Sobota 21. května 2022, svátek má Monika
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 21. května 2022 Monika

Česká dopravní Popelka už nebude v koutě. Přístavům připlují peníze

  1:00
Po letech půstu dostanou majitelé českých přístavů od státu stamiliony korun na opravy a investice do rozvoje. Program z dílny ministerstva dopravy počítá s půlmiliardovou dotací na přístavní hráze, vlečky sloužící pro překládku zboží na železniční vagony nebo příjezdové cesty.

Přístav v Děčíně | foto: Iveta Lhotská, MAFRA

Na většinu z této částky si zřejmě sáhnou především dvě společnosti – České přístavy vlastnící přístavy v Mělníku, Kolíně nebo v pražských Holešovicích a Česko-saské přístavy spravující v tuzemsku děčínský přístav a Přístav Lovosice.

V lovosickém přístavu plánují z dotačních peněz rozšířit kolejiště a zvětšit kapacitu železniční vlečky, uvedla vedoucí manažerka Česko-saských přístavů Petra Gruberová. O vypsání dotačního programu by se mělo podle ní rozhodnout v nejbližších dnech. Původně ale ministerstvo předpokládalo, že výzvu k podání žádostí o dotace vypíše do konce loňského roku.

Definitivní podobu dotačního programu ministerští úředníci dokončují. Jedná se například o tom, o kolik peněz budou moci na své projekty jednotlivé společnosti žádat.

U dotací do dvou milionů eur (zhruba 51 milionů korun) může dotace pokrýt až 80 procent celkových výdajů, u vyšších částek bude výpočet příspěvku složitější. Od ceny projektu se podle mluvčího ministerstva Tomáše Neřolda bude odečítat očekávaný provozní zisk, který investice majiteli přístavu do budoucna přinese.

Půl miliardy není moc peněz

Tuzemským přístavům se větší příjmy z evropských dotací na rozvoj infrastruktury doposud vyhýbaly, na což jejich provozovatelé dlouhodobě poukazují. Jednou z mála veřejných podpor v posledních letech byly dotace na odstranění povodňových škod způsobených záplavami v roce 2013.

Vyplácené částky ale tehdy byly limitovány sumou 200 tisíc eur (asi 5,1 milionu korun). Nemohly tak pokrýt stamilionové škody, které velká voda na přístavech napáchala.

Výrazné oživení neočekává předseda představenstva Českých přístavů Miloslav Černý ani od tohoto dotačního programu.

„Pět set milionů korun zase není tak moc peněz, jen mělnický přístav má zhruba 50 hektarů,“ uvedl Černý. Přístav by například potřeboval nový lodní výtah. Stavba jednoho takového zařízení, které slouží k vyzdvižení lodí pro kontrolu a opravy trupů pod čarou ponoru, vyjde na sto milionů korun.

Pořizování lodních výtahů, nebo jeřábů pro překládání zboží ale z tohoto programu podle ministerstva dopravy platit nepůjde a provozovatelé si tak budou muset počkat na další kolo veřejné podpory. Tu chce ministerstvo spustit ještě během platnosti evropského Operačního programu Doprava pro roky 2014 až 2020. Pravidla pro udělování této podpory ale ještě bude muset schválit Evropská komise.

Provozovatelé přístavů tak předpokládají, že další peníze by mohli získat nejdříve na konci příštího roku. Evropský dotační program Doprava počítá na obnovu tuzemských přístavů s částkou 1,8 miliardy korun.

Nákladní lodní doprava patří v Česku mezi nejméně využívané způsoby přepravy zboží. Ročně se na palubách lodí přepraví zhruba 1,8 milionu tun nákladu. V roce 2016 to bylo podle ročenky ministerstva dopravy 1,78 milionu tun zboží, zatímco po železnici se přepravilo 98 milionů tun a na korbách nákladních automobilů téměř 432 milionů tun zboží.

Důvodem propastných rozdílů mezi vodou a zbylými druhy přeprav je mimo jiné nestálost tuzemských vodních cest, které jsou pro ekonomicky efektivní lodní dopravu sjízdné jen během části roku, zatímco za sucha není možné plout. Na lodích se tak přepravují zejména komodity, kterým několikadenní čekání neškodí, jako jsou například různé chemikálie, obiloviny nebo zemina.

Nezastupitelnou úlohu má lodní doprava hlavně při přepravě velkých strojů a dalších nadrozměrných konstrukcí. Nedávným příkladem byla přeprava dvou obřích tlakových nádob pro ropnou rafinerii v Iráku, jež se na cestu vydaly minulý týden z Hradce Králové do Mělníka a poté dále po Labi do Hamburku. Každá z nich váží 189 tun.

