Středa 11. prosince 2019, svátek má Dana
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 11. prosince 2019 Dana

Sesuv na nedokončené D8 se stále hýbe, oprava vyjde na stovky milionů

  12:38aktualizováno  12:38
Odstranění následků sesuvu půdy na rozestavěnou dálnici D8 u Litochovic si vyžádá náklady zhruba stovky milionů až miliardu korun. Nejdříve je nutné počkat, až se sesuv zastaví, pak je třeba ho odvodnit. Geologové na místě, kde se 7. června sesula půda, monitorují situaci.

Informoval o tom vedoucí Správy oblastních geologů České geologické služby (ČGS) Jan Čurda. Podle geologů sesuv neohrožuje Litochovice, vedle rozestavěné dálnice však poškodil mezi stanicemi Dobkovičky a Radejčín železniční trať spojující Lovosice a Teplice. Škody vznikly i v lomu Dobkovičky.

"Jde o zemní proudový sesuv po rovinné smykové ploše, délky až 470 metrů a šířky do 200 metrů. Podle přerušené kanalizace pod sesuvem lze předpokládat, že smyková plocha probíhá i pod dálničním tělesem," uvádějí geologové o sesuvu ve zprávě.

Stavbu posledního úseku dálnice D8 zavalil půlkilometrový sesuv půdy

Čurda zmínil, že dokud se sesuv nepřestane pohybovat, prakticky není možné do něj jakkoli zasahovat. Podle prvních odhadů se sesulo asi 500 tisíc metrů krychlových hmoty. Čelo sesuvu zasáhlo stavbu dálnice D8 na 56. kilometru zhruba v úseku 200 metrů.

Od pátku 20:00 do nedělního poledne se posunulo asi o 30 metrů pod dálnici, popisují geologové. Odborníci nadále monitorují sesuv a měří rychlost pohybu každou hodinu. V sobotu se sesuv pohyboval rychlostí asi metr za hodinu, v neděli se pohyby zpomalily zhruba na dva metry za 12 hodin. Dá se čekat, že se opět zrychlí. "Problémy a zrychlení pohybů lze očekávat v souvislosti s očekávanými vydatnějšími srážkami," upozorňují geologové.

Fotogalerie

Podle Čurdy je zatím riskantní se v blízkosti sesuvu pohybovat. Prioritou je zabránit vodě, aby vtékala do sesuvu a bezpečně ji odvést z jeho tělesa. "Za tohoto počasí je to komplikované, už vzhledem k velikosti sesuvu nelze zabránit, aby do něj teklo," podotkl.

Dodal, že bude nutné také zabránit rozbředávání čela sesuvu. "Největší chybou by při současné situaci bylo ubírat čelo sesuvu bagry, sesuv by se mohl začít znovu pohybovat," zdůraznil Čurda.

O možných postupech sanace se nyní diskutuje. Mohou spočívat například v postupném odtěžování hmot sesuvu a jejich nahrazování kamennými galeriemi. "Odstranění následků sesuvu na rozestavěnou dálnici si vyžádá náklady zhruba ve výši stovek milionů až jedné miliardy korun," odhadl Čurda.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Firma přišla o miliony, při Black Friday kvůli chybě nabízela slevu 97 %

Švédská technologická firma Foreo, která působí i v Česku, nadělila během akce Black Friday kvůli cenové chybě svým...

Jak se podvádí na EET: účtenky se smyšleným kódem i snižování tržeb

Falešná účtenka nebo její nevydání. Finanční správa popisuje, jak podnikatelé upravují software v pokladnách, aby...

Konec pirátských serverů omezil skoro pětinu uživatelů. Seriály našli jinde

Nedávné rušení nelegálních streamovacích serverů s filmy a seriály mělo dopad na 17 procent tuzemských internetových...

Centrální banky jsou v pasti. Pro boj s příští recesí jim nezbývají nástroje

Během desetiletého boje s následky finanční krize si přední světové centrální banky „vystřílely munici“ a ke zvládnutí...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Jezera by měla místo uhlí posloužit jako nová energie pro sever Čech

Severní Čechy by se mohly proměnit v ­oblast s největší koncentrací výroby obnovitelné elektrické energie ve střední...

Premium

Cítím hořkost. Bývalý šéf mordparty poprvé promluvil o svém odchodu

Nejznámější český kriminalista Josef Mareš sloužil u policie téměř třicet let, stál za objasněním řady vražd a...

Premium

Zalepili matce prsa, aby nemohla kojit. Při příbězích z Osvětimi pláče i průvodce

Lukáš Lev provází v koncentračních táborech a popisuje nacistická zvěrstva. Jeho babička si však stála za tím, že za...

Premium

Kam dál, Slavie? Manažer Nezmar připouští obavy: Jsme na hraně

Na Dortmund má jednu bizarní vzpomínku. Po letech se jí zasměje, ale tehdy? V březnu 2002 bylo Janu Nezmarovi ouvej....

  • Další z rubriky

PŘEHLEDNĚ: Jak se vyznat ve vlacích a koupit tu správnou jízdenku

Od poloviny prosince bude na české železnici platit nový jízdní řád, který převládající modrou barvu státních Českých...

Aerolinky Wizz pranýřují byznys třídu. Ničíte planetu, vzkazují cestujícím

Maďarská letecká společnost Wizz Air se ve své nové reklamě opřela do „tradičních“ aerolinek a jejich movitých...

Satelitní mýto vybralo od řidičů přes 40 milionů. Kolony nebyly

Nový satelitní mýtný systém od řidičů kamionů a autobusů vybral přes 40 milionů korun. Mnohakilometrové kolony, kterými...

Nové mýto zatím dopravní potíže nepřineslo. U Lanžhota byla ráno kolona

Černé scénáře, které počítaly s kolonami v délce až desítek kilometrů u hranic ČR, se zatím nepotvrdily. Situace na...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz