Rivian R1T

Rivian R1T | foto: Rivian

Americký Rivian vyrobil pár desítek vozů, ale už je větší než Volkswagen

  • 20
Americký výrobce elektromobilů Rivian dokázal během svého burzovního debutu minulý týden vybrat 12 miliard dolarů (267 miliard Kč). Cena akcií firmy se od prvotní nabídky takřka zdvojnásobila, což ji katapultovalo mezi nejcennější automobilky světa. Tržní hodnota Rivianu překonala i Volkswagen, přestože od startu produkce v září vyrábí necelá dvě auta denně.

Na americké technologické burze Nasdaq se minulou středu začalo obchodovat s akciemi automobilky Rivian, která vyrábí elektrická SUV a pickupy. Debut na Wall Streetu byl největší americkou první veřejnou nabídkou akcií (IPO) od roku 2012, kdy se na burze začalo obchodovat s akciemi Facebooku. Z původní ceny 78 dolarů se akcie už po prvním dni dostaly na více než 100 dolarů za kus a tržní hodnota automobilky překonala 100 miliard dolarů.

Fotogalerie

Rekordní IPO přineslo firmě 12 miliard dolarů na financování dalšího rozvoje. Překotný růst cen akcií pokračoval i v dalších dnech a úterní obchodování uzavřely na 172 dolarech za kus. Poté přišel první propad, během středy akcie Rivianu zlevnily o více než 15 procent. Mezi nejhodnotnějšími automobilkami světa se však firma drží dál, podle čtvrtečních údajů o cenách akcií předních výrobců je v pomyslném žebříčku na třetím místě.

Nejhodnotnější automobilky světa

Tržní kapitalizace Rivianu je nyní o zhruba 10 miliard dolarů vyšší než hodnota německého koncernu Volkswagen. Ten však loni po celém světě prodal 9,3 milionů aut a vytvořil zisk 9,7 miliardy eur. Rivian zatím prakticky žádné příjmy nemá. Automobilka založená v roce 2009 začala svá elektrická auta vyrábět teprve letos v září a zákazníkům jich dodala jen pár desítek.

Dva vozy denně

Z dokumentů, které Rivian dodal americké Komisi pro cenné papíry a burzy (SEC), vyplývá, že k 22. říjnu 2021 automobilka zatím vyrobila 56 pětimístných pickupů modelu R1T. Z toho 42 vozů dodala zákazníkům, většina však skončila u zaměstnanců firmy. “Dodávky sedmimístného SUV R1S plánujeme zahájit v prosinci 2021 po dokončení průběžné validace vozidla a všech požadovaných testů,” uvádí společnost.

Mezi vedením Volkswagenu a zaměstnanci je napětí, a to kvůli Tesle

Volkswagen (na snímku generální ředitel Herbert Diess) na autosalonu ve...

Do konce tohoto desetiletí chce automobilka podle svého šéfa RJ Scaringea vyrábět milion vozů ročně. Zatím jsou to však necelé dva denně.

Ke konci září automobilka podle dokumentů pro SEC evidovala zhruba 50 tisíc objednávek svých aut. Když však v roce 2019 koupil pětinu firmy e-shopový gigant Amazon, jeho šéf Jeff Bezos hovořil o objednávce 100 tisíc vozů od Rivianu, kvůli snaze o zelenou transformaci logistiky. Kromě Amazonu Rivian podpořila i automobilka Ford.

Další velcí investoři na Wall Streetu, včetně firem T. Rowe Price nebo Blackrock sázejí podle agentury Reuters na to, že Rivian bude dalším významným hráčem na poli elektromobility, kterému dominuje Tesla. Překotný zájem o Rivian i další výrobce elektromobilů táhne globální úsilí vlád i korporací o řešení dopadů změny klimatu.

Sporná ocenění

Kromě Rivianu sklízí na burze úspěchy i další americký nováček z tohoto odvětví, společnost Lucid Group, jejíž akcie od poloviny října přibližně zdvojnásobily svou cenu. Z hlediska tržní kapitalizace je už i Lucid větší než „tradiční” americká automobilka Ford.

Během pár let bude elektroauto do půl milionu, říká Radek Špicar v Rozstřelu

Hostem Rozstřelu je Radek Špicar, viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR ...

Rivian a Lucid jsou prvními zástupci nové vlny výrobců elektromobilů, které zkusí napodobit akciový růst Tesly, píše list Financial Times. Společnost miliardáře Elona Muska se díky úspěchům na burze minulý měsíc přehoupla přes tržní kapitalizaci v hodnotě jednoho bilionu dolarů.

„Mnoho investorů díky Tesle zbohatlo a nyní chtějí být všichni součástí další velké události na trhu s elektroauty. Bohužel, společnosti jako Tesla nepřichází příliš často a ocenění Rivianu a Lucidu jsou sporná, zvláště ve srovnání se stávajícími automobilkami,” řekla deníku analytička Jessica Caldwellová z datové společnosti Edmunds.

„Je to jenom známka nezdravého akciového trhu,” komentoval burzovní úspěchu Rivianu a Lucidu Matt Maley, hlavní tržní stratég investiční společnosti Miller Tabak. V rozhovoru pro server Yahoo Finance varoval, že se na burzách díky výrobcům elektroaut tvoří bublina. Také investiční expert stanice CNBC Jim Cramer doporučuje opatrnost a připomíná v této souvislosti takzvanou internetovou horečku z přelomu tisíciletí, kde se zhroutila celá řada nadhodnocených technologických firem.