Rozvoj vodní dopravy proto vláda nadále podporuje. Ve středu její zachování na českých řekách dokonce označila za veřejný zájem. Dostavět by se měly dlouhodobě plánované jezy v Děčíne a v Přelouči, které mají zefektivnit splavnost Labe a umožnit nákladním lodím plout ideálně po celý rok. Stavby ale zasahují do chráněných lokalit a jsou tak trnem v oku ekologům.

  • Nejčtenější

Vláda má 20 korun z každého litru benzinu, říká šéf sítě levných čerpacích stanic

Premium Nikoho nenechají na pochybách, že tohle je nízkonákladová firma, kde se nehýří. Okázalost tu nemá místo. Spolumajitel...

Nešvar z devadesátých let se vrací. Turisté na místě zjišťují, že bydlí jinde

Premium Nešvar z devadesátých let se vrací. Turisté si zaplatí zájezd v zahraničí, přijedou do hotelu a teprve na jeho recepci...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Konec snu o stabilní kryptoměně. Terra s lunou padly, investoři přišli o vše

I mezi strmými pády kurzů kryptoměn, které v posledních týdnech odepsaly desítky procent, je tento příběh výjimečný....

Chorvati schválili euro jako měnu, na cenovkách bude vedle kuny už v září

Chorvati si podle očekávání schválili euro jako oficiální měnu v zemi. V tamním parlamentu tento zákon podpořilo 113...

Vysoké ceny i nejistota. Místo kotle na plyn lidé radši volí tepelné čerpadlo

Petra a Jaromíra ze dvou různých koutů republiky pojí stejné rozhodnutí. Starý plynový kotel mění za nové tepelné...

Půst, občas večeře, čtyři kávy denně. Jak jíst podle výživového poradce Havlíčka

Premium Strava ovlivňuje nejen naši váhu či kondici, ale i náladu a zdravotní stav. Ostatně až dvě třetiny všech nemocí mají...

Vláda má 20 korun z každého litru benzinu, říká šéf sítě levných čerpacích stanic

Premium Nikoho nenechají na pochybách, že tohle je nízkonákladová firma, kde se nehýří. Okázalost tu nemá místo. Spolumajitel...

Všechno vymyslela Škrlová. Je to hlava manipulace, říká režisér Síbrt

Premium Před patnácti lety Česko šokovala kuřimská kauza. Týrání malých chlapců nejbližšími příbuznými i podivná role „Aničky“....

  • Další z rubriky

Šanci na elektrizaci mají i lokálky. Prověřují se stovky kilometrů, co se vyplatí

Premium Česká železniční síť se snaží narychlo dohnat evropský standard v počtu kolejí pod trolejemi. Z celkových více než...

Jak přesné jsou vlaky v Česku: na čas jezdí GW train, RegioJet má rezervy

Premium Po dvou a půl letech od největšího vstupu alternativních dopravců na českou železnici je čas bilancovat úspěšnost...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Průměrná škoda na dovolené vzrostla o třetinu, prodražuje se repatriace

Během dvou předchozích covidových roků vzrostla průměrná výše škod vyplácených z cestovního pojištění o třetinu. Podle...

Uzavření kohoutů s plynem by postihlo čtyřicet procent výrobců, říká průzkum

Ukončení dodávek plynu z Ruska by představoval zásadní problém pro čtyřicet procent tuzemských výrobních podniků. Pro...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Vláda má 20 korun z každého litru benzinu, říká šéf sítě levných čerpacích stanic

Premium Nikoho nenechají na pochybách, že tohle je nízkonákladová firma, kde se nehýří. Okázalost tu nemá místo. Spolumajitel...

Jelínek z Luneticu byl u smrtelné nehody, po koncertě srazil na dálnici muže

V sobotu vystoupili Lunetic na koncertě Leoše Mareše. Když se zpěvák skupiny Václav Jelínek (43) vracel domů do...

Hrušínského dcera se svlékla pro Playboy. Manžela to překvapilo, říká

Pro nové číslo Playboye se svlékla a nafotila sexy snímky Kristýna Hrušínská (37). Dcera Jana Hrušínského a Miluše...

Ukrajinci dostali západní superhoufnice M777. Do akce šla i Bohdana

Ať už si dělostřelectvo v dávných dobách vysloužilo titul královny či krále bojiště, ukazuje se i v jednadvacátém...

Nešvar z devadesátých let se vrací. Turisté na místě zjišťují, že bydlí jinde

Premium Nešvar z devadesátých let se vrací. Turisté si zaplatí zájezd v zahraničí, přijedou do hotelu a teprve na jeho recepci...