Pavel Bratránek vede spolu se svým bratrem Petrem spor se státem. Vybudovali a...

Pavel Bratránek vede spolu se svým bratrem Petrem spor se státem. Vybudovali a provozují Motocentrum těsně vedle budoucí dálnice D3, ale úředníci rozhodli, že k podniku nepovede žádný sjezd. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Stát přišel kvůli sporu o sjezd o stavební povolení k dálnici u Tábora

  • 18
Přestavba obchvatu Tábora na dálnici D3 se zkomplikovala a nebude hotová letos, jak se plánovalo. Stát přišel o stavební povolení na rekonstrukci komunikace, která se měla změnit dálnici. Povolení zrušil soud poté, co se na něj obrátili bratři Bratránkovi, kteří u silnice provozují motocentrum.

K tomu dnes vede z obchvatu sjezd, ale plán nové dálnice D3 s příjezdem k jejich nemovitosti nepočítal. Tím by jejich podnikání dostalo tvrdou ránu, a Bratránkovi se proto domáhají sjezdu, nebo odškodnění.

Proto podnikatelé podali správní žalobu k soudu, aby zrušil stavební povolení na část dálnice, která je má odstřihnout od příjezdu. A uspěli.

"Zatím nemáme písemně rozsudek a výrokovou část, kde bude rozhodnutí soudu zdůvodněné, ale důležité je, že jsme zarazili stavbu, která by nás připravila o živobytí. My jsme potíže nezavinili," řekl Pavel Bratránek. Spolu s bratrem Petrem postavili před lety za desítky milionů korun motocentrum, servis, pneuservis a čerpací stanici LPG. Vše vybudovali legálně, zkolaudovali a roky provozují.

Prozatím tak přestavba obchvatu na dálnici ve zhruba dva a půl kilometr dlouhém úseku stojí a sjezd ve směru od Prahy nadále funguje. Stavební povolení, které soud zrušil, se týká úseku ze Stoklasné Lhoty do Tábora, na druhou stranu na Prahu už je dálnice hotová.

Ředitelství silnic a dálnic nyní čeká na písemný rozsudek, aby vědělo, proč soud dal za pravdu podnikatelům. V každém případě bude muset znovu požádat o stavební povolení a Bratránkovi budou zcela jistě účastníci řízení a podají žádost, aby k nim z D3 vedl sjezd. Zatím není jasné, zda proti rozhodnutí soudu bude moci ŘSD podat odvolání či kasační stížnost.

"Je to komplikace, jejíž řešení zatím neznáme. Rozsudek soudu zbrzdí stavbu, protože jestliže měl být obchvat letos hotový, tak to rozhodně nebude. Nedokážu ale odhadnout, o jakou dobu se stavba protáhne," řekl senátor Pavel Eybert, který je předsedou Sdružení pro výstavbu dálnice D3.

Stavební firmy přitom druhou polovinu obchvatu od Prahy do Tábora začaly už opravovat. Na místě je dopravní značení, zúžené jízdní pruhy a obchvat je rozkopaný. "Samozřejmě to přinese i dopravní omezení pro řidiče," povzdychl si Eybert.

Začátek sporu: místo dočasného povolení dostali trvalé

Celý spor vznikl proto, že k nemovitosti a na pozemky bylo pouze právo dočasného sjezdu na komunikaci. Při povolování stavby motocentra si toho však stavební úřad ani katastr nemovitostí a další instituce nevšimly.

Motoristé využívají od června nový úsek D3 mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí.

"A stavba byla povolena jako trvalá," vysvětlila před časem vedoucí Stavebního úřadu v Táboře Jitka Doležalová.

K chybě, kdy místo dočasného povolení dostala před třinácti lety stavba "tvrdé", a díky níž jsou dnes Bratránkovi podle soudu v právu, se nikdo z úředníků nehlásí. Soud vydá písemně rozsudek do měsíce.

Motocentrum také v červenci, krátce po otevření nového úseku dálnice D3 z Tábora k Veselí nad Lužnicí, vyhořelo. Dnes už je téměř jasné, že jej někdo úmyslně zapálil. Škoda byla dva miliony korun. Žháře zatím policisté nedopadli, případ vyšetřují.

"Vyloučili jsme nedbalostní vznik požáru i technickou závadu. Zbývá třetí varianta úmyslného zapálení, která se jeví jako nejpravděpodobnější. Nyní pracujeme na jejím prokázání," řekl mluvčí táborských policistů Miroslav Doubek.

U Tábora budou řidiči minimálně do konce roku projíždět staveništěm

U Tábora budou řidiči minimálně do konce roku projíždět staveništěm