V průměru utratil v minulém roce český zákazník za auto 199 800 korun, tedy o 11,6 procenta více než v roce 2022. Dvojnásobným tempem nicméně vzrostla cena průměrné ojetiny na Slovensku, kde dosáhla 7 990 eur, v přepočtu tedy necelých 187 tisíc korun. Největší meziroční cenový skok zažilo Polsko, kde se cena průměrné ojetiny zvýšila o více než třetinu.
„Růst cen u automobilů předběhl dobu. Nyní už pozvolna dochází ke stagnaci cen a pociťujeme, že naopak ostatní komodity rostou více,“ uvedl Petr Vaněček, provozní ředitel společnosti Aures Holdings, do které patří síť autobazarů AAA. Pozitivní ale naopak je zastavení trendu, podle něhož si Češi kupují stále starší auta.
Stav aut v bazarech se nelepší, říká šéf miliardového českého e-shopu ojetin |
V Česku i na Slovensku se prodávají auta se stářím lehce nad deseti lety. V Polsku dvanáctiletá a v Maďarsku téměř třináctiletá, shrnul Vaněček statistiky z hlavních trhů, kde Aures Holdings působí.
„Ročně ve střední Evropě chybí na 300 tisíc nových aut. To je pro nás pozitivní trend, protože lidé se pak více přiklánějí ke koupi zánovního vozu,“ uvedla generální ředitelka Aures Holdings Karolína Topolová. Výpadek ve výrobě, který už trvá tři roky, už nicméně citelně snižuje nabídku i v kategorii ojetých vozidel.
Tržby Aures Holdings se loni meziročně zvýšily o devatenáct procent na 1,013 miliardy eur (24 miliard Kč), když skupina loni zobchodovala téměř 90 000 vozů. Růst pokračoval i v prvním čtvrtletí 2023, kdy holding prodal 23 231 vozů, to je nejvyšší počet za první čtvrtletí v historii firmy.
5. října 2021 |