Zubkov se chystá koupit ČSAD Jablonec nad Nisou. Ilustrační foto.

Zubkov se chystá koupit ČSAD Jablonec nad Nisou. Ilustrační foto. | foto: iDNES.cz

Ruský podnikatel Zubkov kupuje dalšího regionálního dopravce

  • 1
Zahraniční kapitál začíná čím dál více ovládat českou autobusovou dopravu. Po západoevropských dopravcích začíná do dotované přepravy lidí po regionech více promlouvat také ruský kapitál. Jeho nejčerstvější "úlovek" je ČSAD Jablonec nad Nisou.

Ztrátového dopravce koupila společnost ČSAD Semily, kterou vlastní společnost ZVV Property Investment napojená na ruského podnikatele Vladimira Zubkova. "Naším cílem je být mezi čtyřmi největšími dopravci v Česku," říká Jiří Vařil, který v Česku ruského investora zastupuje.

ČSAD Semily koupilo již druhou firmu během posledního roku. Loni získali Severočeskou dopravní, teď se poohlíží po dalších společnostech. Firma navíc po krizi s autobusovou dopravou v Ústeckém kraji pronikla do regionu a uchytila se na řadě tamních spojů. Kromě toho od letoška jezdí také městskou dopravu v České Lípě. "Jednáme o nákupu dalších firem," tvrdí Vařil.

Vařil letos ukončil několikaletý spor o ČSAD Semily s podnikatelem Zdeňkem Zemkem, který kromě železáren vlastní i několik autobusových dopravců po Česku.

Chceme pět set autobusů
Spojením s jabloneckým ČSAD vznikne společnost se zhruba 330 autobusy. Vařil plánuje nákupem dalších společností vyrůst až na firmu s pěti sty vozy a miliardou tržeb ročně. Být velký je podle něj v dopravě výhodné. "Chceme tak ušetřit hlavně režijní náklady a mít lepší vyjednávací pozici při jednání s výrobci autobusů," dodal.

Když se spojilo ČSAD Semily se Severočeskou dopravní, ušetřilo se podle Vařila dvacet procent materiálových nákladů. ČSAD Jablonec je další z řady firem, kterou ovládal původní management a kterou nakonec vedení prodalo jinému, silnějšímu investorovi.

Podobně se v Česku prodalo už několik dopravců, například Transcentrum nebo Osnado. O jabloneckou firmu soupeřily podniky ČSAD Semily s britskou Arrivou, která v tuzemsku ovládla již tři dopravce. Firmu koupily od dvou vlastníků: Miloslava Fibigera a Jana Fabinyiho. Kupní cena je tajná, podle Vařila jde o částku v řádu desítek milionů korun.

"Ta firma byla velmi špatně vedená, jsou tu velké ztráty. Když jsem přišel poprvé do kanceláře, nebyla tu ani přípojka na počítač, vládne tu ještě komunismus," říká Vařil, který se dříve specializoval například na podnikání v daňových rájích.

Slučování dopravců může vyvolat i dojem, že cílem je vytvořit silného hráče, kterého pak prodají velkému investorovi. "Neuvažujeme v tuto chvíli o prodeji. I když je to otázka poptávky a nabídky," míní Vařil.

Zahraniční investoři však mají podle investičních poradců na nákup připravené poměrně vysoké množství prostředků. Investory na českých autobusech láká především vidina jistého garantovaného zisku. Pokud firmy provozují dopravu v takzvaném závazku veřejné služby, krajské úřady jim dorovnávají ztráty včetně přiměřeného zisku.

"Probíhají jednání o prodeji dalších podobných firem," říká investiční poradce Michael Rostock ze společnosti Venture Investors.

. Kdo kupoval regionální dopravce

Arriva
– Transcentrum Mladá Boleslav
– Bosák Bus Dobříš
– Osnado

Veolia Transport
– Connex Morava
– Connex Východní Čechy
– Connex Praha
– Connex Příbram
– BUS Slezsko
– MAD Kolín
Za poslední dva roky získala například Nerabus Neratovice a Dopravní podnik Teplice

ZVV Property Investment
– ČSAD Semily
– ČSAD Jablonec nad Nisou
– Severočeská dopravní

V kurzu jsou i vlaky
Dotovaná doprava láká například i Student Agency, která jedná s francouzskou dopravní firmou Keolis o společném podniku, který by se zabýval hlavně regionálními vlakovými spoji. "Zatím se pravidelně setkáváme a čekáme na krajské volby," říká Radim Jančura, šéf Student Agency.

Ten s investicí do vlaků zatím váhá: nelíbí se mu, že stát přihrál Českým drahám 12 miliard na nákup nových vlaků. Kraje se do vypisování výběrových řízení na dopravce nehrnou a dotace přidělují často bez soutěží. Tento způsob kritizovala nedávno i Evropská komise, která žádá vysvětlení po Ústeckém kraji, jak se rozdělují peníze na dotované spoje.

Podobný problém se týká i jiných krajů. Podle soukromých dopravců, kteří se snaží do dotované dopravy proniknout, by výběrová řízení přinesla snížení ceny i lepší komfort.