Rozstřel
Sledovat další díly na iDNES.tvJedním z řešení, které by do budoucna mohlo nejen české, ale i evropské ekonomice pomoci, je návrat výroby z Asie zpět do EU. „Asijské státy bohatnou, dřív byla Čína rozvojová, ale dnes nás už v mnohém předstihla. To byl první efekt, který začal výrobu vracet, ten okamžik, kdy najmout vzdělaného anglicky mluvícího Číňana, bylo stejně drahé jako v někoho v Evropě,“ vypočítává Špicar.
Evropské firmy jsou podle něj navíc už digitalizované a robotizované a nejsou už tolik závislé na pracovní síle. „A zatřetí jsou tam problémy typu pandemie, kdy logistika přestane fungovat a vy hledáte cesty, jak si udržet možnost dál vyrábět. Takže ten přesun značné části výroby zpět do Evropy už se děje.“
Konec levné ekonomiky
Jednou z potíží českého hospodářství je podle Radka Špicara levná práce, která je důsledkem takzvané levné ekonomiky.
Celý Rozstřel v podcastu:
„Ty problémy jsou tři. Zaprvé nejsme finalisti, naše ekonomika je spíše subdodavatelská. Zadruhé jsme zahraničním kapitálem nejvíce vlastněná a ovládaná ekonomika z celé střední a východní Evropy. Naše firmy posílají ročně přes 300 miliard svým matkám. Ty peníze by mohly jít na platy, výzkum... Je to tak v pořádku, ale těch zahraničních investorů je tu stále hodně,“ konstatoval Špicar.
Třetí komplikací pak je, že Česko je v porovnání s těmi úspěšnějšími zeměmi stále málo digitalizované a robotizované. „Lidé tu stále pracují na místech, která jsou špatně placená. Těch pozic se musíme zbavit, digitalizovat je a lidi dostat na lepší pozice,“ shrnuje.
Neschopnost české ekonomiky uvolnit dostatek pracovní síly je i jednou z příčin pomalejšího oživení. „Chybí nám 350 tisíc pracovníků, což mimochodem je jeden z důvodů, proč nejsme schopní využít postpandemickou konjunkturu. Potřebujeme zahraniční pracovníky, ale musí to být řízená migrace podle pravidel a našeho výběru,“ dodává.
Green Deal musí být reálný
Mezi problémy průmyslu patří prudké zdražení elektřiny a zemního plynu. „Z Green Dealu je potřeba udělat Real Deal. To teď není. Představa, že dokážeme srazit ceny energií tím, že budeme utlumovat jádro, nebudeme brát plyn jako přechodné řešení, je podle našeho názoru politikou špatnou.“
Jednou z priorit, na kterou by se Evropa měla zaměřit, je podle Špicara tlak na země, které se k zeleným plánům zatím připojovat nechtějí, jako je Rusko nebo Indie. „Pokud se nezapojí, bude to velký problém. Pokud chce Evropa být šampionem, ať si je, ale ať také zajistí, aby se zapojili všichni. Jinak se jen utavíme a ostatní nás předběhnou,“ vysvětluje.
Planetu chránit musíme, jen to dělejme sociálně a ekonomicky udržitelně, dodává.
Řešení podle Radka Špicara však rozhodně není se zelené transformaci vyhýbat nebo ji dokonce považovat za důvod k opuštění EU. „I kdybychom z EU vystoupili, tak škodovka stejně už nebude moci prodávat třeba v Británii vozy se spalovacím motorem, a to dokonce už od roku 2030.“ uvedl.
S cenou elektromobilů to bude podobné jako kdysi s cenou mobilních telefonů, míní viceprezident Svazu průmyslu. Budou tedy stále dostupnější. „I kvůli regulaci bude cena vozů se spalovacími motory stoupat a elektromobily budou s novými technologiemi naopak zlevňovat. Garantuji vám, že během několika let bude na trhu elektromobil do půl milionu korun a bude dostupný,“ říká.
Po vyřešení ceny vozů, však podle něj přijde další problém, kterým je infrastruktura. „Ve městech to problém není, ale když se dostanete na východ, tam už tak snadno nenabijete.“
Radek Špicar je viceprezidentem Svazu průmyslu a dopravy ČR pro hospodářskou politiku a export, dříve mimo jiné působil v managementu Škody Auto. Dlouhodobě se věnuje ekonomické diplomacii a společenské odpovědnosti podniků. Je rovněž propagátorem elektromobility.