Pátek 2. října 2020, svátek má Olívie, Oliver
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 2. října 2020 Olívie, Oliver

Ropid v Praze otestuje dvoukloubový autobus. Pro studenty ze Suchdola

  6:05aktualizováno  6:05
Po hlavním městě by mohly jezdit nezvykle dlouhé autobusy s dvěma klouby. Ropid je chce na jaře testovat na trase z Dejvic do Suchdola, kam jezdí tisíce studentů na zemědělskou univerzitu. Nový autobus by měl ulevit přeplněným spojům. Podle odborníka by bylo lepší postavit tramvajovou trať.

Autobus Van Hool, který jezdí v německém Hamburku. | foto: Wikipedia

Z Dejvické sice už nyní jezdí do Suchdola běžné kloubové autobusy, ve špičkách ale nárazově nezvládají nápor studentů. Spoje využívají i obyvatelé sedmitisícové čtvrti. Dopravce tak čas od času musí linku posílit, kvůli davům přeplňujícím nástupní ostrůvek u metra se dokonce od 9. prosince přemístila zastávka.

Dvoukloubový autobus chce vyzkoušet organizace Ropid, která koordinuje dopravu v Praze a jejím okolí. "Zatím pracujeme na tom, jak a odkud ho půjčit," potvrdil šéf Ropidu Pavel Procházka s tím, že by měl do Prahy dorazit pravděpodobně v prvním pololetí příštího roku.

V současné době podle něj nelze na linku poslat víc spojů a zkrátit intervaly - na trasu se prý jednoduše nevejdou. "To, co tam dnes je z pohledu běžné autobusové dopravy, je na hraně, nebo spíš už za hranou," vysvětlil Procházka.

Odkud a za jakých podmínek si Praha případně autobusy půjčí, zatím není jasné. Neví se ani to, za kolik a od koho by je v případě schválení nakupovala. "Budeme oslovovat některé výrobce a dopravce, kteří by byli schopni nám jej zapůjčit. Cena je pak vždy věc jednání a výběrového řízení," uvedl šéf Ropidu.

Dvoukloubové autobusy se hojně využívají například v Brazílii, v Evropě jezdí v Nizozemsku. V Česku by byly novinkou. Ve srovnání s běžnými autobusy je vyšší jejich pořizovací cena i náklady na provoz - ty jsou podle typu zhruba o 75 procent vyšší.

Podle odborníka na pražskou MHD z Ústavu dopravního inženýrství Vladimíra Návrata vyvolává nasazování dvoukloubových autobusů řadu otázek, které by musely Ropid s hlavním městem řešit.

"Testovat je, to je v pořádku. Jenže, případné nasazení jednoho autobusu nic nespraví. A tady začne celá řada otázek jednak technických, a pak dopravně-ekonomických," řekl Návrat.

Odborník: Lepší je prodloužit tramvajovou trať

Technická otázka, zda autobusový obr o délce kolem 25 metrů všude na trase projede, se vyřeší právě testováním. Zbytek jsou pak už podle odborníka počty.

"Budou jiné, než zbytek vozového parku, na kolik tedy vyjde údržba? Co s nimi bude mimo špičku? Jejich provoz je dražší než u běžných nebo kloubových autobusů, nevyplatí se tedy, aby jezdily takříkajíc poloprázdné. Jejich větší počet výrazně zvedne náklady," vyjmenoval Návrat.

Plusem dvoukloubových autobusů je, že dokážou nahradit dva spoje, ušetří se tak za jednoho řidiče. "Jenže vždy záleží na tom, kde a jak je jejich nasazování vymyšleno," řekl.

Pokud by se město a Ropid rozhodlo po testech začít autobusy nakupovat, bylo by to podle Návrata právě na trase do Suchdola nešťastné řešení. "Město tady zaspalo, mělo by dostavět tramvajovou trať. Náklady na stavbu trati jsou sice vysoké, ale následný provoz je levnější než u autobusů. Tramvaj by mohla jet po svém tělese a nestála by v kolonách aut," dodal.

Připomněl tak fakt, že dopravu do Suchdola by výrazně zlepšilo už to, kdyby se autobusy nezdržovaly ve frontách osobních aut.

