Nepozorní platí drahám víc. Za severní cestu do Brna i lístek do Břeclavi

  10:00aktualizováno  14:27
Pokud cestujete vlakem s Českými drahami, možná platíte víc, než byste museli. Ceny odpovídajících jízdenek se totiž někdy výrazně liší, a to i o stokoruny. Přitom to na první pohled nedává žádnou logiku. Důvodem je podle Českých drah konkurence.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Libor TeichmannMF DNES

Například takzvaný Sporo Tiket (akční jízdenka) na vlak z Prahy do Břeclavi vyjde na tento den na 360 korun. Když si ovšem koupíte dvě jízdenky, první do Brna a odtud do Břeclavi, ušetříte 85 korun. Na paradox upozornila čtenářka iDNES.cz. Pokud byste cestu do Břeclavi rozdělili v Pardubicích, ušetříte 20 korun.

Mluvčí Český drah Radek Joklík vysvětlil, že cena jízdenek Sporo Tiket se odvíjí od konkurenceschopnosti železnice na příslušné trati. "V některých případech je opravdu možné, že kombinace dvou jízdních dokladů vyjde levněji. Vyplývá to z konstrukce tarifu a ne vždy je možné to ošetřit. Zákazníci toho samozřejmě mohou využít," řekl. Na dotaz redakce však neuvedl další tratě, kde by cestující mohli chytrým nákupem ušetřit.

Mezi Prahou a Brnem je mezi dopravci velká konkurence, České dráhy se o klienty přetahují se žlutými autobusy Student Agency a cena přepravy po silnici je dost podobná nebo stejná. Například rychlík ČD Macocha stojí 210 korun, stejně jako doprava autobusem.

Při nákupu jízdenek Českých drah narazíte na paradoxy. Na snímku dva

Na snímku dva srovnatelné vlaky. Výrazněji se liší jen trasou, cena je ale diametrálně jiná.

Nejen u Sporo Tiketu je však možné narazit na cenové paradoxy u Českých drah. Zatímco rychlík Macocha do Brna stojí 210 Kč, jiný rychlík této společnosti, který vyjíždí jen o čtvrt hodiny za ním, už stojí 333 korun. Délka trasy se liší o dva kilometry a ten dražší jede dokonce déle. Výrazně se liší jen v trase. Levnější vlak míří například přes Pardubice, Ústí nad Orlicí, Českou Třebovou, Svitavy a Blansko. Dražší rychlík naopak jede jižní cestou přes Čáslav, Havlíčkův Brod a Žďár nad Sázavou.

Na podobné anomálie lze narazit i na trati z Praha - Olomouc - Ostrava, upozornil redakci čtenář. Princip je stejný. V některých stanicích a zastávkách, kde nestaví konkurence, mají České dráhy dražší jízdné, než u delší trasy. Například jízdenka z Prahy do Červenky stojí 297 korun, ale do Olomouce, který je o 21 kilometrů dál, už jen 190 Kč. Stejnou cenovou politiku dráhy zvolily i při cestách do dalších obcí na této trase, například Štěpánova nebo Mohelnice, kde žije okolo devíti tisíc lidí.

Rozkouskovat si trasu do Břeclavi a vydělat na tom je možné i u takzvaných akčních jízdenek ČD Promo. Háček je v tom, že jízdenku není možné kupovat z jiné stanice (čtěte Levně vlakem z Brna do Prahy. Neplatí pro "ty z venkova").

U Sporo Tiket však tento problém není. Je možné koupit si například v Praze na pokladně jízdenku Praha-Brno a k tomu ještě Brno-Břeclav. Nákup na pokladně má omezení v tom, že musí proběhnout den předem, v elektronickém obchodě ČD se dá pořídit na ten samý den.

Je to diskriminace, brání se RegioJet

Konkurenční železniční dopravce kvůli rozdílným cenám u Českých drah podal už dříve podnět k antimonopolnímu úřadu. "Toto snížení cen je diskriminační jednání monopolu jak vůči nám, tak vůči zákazníkům ČD na ostatních trasách či držitelům předplacených In-karet, z kterých tato cenová politika udělala drahý bezcenný plast," uvedl mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

České dráhy zlevnily vybrané tratě v podstatě ihned po loňském vstupu Regiojetu na železnici. Ještě před RegioJetem stálo základní jízdné z Prahy do Ostravy 438 korun, po vyjetí RegioJetu 290 korun. Majitel žlutých vlaků navíc poukazuje na to, že stát přispěje Českým dráhám na ztrátovou dopravu (čtěte Stát vyšetřuje, proč České dráhy po nástupu RegioJetu zlevnily).

Nejčtenější

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Cibule z konce světa. České řetězce ji vozí 18 000 km z Nového Zélandu

Cibule z konce světa. Řetězce nakupují zeleninu až na Novém Zélandu.

Cibule z Řecka, Egypta, ale i z Nového Zélandu, nejvzdálenější země na planetě od České republiky. Tuzemské řetězce...

Další z rubriky

Boeing 737 MAX má opravený software. Ještě se musí vyzkoušet v ostrém letu

Boeing 737 MAX v barvách Travel Service

Americká společnost Boeing ohlásila dokončení vývoje vylepšeného softwaru pro letouny 737 MAX, jejichž provoz byl...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

K elektrorevoluci zavelel i Mercedes. Do 20 let skončí se spalovacím motorem

Mercedes-Benz

Německý výrobce luxusních automobilů Mercedes-Benz v pondělí oznámil, že se během dvou desetiletí zbaví spalovacích...

Najdete na iDNES.cz