Pondělí 9. prosince 2019, svátek má Vratislav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 9. prosince 2019 Vratislav

Česká dopravní Popelka už nebude v koutě. Přístavům připlují peníze

  1:00aktualizováno  1:00
Po letech půstu dostanou majitelé českých přístavů od státu stamiliony korun na opravy a investice do rozvoje. Program z dílny ministerstva dopravy počítá s půlmiliardovou dotací na přístavní hráze, vlečky sloužící pro překládku zboží na železniční vagony nebo příjezdové cesty.

Přístav v Děčíně | foto: Iveta Lhotská, MAFRA

Na většinu z této částky si zřejmě sáhnou především dvě společnosti – České přístavy vlastnící přístavy v Mělníku, Kolíně nebo v pražských Holešovicích a Česko-saské přístavy spravující v tuzemsku děčínský přístav a Přístav Lovosice.

V lovosickém přístavu plánují z dotačních peněz rozšířit kolejiště a zvětšit kapacitu železniční vlečky, uvedla vedoucí manažerka Česko-saských přístavů Petra Gruberová. O vypsání dotačního programu by se mělo podle ní rozhodnout v nejbližších dnech. Původně ale ministerstvo předpokládalo, že výzvu k podání žádostí o dotace vypíše do konce loňského roku.

Definitivní podobu dotačního programu ministerští úředníci dokončují. Jedná se například o tom, o kolik peněz budou moci na své projekty jednotlivé společnosti žádat.

U dotací do dvou milionů eur (zhruba 51 milionů korun) může dotace pokrýt až 80 procent celkových výdajů, u vyšších částek bude výpočet příspěvku složitější. Od ceny projektu se podle mluvčího ministerstva Tomáše Neřolda bude odečítat očekávaný provozní zisk, který investice majiteli přístavu do budoucna přinese.

Půl miliardy není moc peněz

Tuzemským přístavům se větší příjmy z evropských dotací na rozvoj infrastruktury doposud vyhýbaly, na což jejich provozovatelé dlouhodobě poukazují. Jednou z mála veřejných podpor v posledních letech byly dotace na odstranění povodňových škod způsobených záplavami v roce 2013.

Vyplácené částky ale tehdy byly limitovány sumou 200 tisíc eur (asi 5,1 milionu korun). Nemohly tak pokrýt stamilionové škody, které velká voda na přístavech napáchala.

Výrazné oživení neočekává předseda představenstva Českých přístavů Miloslav Černý ani od tohoto dotačního programu.

„Pět set milionů korun zase není tak moc peněz, jen mělnický přístav má zhruba 50 hektarů,“ uvedl Černý. Přístav by například potřeboval nový lodní výtah. Stavba jednoho takového zařízení, které slouží k vyzdvižení lodí pro kontrolu a opravy trupů pod čarou ponoru, vyjde na sto milionů korun.

Pořizování lodních výtahů, nebo jeřábů pro překládání zboží ale z tohoto programu podle ministerstva dopravy platit nepůjde a provozovatelé si tak budou muset počkat na další kolo veřejné podpory. Tu chce ministerstvo spustit ještě během platnosti evropského Operačního programu Doprava pro roky 2014 až 2020. Pravidla pro udělování této podpory ale ještě bude muset schválit Evropská komise.

Provozovatelé přístavů tak předpokládají, že další peníze by mohli získat nejdříve na konci příštího roku. Evropský dotační program Doprava počítá na obnovu tuzemských přístavů s částkou 1,8 miliardy korun.

Nákladní lodní doprava patří v Česku mezi nejméně využívané způsoby přepravy zboží. Ročně se na palubách lodí přepraví zhruba 1,8 milionu tun nákladu. V roce 2016 to bylo podle ročenky ministerstva dopravy 1,78 milionu tun zboží, zatímco po železnici se přepravilo 98 milionů tun a na korbách nákladních automobilů téměř 432 milionů tun zboží.

