Stát plánuje velké rozšíření mýta. Nových 900 kilometrů má přinést miliardu

  13:45aktualizováno  13:45
Majitelé kamionů budou platit za jízdu po Česku více, než dosud. Stát plánuje od roku 2020 o zhruba 900 kilometrů rozšířit síť silnic, na kterých musí nákladní auta a autobusy platit mýtné. Je to nakonec méně, než kolik se uvažovalo. Placení se rozšíří na nejvytíženější silnice I. třídy.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto:  František Vlček, MAFRA

Vyplývá to z materiálu, který po Vánocích poslalo do meziresortního připomínkového řízení ministerstvo dopravy. Rozšíření zpoplatnění uložila ministerstvu v listopadu vláda. Ta dala ministerstvu poměrně široký rozptyl: rozšířit síť placených silnic o 850 až 3 000 kilometrů. Návrh nakonec vůbec nepočítá s tím, že by se mýto platilo na silnicích II. třídy.

Návrh na rozšíření zpracovala pro ministerstvo společnost Deloitte, která státu radí jako projektový manažer s novou zakázkou na mýto a kolem tuzemského mýtného systému se pohybuje už od jeho počátku.

Podle materiálu ministerstvo oslovilo kraje, aby jim vytipovalo silnice II. třídy, které by měly být zpoplatněny. Ministerstvo si z nich žádné nevybralo, protože podle něj nesplňovaly podmínky pro zpoplatnění. Buď je na nich příliš slabý provoz nebo nejsou paralelou pro silnice vlastněné státem. Navíc podle ministerstva nejde navržené úseky přesunout do kategorie silnic I. třídy. Důvodem je i fakt, že samotný převod by trval příliš dlouho.

Ve hře byly tři varianty

Projektový manažer zkoumal tři varianty rozšíření, porovnával jak možné výnosy, tak i náklady na rozšíření. Jako nejlepší mu vyšla varianta, která počítá s maximálním rozsahem zpoplatněných silnic o délce 900,3 kilometrů. „Tento rozsah, splňující zadání vyplývající z usnesení vlády, je maximální možný rozsah. Jakékoliv další rozšíření zpoplatnění silnic I. třídy s sebou přináší nadměrnou nákladovost reprezentovanou kritériem komplexity topologie úseku,“ uvádí materiál.

Na seznamu navrhovaných zpoplatněných silnic jsou úseky, které by měla v budoucnu nahradit dálnice. Například jde o silnici I/35 mezi Holicemi a Mohelnicí .

Podle materiálu by měl stát vybrat na navržených úsecích celkem 5,5 miliardy za pět let, tedy 1,1 miliardy navíc ročně. Nejde ale o čistý příjem, musí se od něj odečíst náklady na výběr mýta.

Materiál současně uvádí, že z každého kilometru nově zpoplatněných silnic bude mít stát méně peněz, než dosud na silnicích první třídy: podle Deloitte by mělo jít zhruba o 80 % vybraných peněz na stávajících zpoplatněných silnicích.

Skutečná efektivita však vyplyne až z výsledků zadávacího řízení na veřejnou zakázku, jejímž předmětem bude dodávka a provoz Systému elektronického mýta po roce 2019. Podle autorů studie by bylo ideální proto rozšířit mýto jen na 474 kilometrů silnic I. třídy. „Vzhledem k tomu, že tato varianta nesplňuje zadání vyplývající z usnesení vlády, nebyla proto Ministerstvem dopravy uvažována,“ uvedlo ministerstvo.

Dálnice v České republice

Dálnice v České republice

Autodopravci jsou proti

Právě to se nelíbí hlavně autodopravcům. „Rozhodnutí o rozšíření zpoplatnění o 900,3 km jde na ruku netransparentnímu zadání koaličních expertů, ačkoliv provedená analýza doporučuje rozšíření pouze o 474,1 km. Vše budou muset zaplatit dopravci a jejich zákazníci v regionech, kam silnice I. třídy vedou. Jde o další a zbytečnou daň pro regionální výrobce a obchodníky. Žádáme vládu, aby rozhodla podle svého vlastního vládního prohlášení a zvolila vyhodnocenou optimální variantu rozšíření o 474,1 km,“ říká šéf Česmad Bohemia Vojtěch Hromíř.

Stát dosud vybírá na silnicích I. třídy mýto přes mýtné brány, při větším objemu zpoplatněných silnic se ale taková technologie nemusí vyplatit a proto bude jednodušší výběr satelitním systémem. Protože stát slíbil takzvaný technologicky neutrální soutěž, vymýšlí vláda i nutnost rozšíření mýta na úseky, kde se mikrovlnná technologie tolik nevyplatí, aby se smazaly rozdíly mezi satelitem a mýtnými branami.

Není ale přitom jasné, jak a proč vláda došla k tomu, že se má síť zpoplatněných silnic rozšířit. Podle lidí z oboru je hranice, při které se stírá nákladovost mezi satelitním a mikrovlnným systémem, zhruba na 800 kilometrů nových silnic.

Autor:

Nejčtenější

Propuštění zaměstnanci Deutsche Bank se míjeli s krejčími obleků pro své šéfy

Krejčí Alex Riley, vlevo, a Ian Fielding-Calcutt nesou kufry mimo budovu...

Největší německá investiční banka Deutsche Bank zahájila ohlášenou restrukturalizaci, v rámci které propustí celkem 18...

Slovenský Volkswagen požádal zaměstnance, aby vrátili část odměn

Ilustrační snímek

Bývalí zaměstnanci slovenské divize německého Volkswagenu musí automobilce vrátit část odměn vyplacených za loňský rok....

Letištní halu v Düsseldorfu zaplavily kufry, cestující museli odletět bez nich

Na letišti v německém Düsseldorfu zůstalo kvůli poruše přepravního systému 2...

Stovky cestujících, kteří odlétali ve středu ráno z letiště v německém Düsseldorfu, potkala nečekaná komplikace. Kvůli...

Zima přichází z Německa. Nepomáhá ani Trumpova obchodní válka

Německá kancléřka Angela Merkelová

Je to trochu schizofrenní situace. Zatímco poslední „tvrdá“ statistická data z klíčových evropských ekonomik nejsou...

Rozkazy od Pamely přímo do ucha. Tak se pracuje ve skladu Albertu

V distribučním centru Albert v Březhradě u Hradce Králové využívají technologii...

Po distribučním centru Albert v Březhradě u Hradce Králové se pohybují lidé se sluchátky s mikrofonem. Po skladu se...

Další z rubriky

Poletíte z Francie letadlem? Pak zaplatíte ekologickou daň, plánuje vláda

Airbus A319 Air France v Praze.

Francie má nový plán, jak vyplnit mezeru ve veřejných výdajích. Francouzská ministryně dopravy Elisabeth Borne v úterý...

Dálnice D3 je ve skluzu. Silničáře zbrzdil obchvat u Budějovic

Nový úsek dálnice D3 mezi Bošilcem a Ševětínem měří přes osm kilometrů....

Dostavba dálnice D3 nabírá zpoždění. Italové, kteří na ní pracují, zpackali dokumentaci a včas se nejspíš nestihne ani...

Poslanci kývli na elektronické dálniční známky, odmítli je zdražit

Chorvatská elektronická dálniční známka

Poslanci kývli na elektronické dálniční známky od roku 2021 a zároveň odmítli návrh poslance ANO Martina Kolovratníka,...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz