ilustrační snímek | foto: Emirates

Z letadel vymizely sklápěcí sedačky. Stojí za tím ekonomické důvody

  • 190
Ještě před několika lety měla snad všechna letadla zabudovaná speciální sklápěcí sedadla. U dnešních modelů ale tuto možnost až na výjimky nenajdete. Důvodů pro tuto změnu bylo podle odborníků hned několik a dominují mezi nimi ty ekonomické.

„Sklápění sedačky v letadle umožňuje speciální mechanismus, který je ale často náchylný k rozbití. Může jít buď o běžné opotřebení, anebo důsledek toho, že někteří cestující s tímto mechanismem nepracují zrovna dvakrát šetrně. Pro letecké společnosti tak šlo v takovém případě o náklady navíc,“ uvedl pro CNN odborník na tuto problematiku John Walton.

Sklápěcí sedačky v letadlech tak zvyšovaly leteckým společnostem náklady. Speciální mechanismy, které jejich sklápění umožňovaly, váhu sedadel navyšovaly, a tím rostla i spotřeba paliva celého letadla. I proto je dnes většina moderních sedadel už poměrně lehká a jedno takové váží zpravidla mezi sedmi a deseti kilogramy.

Walton zároveň řekl, že firmy také chtěly eliminovat možné konflikty na palubě. Někteří cestující se totiž vzhledem ke sklápění sedadel nechovali vůči jiným ohleduplně a na palubách proto občas vznikaly i nepříjemné potyčky. Ty byly problematické i pro personál. Některé případy byly dokonce tak závažné, že kvůli bezpečnosti byly takové lety i odkloněny nejbližší letiště.

Na nebi po pandemii chybí přes 12 tisíc letadel, zoufají aerolinky i cestující

Nová generace lehkých sedadel bez sklápěcího mechanismu začala na trh pronikat v roce 2000. V úplném počátku byly mířeny hlavně na nízkonákladové dopravce, neboť ty se prvořadě snaží odstraňovat přebytečné náklady.

Prvním výraznějším nositelem těchto sedadel byla letecká společnost Jet2, která si je pořídila od výrobce Acro. Aerolinie to možná ani nečekala, ale svým krokem spustila revoluci ve světě letecké dopravy. Následně se k ní totiž začaly připojovat i další významné letecké firmy a v dnešní době tato sedadla v praxi významně převažují.

Aeroliniím se také líbilo, že sedadla bez sklápěcího mechanismu jsou prostorově méně náročná. Díky tomu jich tak mohly dát do svého letounu víc, čímž navýšily i svou přepravní kapacitu.

„Na sedadle je díky tomu méně pohyblivých dílů. Vylepšuje se tím i celková spolehlivost a zjednodušuje se také údržba,“ okomentoval nové typy sedadel výkonný ředitel společnosti Recaro Mark Hiller, jehož firma se jejich výrobou zaobírá.

Podívejte se i na naše další nekonečné přenosy

Sledovat na iDNES.tv