Důvodem propastných rozdílů mezi vodou a zbylými druhy přeprav je mimo jiné nestálost tuzemských vodních cest, které jsou pro ekonomicky efektivní lodní dopravu sjízdné jen během části roku, zatímco za sucha není možné plout. Na lodích se tak přepravují zejména komodity, kterým několikadenní čekání neškodí, jako jsou například různé chemikálie, obiloviny nebo zemina.

Nezastupitelnou úlohu má lodní doprava hlavně při přepravě velkých strojů a dalších nadrozměrných konstrukcí. Nedávným příkladem byla přeprava dvou obřích tlakových nádob pro ropnou rafinerii v Iráku, jež se na cestu vydaly minulý týden z Hradce Králové do Mělníka a poté dále po Labi do Hamburku. Každá z nich váží 189 tun.

Rozvoj vodní dopravy proto vláda nadále podporuje. Ve středu její zachování na českých řekách dokonce označila za veřejný zájem. Dostavět by se měly dlouhodobě plánované jezy v Děčíne a v Přelouči, které mají zefektivnit splavnost Labe a umožnit nákladním lodím plout ideálně po celý rok. Stavby ale zasahují do chráněných lokalit a jsou tak trnem v oku ekologům.

  • Nejčtenější

Firma přišla o miliony, při Black Friday kvůli chybě nabízela slevu 97 %

Švédská technologická firma Foreo, která působí i v Česku, nadělila během akce Black Friday kvůli cenové chybě svým...

Je nemravné mít na jogurtu přirážku sto procent, řekl ministr Toman

Kontrola dvojí kvality bude mířit zejména na nadnárodní potravinářské firmy, ty české s ní problém neměly. Ministr...

Jak se podvádí na EET: účtenky se smyšleným kódem i snižování tržeb

Falešná účtenka nebo její nevydání. Finanční správa popisuje, jak podnikatelé upravují software v pokladnách, aby...

Dělníci šikanovali agenturní kolegy. Dali jim projímadlo, zavřeli do bedny

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto dala výpověď pěti zaměstnancům, kteří šikanovali své kolegy najaté přes...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škoda Auto vyplatí zaměstnancům další prémie, na Vánoce vyhlásí dovolenou

Prémii deset tisíc korun za výkon v roce 2019 vyplatí do konce týdne zhruba třiceti tisícům tarifních zaměstnanců...

Premium

Cítím hořkost. Bývalý šéf mordparty poprvé promluvil o svém odchodu

Nejznámější český kriminalista Josef Mareš sloužil u policie téměř třicet let, stál za objasněním řady vražd a...

Premium

Zalepili matce prsa, aby nemohla kojit. Při příbězích z Osvětimi pláče i průvodce

Lukáš Lev provází v koncentračních táborech a popisuje nacistická zvěrstva. Jeho babička si však stála za tím, že za...

Premium

Hořký čaj? Nesmysl! Pediatr v knize vyvrací mýty o domácím léčení dětí

Hradecký dětský lékař Ladislav Hanousek vydal knihu Maminko, není mi dobře, která má rodičům pomoci s léčbou i výchovou...

  • Další z rubriky

Šňůra rekordů končí, letecký provoz nad ČR po třiceti letech poprvé klesl

Letecký provoz nad Českem meziročně poprvé po 30 letech poklesl. Letoví dispečeři během letošní letní sezony, tedy od...

Nové mýto zatím dopravní potíže nepřineslo. U Lanžhota byla ráno kolona

Černé scénáře, které počítaly s kolonami v délce až desítek kilometrů u hranic ČR, se zatím nepotvrdily. Situace na...

Satelitní mýto vybralo od řidičů přes 40 milionů. Kolony nebyly

Nový satelitní mýtný systém od řidičů kamionů a autobusů vybral přes 40 milionů korun. Mnohakilometrové kolony, kterými...

Aerolinky Wizz pranýřují byznys třídu. Ničíte planetu, vzkazují cestujícím

Maďarská letecká společnost Wizz Air se ve své nové reklamě opřela do „tradičních“ aerolinek a jejich movitých...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz