Stamiliony na obzoru. Přístavy chtějí z dotací stavět jeřáby i sklady

  1:00aktualizováno  1:00
Přístavy mají po letech dotačního půstu šanci na přísun dalších peněz. Po půlmiliardě korun na výstavbu a obnovu nejzákladnější infrastruktury, jako je vybudování příjezdových silnic, železničních vleček nebo kotvišť, nyní ministerstvo dopravy spouští další program. Rejdaři se však obávají, že se nestihne uskutečnit.

Z nového programu by provozovatelé říčních přístavů mohli čerpat peníze na složitější vybavení, jako jsou jeřáby a různé překladače zboží, lodní výtahy, nebo je využít na stavbu skladů.

V současnosti už má ministerstvo připravený materiál, takzvanou notifikaci, který plánuje zaslat Evropské komisi ihned po zahájení prvního programu. „Mohl by se rozeběhnout na přelomu června a července,“ uvedla mluvčí ministerstva Lenka Rezková. Kolik peněz na pořízení přístavních technologií, skladovacích prostor nebo například na osvětlení a oplocení přístavních ploch budou moci provozovatelé z evropských dotací získat, zatím není zřejmé.

Fotogalerie

Podle lidí z oboru by program měl smysl, pokud by v něm bylo opět alespoň 500 milionů korun, tedy stejně jako původní výzva. Evropská unie přitom Česku přislíbila mnohem větší balík peněz na podporu říční plavby. K rejdařům a přístavům se však doposud dostal jen zlomek.

Aktuální období (2014–2020) Operačního programu Doprava počítalo pro lodní dopravu v Česku s částkou 1,8 miliardy korun. „Tyto peníze už ale na účtech neleží, dopravní resort je využil na jiné druhy dopravy,“ uvedl předseda sekce vodní dopravy při Svazu dopravy a ředitel rejdařství ČSPL Milan Raba.

Zbývá málo času

Podle něj tak zatím není jisté, že přístavy z druhého programu nějaké peníze dostanou. Úřady totiž vyplýtvaly polovinu času, během kterého mohou evropské peníze na dotace do přístavů využít. Toto období končí v roce 2020, ale práce na druhé fázi jsou zatím v začátcích. 

Zdržení způsobilo mimo jiné dohadování českých a unijních úřadů o tom, které infrastrukturní stavby může ministerstvo dopravy proplácet v prvním balíku, tedy za zmíněnou půl miliardu korun, a které budou muset být obsaženy až v druhé výzvě. Definitivní odpověď z Bruselu dostalo Česko až letos v březnu, což oba programy o několik měsíců zpozdilo.

Přeprava po vnitrozemských vodních cestách v letech 2010 až 2017.

„Další až roční zdržení si podle předchozích zkušeností vyžádá notifikace programu,“ uvedl předseda představenstva společnosti České přístavy Miloslav Černý. 

Čeští úředníci tak dotaci na jeřáby a další techniku budou moci zpracovávat až v průběhu roku 2019, tedy rok před koncem období, během kterého se mohou evropské dotace využívat. „Hrozí, že program skončí dříve, než se pořádně rozeběhne,“ dodal šéf společnosti, která provozuje přístavy například v Mělníku nebo Ústí nad Labem. 

Tím by přišly vniveč peníze, které provozovatelé už vynaložili do jednotlivých modernizačních projektů. Například v ústeckém přístavu se s příslibem evropských peněz pustili do osmi stavebních projektů, pro které si nechali zpracovat dokumentaci. Nezbytné papíry pro stavbu nového kotviště pro velké nákladní lodě vyjdou zhruba na milion korun. Přístavy tak nemají jistotu, že se jim tyto investice vrátí.

Kromě dotací trápí rejdaře výpadky plavby způsobené nepřízní počasí. V letošním roce je podle Milana Raby Labe nesplavné od dubna. Dříve vláda za sucho slibovala kompenzace. Rejdaři by tak mohli lodě naložit menším množstvím zboží a s nižším ponorem plout i během suchých letních měsíců. Přestože EU tento druh podpory posvětila v roce 2006, české ministerstvo dopravy program stoplo. Šéf lodní sekce proto plánuje poslat dopis premiérovi Andreji Babišovi, ve kterém jej chce požádat o finanční podporu pro skomírající plavbu.

Nejčtenější

Za Česko zelenější. Vláda připravuje zdanění uhlí a plynu

Ústecké komíny (ilustrační snímek).

Uhlíková daň se blíží, bude se týkat topení uhlím a zemním plynem. V září má vláda dostat na stůl návrh, jak snížit...

Naše platební karta nesmí do peněženky, varuje Apple. Hrozí poškození

V rámci Apple Card můžete mít i platinovou kreditní kartu.

Společnost Apple uvedla tento týden na trh v USA vlastní platební kartu. Zároveň zveřejnila návod, jak o ni pečovat,...

Německo se chystá na recesi. Ochranný val by je stál 50 miliard eur

Kancléřka Angela Merkelová se spolkovým ministrem financí Olafem Scholzem...

Když v roce 2008 udeřila na Německo ekonomická krize, odpověděli v Berlíně zavedením slev na nové auto, pro které se v...

Balík do ruky nedošel? U České pošty narazíte, reklamovat může jen e-shop

ilustrační snímek

Zákazník si v obchodě objedná doručení zboží domů a zaplatí poštovné a balné. Jenže v situaci, kdy mu „balík do ruky“...

Delší než Eiffelova věž. V Evropě přistála největší nákladní loď na světě

MSC Gülsün

V německém Bremerhavenu přistála v pondělí největší kontejnerová loď na světě a dokončila tak svou první cestu z Číny...

Další z rubriky

Vlakem na Ukrajinu či do Budapešti. RegioJet oznámil plány na příští léto

RegioJet představil nové lokomotivy. Mají vozit osmnáctivozové vlaky. (16....

Od příštího června plánuje RegioJet brněnského podnikatele Radima Jančury spustit nové noční spojení z Prahy na hranice...

Do Berouna o dvě minuty dříve. Železničáři spustili dvě velké stavby

Smíchovské nádraží

Správce železnic vybral stavební firmy pro modernizaci opomíjené koridorové trati mezi Prahou a Berounem a pro...

Méně zplodin v lodní dopravě. Elektrický trajekt dokončil první plavbu

V Dánsku provozují trajekt Ellen, který je poháněný pouze elektrickou energií z...

Plně elektrický trajekt Ellen, který je největší na světě, dokončil svoji první plavbu mezi dánskými ostrovy Aero a...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz