Neděle 25. října 2020, svátek má Beáta
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 25. října 2020 Beáta

Česká dopravní Popelka už nebude v koutě. Přístavům připlují peníze

  1:00
Po letech půstu dostanou majitelé českých přístavů od státu stamiliony korun na opravy a investice do rozvoje. Program z dílny ministerstva dopravy počítá s půlmiliardovou dotací na přístavní hráze, vlečky sloužící pro překládku zboží na železniční vagony nebo příjezdové cesty.

Přístav v Děčíně | foto: Iveta Lhotská, MAFRA

Na většinu z této částky si zřejmě sáhnou především dvě společnosti – České přístavy vlastnící přístavy v Mělníku, Kolíně nebo v pražských Holešovicích a Česko-saské přístavy spravující v tuzemsku děčínský přístav a Přístav Lovosice.

V lovosickém přístavu plánují z dotačních peněz rozšířit kolejiště a zvětšit kapacitu železniční vlečky, uvedla vedoucí manažerka Česko-saských přístavů Petra Gruberová. O vypsání dotačního programu by se mělo podle ní rozhodnout v nejbližších dnech. Původně ale ministerstvo předpokládalo, že výzvu k podání žádostí o dotace vypíše do konce loňského roku.

Definitivní podobu dotačního programu ministerští úředníci dokončují. Jedná se například o tom, o kolik peněz budou moci na své projekty jednotlivé společnosti žádat.

U dotací do dvou milionů eur (zhruba 51 milionů korun) může dotace pokrýt až 80 procent celkových výdajů, u vyšších částek bude výpočet příspěvku složitější. Od ceny projektu se podle mluvčího ministerstva Tomáše Neřolda bude odečítat očekávaný provozní zisk, který investice majiteli přístavu do budoucna přinese.

Půl miliardy není moc peněz

Tuzemským přístavům se větší příjmy z evropských dotací na rozvoj infrastruktury doposud vyhýbaly, na což jejich provozovatelé dlouhodobě poukazují. Jednou z mála veřejných podpor v posledních letech byly dotace na odstranění povodňových škod způsobených záplavami v roce 2013.

Vyplácené částky ale tehdy byly limitovány sumou 200 tisíc eur (asi 5,1 milionu korun). Nemohly tak pokrýt stamilionové škody, které velká voda na přístavech napáchala.

Výrazné oživení neočekává předseda představenstva Českých přístavů Miloslav Černý ani od tohoto dotačního programu.

„Pět set milionů korun zase není tak moc peněz, jen mělnický přístav má zhruba 50 hektarů,“ uvedl Černý. Přístav by například potřeboval nový lodní výtah. Stavba jednoho takového zařízení, které slouží k vyzdvižení lodí pro kontrolu a opravy trupů pod čarou ponoru, vyjde na sto milionů korun.

Pořizování lodních výtahů, nebo jeřábů pro překládání zboží ale z tohoto programu podle ministerstva dopravy platit nepůjde a provozovatelé si tak budou muset počkat na další kolo veřejné podpory. Tu chce ministerstvo spustit ještě během platnosti evropského Operačního programu Doprava pro roky 2014 až 2020. Pravidla pro udělování této podpory ale ještě bude muset schválit Evropská komise.

Provozovatelé přístavů tak předpokládají, že další peníze by mohli získat nejdříve na konci příštího roku. Evropský dotační program Doprava počítá na obnovu tuzemských přístavů s částkou 1,8 miliardy korun.

Nákladní lodní doprava patří v Česku mezi nejméně využívané způsoby přepravy zboží. Ročně se na palubách lodí přepraví zhruba 1,8 milionu tun nákladu. V roce 2016 to bylo podle ročenky ministerstva dopravy 1,78 milionu tun zboží, zatímco po železnici se přepravilo 98 milionů tun a na korbách nákladních automobilů téměř 432 milionů tun zboží.

Důvodem propastných rozdílů mezi vodou a zbylými druhy přeprav je mimo jiné nestálost tuzemských vodních cest, které jsou pro ekonomicky efektivní lodní dopravu sjízdné jen během části roku, zatímco za sucha není možné plout. Na lodích se tak přepravují zejména komodity, kterým několikadenní čekání neškodí, jako jsou například různé chemikálie, obiloviny nebo zemina.

