Ryanair, šéf Michael O'Leary

Ryanair, šéf Michael O'Leary | foto: Profimedia.cz

Ryanair ruší tisíce letenek koupených přes agentury

  • 7
Tisíce cestujících, kteří mají koupené letenky Ryanairu přes cestovní agentury či různé servery srovnávající ceny letenek, se dočkaly nebo ještě dočkají nepříjemného překvapení. Ryanair jim letenky ruší.

Vyšetřuje ho kvůli tomu už španělské ministerstvo dopravy a firma sklidila obrovskou vlnu kritiky u spotřebitelských organizací.

Ryanair bojuje několik měsíců proti serverům, jejichž programy se napojí na jejich web, najdou jejich letenky a pak je prodají svým klientům s přirážkou. Ryanair tvrdí, že to je porušení jejich obchodních podmínek a že tyto agentury špatně informují cestující například o změnách v termínu letu.

"Jejich přirážka je až dvojnásobek ceny letenky," uvedl Ryanair ve svém prohlášení. Firmě se také nelíbí, že vyhledávání letenek přes jiné stránky zpomaluje jejich rezervační systém.

Největší nízkonákladový dopravce už dosáhl toho, že řada serverů přestala projíždět rezervační systém Ryanairu. Zatím posledním krokem v boji proti zprostředkovatelům je rušení letenek zakoupených přes tyto servery. Opatření platí od 11. srpna.

"Věříme, že to je rychlejší a efektivnější cesta, jak zabránit těmto nelegálním aktivitám," uvedl Howard Millar z Ryanairu.

Boj Ryanairu se zprostředkovateli bude mít ale ještě dohru u soudů. Žalovat ho chce například španělská společnost eDreams, podle které Ryanair způsobil zrušení tisíců již zaplacených a potvrzených letenek. Bránit se chce i například britská pobočka cestovatelského impéria Thomas Cook TUI UK.

O zrušení letů se lidé dozvídají na letištích
"Ryanair nechce, aby agentury srovnávaly jeho ceny, protože se často ukazuje, že je ze všech nejdražší volbou," uvedl eDreams ve svém prohlášení. Proti Rynairu vystoupila i španělská spotřebitelská organizace Facua.

Nelíbí se jim i to, že rušení letenek přichází v době dovolených, když už spousta cestujících má zaplacené například i hotely či půjčené auto. O tyto peníze teď přijdou nebo budou muset zaplatit podstatně vyšší sumu za letenku.

Ryanair se dostal kvůli rušení letenek i do hledáčků úřadů: vyšetřování již potvrdilo španělské ministerstvo dopravy. Podle britské spotřebitelské organizace Which? každý den přes tyto servery rezervují lidé nejméně tisíc letenek. O tom, že je jejich letenka zrušená, se lidé dozví až na letišti.

"Cestující se stali pěšáky v boji Ryanairu s prodejci," uvedli zástupci Which? Nízkonákladové společnosti založily částečně svůj byznys s levnými letenkami i na tom, že se jejich letenky neprodávají přes zprostředkovatele, ale pouze přes web či telefon.

Problémy s podobnými servery má i easyJet. Firma ve svém vyjádření uvedla, že tyto servery nemá ráda, ale že je toleruje. Řada nízkonákladových společností, například SkyEurope, ale prodává své letenky nejen přes web, ale i přes běžné rezervační systémy.