Autor designu nové tramvaje Patrik Kotas.

Autor designu nové tramvaje Patrik Kotas. | foto: Soňa Lechnerová

Nová tramvaj bude stát 66 milionů, bude bez reklam

  • 47
Už příští rok by se první cestující mohli zkušebně svézt v nové plně nízkopodlažní tramvaji ForCity 15T. Ta by v budoucnu neměla jezdit jen v Praze, ale i v dalších městech. Oproti současným modelům 14T s designem Porsche by měla být tišší. Stát bude 66 milionů.

Do roku 2017, kdy by se Prahou mělo prohánět 250 takových tramvají, se jejich náklady znásobí na 17 miliard korun. Na kolik vyjde jejich provoz, se ukáže až po vyzkoušení v terénu.

"Těžko se dá odhadnout, kolik bude stát provoz tramvají 15T. Úspora energie by měla být do dvaceti procent. Bude záležet na tom, na kterých tratích budou tramvaje nasazeny. Budou-li jezdit v kopcovitých trasách, projeví se jejich maximální zátěž, " uvedl technický ředitel Dopravního podniku Radek Zamrazil.

"Pomalované" tramvaje jsou na ústupu
Nové tramvaje stejně jako jejich přímí předchůdci 14T nebudou jezdící reklamou. Inzeráty si cestující budou moci prohlédnout pouze uvnitř v prostoru nad okny a dveřmi. Zvenku zůstanou tramvaje čisté.

Designéři chtějí, aby tramvaje do pražských ulic zapadly. Nová tramvaj nechce být podle designérů revolučním šokem. "Tramvaje spoluvytvářejí architekturu města a v případě Prahy jsou jedním ze symbolů pražských ulic. Tramvaje ForCity mají ambice do nich vnést vizuálně jednoznačně zapamatovatelné prvky," uvedl autor designu Patrik Kolas.

Tramvaje 15T ale nezůstanou jen v Praze. Podívat by se měly i do dalších měst. Kam to ale přesně bude, zatím výrobci tají.