Do soutěže se přihlásili dva zájemci, podle mluvčího drah Petra Šťáhlavského ale ani jeden nesplnil podmínky.
"V jednom případě šlo o nabídku vozů, které neodpovídaly požadovaným parametrům, v druhém případě nabídková cena podstatným způsobem překročila očekávání společnosti," řekl Šťáhlavský.
Nákup zahraničních vagónů hlavně pro vlaky EC a IC tak dráhy na čas zcela opouštějí, dokud se na trhu nenajdou jiné ojeté vozy.
"Hlavní úsilí v modernizaci nyní směřuje do zlepšení kvality regionální, příměstské a meziměstské dopravy ve vnitrostátní dopravě," dodal Šťáhlavský
Dráhy chtěly získat vagóny na desetiletý finanční leasing, očekávaly především zájemce z Německa a Francie. I starší vozy měly být lepší než stávající: měly mít například klimatizaci a jezdit do rychlosti až 160 kilometrů za hodinu.
Nové vagóny stojí kolem 50 až 60 milionů korun, ojeté by byly podstatně levnější.
Jedny z nejstarších rychlíkových vagonů jezdí nyní z Prahy do Českých Budějovic a Hradce Králové. Škála jejich závad je široká. Cestujícím je v nich například často příliš velké horko nebo zima. Topení je totiž buď rozbité, nebo nefunguje vůbec. Výjimkou nejsou ani netěsná okna či nepoužitelné toalety.