Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Martin Polívka, MF DNES

Škody za zvlněnou dálnici jdou do stamilionů, ŘSD prověří další úseky

  • 64
Ředitelství silnic a dálnic chce prověřit další úseky nevyhovující dálnice D1 u Ostravy. Škody, které způsobila nekvalitní struska v podloží dálnice, jdou podle ŘSD do stamilionů korun.

ŘSD při sondách do podloží stavby zjistilo použití jiné, nevhodné strusky a u třech mostů konstatovalo, že jsou po pěti letech ve stavu, který odpovídá konci jejich životnosti, další dva jsou s menšími závadami. Tím ale problémy nekončí.

"Těch problémů je tam daleko více. Naši kolegové z ŘSD velmi intenzivně pracují i na dalších, očekáváme statické posudky, znalecké posudky a vytypováváme přesné lokality, kde budeme v budoucnu dělat vrtané sondy, které jsou ze strany zhotovitele zpochybňovány," uvedl pověřený šéf ŘSD René Poruba.

Ředitelství chce provést další kopané sondy a i kvalitu dalších ze 17 mostů. Zjištěné nedostatky jsou součástí reklamačního řízení, které skončí na podzim letošního roku.

ŘSD podalo v prosinci kvůli odhaleným problémům podnět k prošetření státnímu zastupitelství v Ostravě. Státní podnik totiž tvrdí, že firma Eurovia, která měla stavbu dálnice na starosti, použila méně kvalitní strusku, než si ŘSD objednalo.

Podle zástupců ŘSD měla být na dálnici použita takzvaná vysokopecní struska, jejíž cena je 370 Kč za metr krychlový, Eurovia však použila ocelářskou strusku, která se prodávala za 12 korun za metr krychlový. Podle Reného Poruby pověřeného vedením ŘSD vznikla rozdílem v ceně škoda v řádech stamilionů korun.

Eurovia však pochybení odmítá. Ředitel firmy Martin Borovka už dříve uvedl, že použitý materiál, který nyní bobtná a způsobuje zvlnění vozovky, si přálo ŘSD. Poruba to popírá.

Ministr dopravy Pavel Dobeš na mimořádné tiskové konferenci uvedl, že stát udělá vše pro to, aby nekvalitní stavbu, která vyšla na 4,5 miliardy korun (i s výkupy pozemků přišla dálnice na téměř 6 miliard), nemuseli znovu platit daňoví poplatníci. "Musíme hledat odpovědnost konkrétních úředníků. Půjdeme po vyvozování osobní odpovědnosti," uvedl Dobeš.

ŘSD i ministerstvo dopravy předpokládají, že spor s Eurovií skončí u soudu. S variantou, že by stát mohl případné soudní řízení prohrát a daňoví poplatníci by tedy peníze za komunikaci platili znovu, zatím nepočítají.

,