Noví šéfové chtějí omezit dopravu na prodělečných tratích, chystají i další úspory. Ilustrační foto

Noví šéfové chtějí omezit dopravu na prodělečných tratích, chystají i další úspory. Ilustrační foto | foto: Michal Klíma, MF DNES

Noví šéfové drah plánují, jak našetřit na nové vlaky

  • 36
Potřebujeme až dvacet miliard ročně na nové vagony a lokomotivy, chceme do vlaků přilákat mnohem více lidí a nebude nám vadit, když nejztrátovější spoje nahradí autobusy. Tak by se daly stručně shrnout hlavní cíle nového vedení Českých drah.

Kromě generálního ředitele Petra Žaludy se stal nováčkem ve vedení také Petr Moravec, který dříve šéfoval firmě Veolia Transport a chtěl konkurovat drahám v rychlíkové dopravě.

Moravec vystřídal Jiřího Koláře na pozici náměstka pro osobní dopravu. "Netrpíme nostalgií železničářů,“ tvrdil Moravec. Představil i několik na poměry Českých drah razantních kroků.

Jedním z nich by mohlo být i omezení dopravy na nejvíce prodělečných tratích. "Je zbytečné, aby železnice suplovala autobusy, zvláště v případech, kdy jede poloprázdný motorák za 150 korun za kilometr a zároveň s ním autobus za pětinovou cenu," dává příklad Moravec. "Pokud jezdí souběžně vlak a autobus, je to plýtvání penězi,“ dodává.

Dráhy by se také mohly dočkat řady úsporných opatření v hospodaření. "Můžeme ušetřit například na pracovnících z administrativy, ale v provozu už méně lidí být nemůže,“ říká šéf Žaluda.

Podle něho by se roční náklady daly snížit až o 1,5 miliardy.

Pomoci mají nové vlaky
Další peníze by dráhy mohly získat z vyšších příjmů za jízdné, vlaky totiž zatím jezdí málo obsazené. "Bývá využitá pouze třetina míst, chceme zvýšit obsazenost především na regionálních tratích,“ uvedl Moravec.

Pomoci by k tomu měly nové vlakové soupravy, na něž zatím nemá firma peníze. "V ideálním případě bychom na obnovu vozového parku potřebovali dvacet miliard ročně,“ říká Žaluda.

Sám uznává, že to není příliš reálné číslo a spokojil by se i s polovinou. V letošním roce přitom půjde na nové vagony a lokomotivy zhruba 3,5 miliardy korun.

Kde peníze vzít? "Chceme přesvědčit stát, že je dlouhodobě dobré do železnice investovat,“ tvrdí Žaluda. Základem podle něj je absolutní průhlednost financování a zvýšení současného standardu služeb.