Mezi motocykly se propašovala i dvoukolá vozítka Segway.

Mezi motocykly se propašovala i dvoukolá vozítka Segway. | foto: Jan Altnerpro iDNES.cz

Revoluce v dopravě nebude. Segway stopne výrobu vozítek, která jej proslavila

  • 26
Americký výrobce Segway Inc. v úterý oznámil, že ukončí produkci vozítek Segway PT. Firma tak definitivně přestane vyrábět dvoukolová elektrická vozítka, s nimiž si mnozí značku Segway spojují. Využívali je hlavně turisté nebo bezpečnostní pracovníci, mezi širokou veřejností se tento dopravní prostředek nikdy neuchytil.

Podle magazínu Fast Company, který zprávu o ukončení výroby přinesl jako první, představuje stopka pro Segway PT „konec Segwayů jak je známe“. Dvoukolová vozítka s širokou platformou a vysokými řídítky, na nichž se jezdí ve stoje, v současnosti firmě přinášejí pouze 1,5 procenta příjmů.

Fotogalerie

Americká společnost Segway Inc. dnes nabízí širokou paletu netradičních dopravních prostředků od jednokolek přes samovyvažovací e-brusle až po elektrické motokáry. V nabídce má také elektrokoloběžky.

Poslední „klasický“ Segway sjede z výrobní linky v americkém státě New Hampshire 15. července. Firma oznámila, že kvůli tomu propustí 21 lidí, dalších dvanáct zůstane a bude řešit opravy či reklamace již prodaných skútrů.

Kočičí hlavy ničí e-koloběžky. Firmy vymýšlejí, jak z turistů nevytřást duši

Revoluce v dopravě, kterou vynálezce Segwaye Dean Kamen sliboval v roce 1999, se nikdy neuskutečnila. Řadu lidí odradila už cena dvoukolového elektrického vozítka, které se ze začátku prodávalo za cenu menšího motocyklu, přestože nedokázalo jet rychleji než 16 kilometrů v hodině.

Ovládání Segwaye náklonem těla mu navíc záhy přineslo reputaci poměrně nebezpečného dopravního prostředku. V médiích rezonovalo například úmrtí britského milionáře Jimiho Hendelsena, který americkou společnost koupil v roce 2009. Deset měsíců poté byl nalezen mrtvý. Zřejmě se během jízdy na Segwayi zřítil z útesu.

Riziko pro chodce

Řada světových měst z bezpečnostních důvodů na svém území provoz vozítek zakázala. Praha tak učinila v roce 2016, kdy přepravníky vykázala z území rozšířeného centra města. Podobně jako v jiných oblastech atraktivních pro turisty se totiž tato vozítka začala využívat k prohlídkám. Jejich jízda po chodnících a intuitivní ovládání, kvůli kterému je dle kritiků snadné ztratit nad vozítkem kontrolu, totiž vyvolávaly obavy o bezpečnost.

Elektrické koloběžky nesmějí na chodník, říká ministerstvo dopravy

Kromě turistů využívají osobní přepravníky ve velkém také policisté a bezpečnostní pracovníci. Ve Spojených státech na nich jezdí například ostrahy obchodních domů či letišť.

Mezi širokou veřejností však příliš populární nikdy nebyly. Navzdory ambiciózním plánům společnosti prodávat miliony skútrů ročně se toto číslo nikdy nedostalo ani na stovky tisíc.

Zakladatel Segway Inc. Dean Kamen firmu v roce 2009 prodal zmíněnému milionáři Jimimu Hendelsenovi, v roce 2013 ji pak převzala investiční skupina Summit Strategic Investment. Od roku 2015 vlastní značku Segway čínský startup Ninebot, který peníze ke koupi vybral například od výrobce chytrých telefonů Xiaomi.