Letadlo společnosti Ryanair na letišti v Manchesteru. Ilustrační foto

Letadlo společnosti Ryanair na letišti v Manchesteru. Ilustrační foto | foto: AP

Podíl nízkonákladových dopravců na evropském nebi dosáhl už 40 procent

  • 31
Čtyři z deseti pasažérů aerolinek v Evropě se loni obešli bez občerstvení zdarma a dalších vymožeností během letu výměnou za levnější cestování. Ke své přepravě totiž využili nízkonákladové společnosti, u nichž musí za všechny dodatečné služby platit peníze navíc. Samotné cestování je však stojí výrazně méně.

Levné aerolinky tak pokračují ve vítězném tažení v bitvě s klasickými dopravci. Zatímco velkým, často národním aerolinkám s desítkami let tradice loni ubylo 6,7 procenta pasažérů, na paluby nízkonákladových dopravců zavítalo o 8,7 procenta cestujících více.

Vyplývá to z údajů Asociace evropských aerolinií (AEA) a Evropské asociace aerolinek s nízkými cenami (ELFAA).

Úspěchu nízkonákladových dopravců pomohla i krize

Poslední čísla tak potvrdila dřívější tvrzení zástupců lowcostů (anglické označení pro levné přepravce), že na krizi vydělávají kvůli snaze šetřit právě oni. "Nabízejí nízké ceny, a tak i dostupné cestování pro čím dál více lidí. Během krize k nízkonákladovým společnostem přešla i řada firemních zákazníků, aby ušetřili náklady," potvrdil MF DNES John Strickland, šéf JLS Consulting – britské poradenské firmy specializované na leteckou dopravu.

Klasičtí dopravci mají na evropském nebi stále většinový podíl, z jejich koláče však lowcosty ukusují čím dál více.

Loni přepravily tradiční aerolinky celkem 246 milionů cestujících po evropských linkách. S nízkonákladovými společnostmi pak letělo 163 milionů lidí. Toto číslo by mohlo být ještě téměř o třicet milionů vyšší, pokud by se do něj započítal Air Berlin, který svým charakterem i cenami balancuje mezi lowcostovým a klasickým dopravcem.

Na první pohled příznivá čísla levných dopravců však neznamenají, že se všem daří. Loňský rok neustály SkyEurope či Flyglobespan, další dopravci jsou ve ztrátách. Avšak největší aerolinka v oboru, irský Ryanair, patří trvale k jedněm z nejziskovějších dopravců. Průměrná cena jednosměrné letenky u Ryanairu včetně letištních tax se přitom pohybuje okolo 900 korun. V této ceně však nejsou zahrnuty třeba poplatky za odbavení zavazadla či samotnou platbu při koupi letenky.

Klasické aerolinky navíc čím dál častěji než v minulosti musí spoléhat na záchranu ze strany států.

Zatím posledním takovým případem je pokus o státní pomoc maďarskému Malévu, bez zásahu státu by jen stěží ještě létaly České aerolinie. "Naše výsledky ukazují, že krize nesmí být pro aerolinky důvodem žádat vlády o peníze," protiví se taková podpora šéfovi ELFAA Johnu Hanlonovi.

Přestože klasičtí dopravci zareagovali na mohutný nástup levné konkurence často snížením cen, nestačili tak rychle reagovat na nižší náklady dopravců. I proto čekají odborníci další posílení levných aerolinek. "Klasické aerolinky budou mít čím dál větší problémy konkurovat cenou, protože jejich náklady jsou mnohem vyšší," odhaduje Strickland.