Nezastupitelnou úlohu má lodní doprava hlavně při přepravě velkých strojů a dalších nadrozměrných konstrukcí. Nedávným příkladem byla přeprava dvou obřích tlakových nádob pro ropnou rafinerii v Iráku, jež se na cestu vydaly minulý týden z Hradce Králové do Mělníka a poté dále po Labi do Hamburku. Každá z nich váží 189 tun.

Rozvoj vodní dopravy proto vláda nadále podporuje. Ve středu její zachování na českých řekách dokonce označila za veřejný zájem. Dostavět by se měly dlouhodobě plánované jezy v Děčíne a v Přelouči, které mají zefektivnit splavnost Labe a umožnit nákladním lodím plout ideálně po celý rok. Stavby ale zasahují do chráněných lokalit a jsou tak trnem v oku ekologům.

  • Nejčtenější

Tři týdny a konec. Prodloužení restrikcí by nás zničilo, tvrdí obchodníci

Vládní rozhodnutí o uzavření obchodů a služeb jejich provozovatele rozzlobilo, přestože většina z nich tento krok...

Vaříme zadarmo, zoufají si restauratéři. Za rozvoz platí 30 procent

Restauratéři i Svaz obchodu a cestovního ruchu kritizují provize rozvozových firem. Vyzvali je, aby projevili...

Poslanci kývli na delší ošetřovné, kompenzaci pro podnikatele i přerušení EET

Nárok na ošetřovné při péči o děti do deseti let budou mít lidé po celou dobu uzavření škol. Kývli na to poslanci. Výše...

Poslední šichta před zavřením pánského holičství končila v šest ráno

Pobolívala jej kolena a chodidla, ale cítil se nabitý energií. V šest hodin ráno mu skončila směna, kterou neplánoval....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S penězi problém nebude. Čekejte stabilitu a levné úvěry, říká Michl z ČNB

Česká národní banka zřejmě nebude v dohledné době hýbat úrokovými sazbami, které drží kvůli koronavirové krizi nízko....

Po čtyřicítce žijeme na vypůjčený čas, říká lékař David Sedmera

Premium Lidské tělo je velmi přesný a dokonalý mechanismus. V některých směrech až zázračný. Proč je však uspořádání těla...

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Shromáždění vlastníků jsou kvůli pandemii v ohrožení. Právník radí, co dělat

Premium Vyhlášení nouzového stavu komplikuje situaci společenstvím vlastníků bytových jednotek. Do konce roku musí totiž výbory...

  • Další z rubriky

V Berlíně se válčí o silnice. Cyklistům pruhy nestačí, řidiči je nechtějí

Pandemie koronaviru měla být příležitostí pro evropská velkoměsta zbavit se hustého provozu aut. Na první pohled...

Ministerstvo zamítlo stížnost Českých drah. Rychlíky bude dál vozit Arriva

Ministerstvo dopravy zamítlo stížnost Českých drah na průběh takzvaného rozstřelu, ve kterém úřad vybíral provozovatele...

Paliva v Česku opět zdražují, podepisuje se na tom slabá koruna

Průměrné ceny pohonných hmot v Česku za poslední týden stouply. Litr nejprodávanějšího benzinu Natural 95 je v průměru...

Podpora autobusům se rozdělí podle emisí, na nájem stát přispěje polovinou

Podnikatelé, kteří mají kvůli opatřením zavřené nebo omezené provozy, budou moci žádat za 3. čtvrtletí o příspěvek na...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Cukrářka Iveta Fabešová se rozvádí. Přišla o své provozovny

Cukrářka Iveta Fabešová (36) se na sociálních sítích svým fanouškům svěřila, že se s manželem rozvádějí. Kvůli tomu...

V 47 letech zemřela herečka Daniela Krhutová, pohádková Marie Růžička

Po dlouhé nemoci zemřela herečka a zpěvačka Daniela Krhutová, bylo jí 47 let. Její nejznámější rolí byla Marie Růžička...

N-word jsem měla vypustit, omluvila se z rasismu nařčená Čvančarová

Jitka Čvančarová (42) se ocitla pod palbou kritiky mnoha uživatelů sociálních sítí. Při imitování raperky Cardi B v...

Na porod jsem se těšila, ale všechno bylo jinak, říká Míša z Malých lásek

Za jedenáct let pomohla porodní asistentka Michaela Malotinová na svět asi sedmi tisícům dětí. První minuty života...

NASA a vědci objevili na Sahaře a v Sahelu téměř dvě miliardy stromů

Na Sahaře a v oblasti Sahelu roste více stromů, než se předpokládalo. Tvrdí to mezinárodní vědecká studie, na níž se...