Za Prahu elektromobilní, volají organizace. Přibudou desítky stanic

  6:15aktualizováno  6:15
Do čtyř let by mělo v Praze přibýt šest desítek dobíjecích stanic pro elektromobily. Podle ekologicky zaměřených organizací i podnikatelů metropole nepodporuje elektromobilitu dostatečně. Po větší podpoře elektromobility nebo využívání fotovoltaiky ze strany hlavního města volají nejen ekologičtí aktivisté, ale i hospodářská komora.

Elektromobil při dobíjení | foto:  Petr Topič, MAFRA

„Praha by měla koordinovat a řešit společný rozvoj energetiky a například i inovace v oblasti podpory elektromobility a chytrého řízení,“ řekl MF DNES místopředseda energetické sekce Hospodářské komory ČR Praha Jiří Fremr.

Komora nyní pro radu města chystá komuniké podnikatelů, kteří připomínkují Územní energetickou koncepci hlavního města. Byznysmeni volají po lepší vzájemné spolupráci městských podniků a chtějí i větší důraz na elektromobilitu.

Chce to více dobíjecích stanic

Tu podle hnutí Greenpeace brzdí v Praze nedostačující síť dobíjecích stanic pro auta na elektřinu.

Česko je v elektromobilitě outsiderem, výstavba dobíjecích stanic vázne

„Pokud by Praha chtěla motivovat lidi, aby přecházeli na nízkoemisní formy dopravy, měla by stanovit nízkoemisní zóny a zároveň vybudovat infrastrukturu, která obyvatelům přechod od spalovacích motorů k elektromobilům usnadní,“ uvedl Lukáš Hrábek, tiskový mluvčí Greenpeace.

Možné zavedení nízkoemisních zón, které by umožnily vjezd do širšího centra města jenom autům produkujícím méně zplodin, radnice znovu prověřuje.

„Praha přistoupila k paktu starostů usnesením, kdy se zavazuje snížit CO2 o čtyřicet procent do roku 2030. Tento závazek energeticky úsporná opatření vyžaduje,“ doplnil náměstek pražského primátora Petr Hlubuček (TOP 09 a STAN). Pakt starostů a primátorů je evropská iniciativa, v rámci které se orgány samospráv zavázaly ke zvýšení energetické účinnosti a používání obnovitelných zdrojů energie.

Poplatky pro starší auta

Rada města stejně tak znovu zvažuje, zdali zpoplatní vjezd do centra města pro starší vozy s vyšší emisní stopou. Podle Hlubučka by to v nejpřísnějším případě platilo pro 15 procent vozidel, pro ta výrobně nejstarší.

Naopak větší podpory by se měli dočkat majitelé aut na baterky. Městský Operátor ICT, který má elektromobilitu v metropoli v gesci, plánuje do roku 2022 vystavět 59 nových základen pro dobíjecí stanice. Pražská energetika (PRE), která v Praze provozuje většinu ze svých 90 dobíjecích stanic, jich má v plánu do tří let v hlavním městě přidat dalších 90. Dnes jich má metropole asi stovku.

Praha nyní elektromobily podporuje pomocí zvýhodnění parkování v placených zónách. Stávající magistrát začal v poslední době akcentovat podporu takzvaného multimodálního cestování, tedy kombinace MHD, sdílených aut či kol.

Podle Hnutí Duha může Praha více využívat městské budovy, na které by umístila solární kolektory. Na ty by potom měly být napojeny dobíjecí stanice pro elektromobily.

Operátor ICT dále připravuje obnovu části vozového parku příspěvkových organizací zřizovaných Hlavním městem Praha. Celkem se jedná o 34 elektromobilů.

Kromě chytrých aut bude město více sdílet i informace. „Je třeba sjednotit data mezi jednotlivými městskými společnostmi tak, aby byla otevřená a sdílená. Nyní pracujeme na jejich digitálním propojení,“ doplnil tiskový mluvčí Operátora ICT Vladimír Antonin Bláha. Mezi nimi je dopravní podnik, Technologie hlavního města Prahy, Pražská energetika nebo právě Operátor ICT.

Ostatně podobnou věc připomínkuje Praze i hospodářská komora. „Hlavní město má ve vlastnictví, ať už zcela, nebo částečně, významné podniky. V rámci nich by měla probíhat efektivnější komunikace jako v jiných firmách, byť soukromých,“ dodal Fremr z Hospodářské komory ČR.

Archivní video: Europarlament ohrozil hlasováním o emisích ekonomiku


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

VIDEO Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě...

Autohádanka: poznejte automobilovou perlu

Přípravy motoristické slavnosti Legendy

VIDEO Automobilová slavnost Legendy o tomto víkendu zaplnila holešovické Výstaviště. V pavilonu těch...

Češi jsou ochotní o provozu svého auta hodně „vyslepičit“

Ilustrační snímek

Přes šedesát procent Čechů připouští, že si koupí elektromobil. Úvahy se ale s realitou rozcházejí.

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Tuning z Prahy prodlouží dojezd elektroaut. Do Tesly se zatím nedostali

BMW i8 Everyn má po úpravě čtyři sta sedm koní

Zlepšování, ladění a úpravy výkonu i spotřeby aut patří dnes k běžným úkonům. Tovární nastavení...

Autofotka týdne: VW startuje svou elektrickou éru, zájem je obrovský

Volkswagen ID.3

Čtyřiasedmdesáté výročí konce války, té, ze které vzešel Brouk, oslavil Volkswagen startem nové...

Nejčtenější

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Cibule z konce světa. České řetězce ji vozí 18 000 km z Nového Zélandu

Cibule z konce světa. Řetězce nakupují zeleninu až na Novém Zélandu.

Cibule z Řecka, Egypta, ale i z Nového Zélandu, nejvzdálenější země na planetě od České republiky. Tuzemské řetězce...

Další z rubriky

Zvedněte ceny. RegioJet zažaloval Flixbus kvůli cenám pod náklady

Mezi Libercem a Prahou jezdí autobusy společností Flixbus a RegioJet.

Dlouhodobý spor o ceny jízdenek mezi německým autobusovým dopravcem Flixbus a tuzemským RegioJetem skončil u soudu....

Každý sedmý vlak loni přijel pozdě. Nejpřesnější jsou osobáky

Ilustrační snímek

Rozkopané koridory a dlouhá čekání na zpožděný vlak. Jen málo lidí v Česku nemá k fungování železnice výhrady, přitom...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Najdete na iDNES.cz