Nad nápadem pořídit dvoukloubové autobusy se podivují i diskutéři na odborně zaměřeném fóru K-report. Považují ho za drahý sen dopravních fandů z Ropidu. Sami by spíše zkrátili interval stávajících linek. "Pokud někdo tvrdí, že interval pod dvě minuty nejde, lže. U Nemocnice Krč je souhrnný interval autobusů dokonce pod dvacet sekund," namítá třeba uživatel s přezdívkou Pavhob.

Autor:
  • Nejčtenější

Vláda schválila pravidla pro kurzarbeit. Je to krvavý kompromis, řekla Maláčová

Ministři schválili pravidla pro kurzarbeit, který má pomoci zabránit masivnějšímu propouštění ve firmách kvůli epidemii...

Do benzinu se má míchat dvojnásobek lihu, starší vozy mohou mít problém

Povinný minimální podíl biopaliva, jejž petrojeláři ročně uvedou na trh, se možná zvýší. Poslanec Pavel Pustějovský...

Pošta na pobočkách upravuje otevírací dobu, rozjíždí „šoupací“ model

Pošta ve dvou vlnách od 1. ­září a od 1. října mění otevírací dobu na celkem 1 518 poštách. U klíčové skupiny 491...

Ministerstvo navrhuje schodek 320 miliard. Zrušit superhrubou mzdu nehodlá

Ministerstvo financí navrhuje pro příští rok schodek státního rozpočtu 320 miliard korun. Návrh nepočítá se zrušením...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Konec zlaté horečky? Cena „bezpečných“ drahých kovů klesá, krizi navzdory

Když přichází krize, kupujte zlato, říkávají investoři. A opravdu, drahým kovům se v nejistých časech obvykle daří. V...

Nebezpečná místa Česka: pražské hlavní nádraží. Třicet let zde vládne podsvětí

Premium Reportéři MF DNES mapují místa, která podle statistik nejsou výjimečně nebezpečná. Ve skutečnosti jde o no-go zóny,...

Populární zážehové motory ztrácí na spolehlivosti, problémy začínají u oleje

Premium Po letech převahy dieselů se pozornost obrací k zážehovým motorům, o kterých se říká, že jejich údržba je méně...

Unikátní analýza čtyř tisíc hypoték: zjištění jsou mnohdy překvapivá

Premium Hypoteční trh zlevňuje a trhá rekordy. Jaká je ale realita při poskytování hypotečních úvěrů? Jak rychle je lze získat,...

  • Další z rubriky

Letadla budou opět pilotovat jen muži. Kvůli pandemii ubývá pilotek

Zatímco v posledních letech přibývalo pilotek, koronavirová pandemie ženy v kokpitech opět upozadila. Kvůli omezení...

Do benzinu se má míchat dvojnásobek lihu, starší vozy mohou mít problém

Povinný minimální podíl biopaliva, jejž petrojeláři ročně uvedou na trh, se možná zvýší. Poslanec Pavel Pustějovský...

Stát podpoří dopravce, 400 miliony pokryje jejich ztráty z tržeb

Stát rozdělí mezi železniční dopravce přes 400 milionů korun. Kompenzace by měly pokrýt ztráty z tržeb, které dopravci...

Vlaky na vodík i baterie. České dráhy plánují obměnu flotily za 40 miliard

Na obnovu železničních vozidel chystají České dráhy až do roku 2025 vynaložit deset miliard korun každý rok. Na...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Herečka Veronika Arichteva je maminkou. Syna rodila patnáct hodin

Herečka Veronika Arichteva (34) se na sociálních sítích pochlubila, že je od úterý maminkou. S režisérem Biserem...

Chci se více věnovat ženě, v plánu je i založení rodiny, říká Adam Vojtěch

Bývalý ministr zdravotnictví Adam Vojtěch (33) se po odchodu z funkce těší na chvilky strávené s přáteli a s manželkou...

Čtvrtníček z nemocnice vtipkuje. Mluví o dýchání i pohlavní nemoci

Herec Petr Čtvrtníček (56) sice kvůli těžšímu průběhu covidu-19 musel do nemocnice, humor ho ovšem neopouští. Svým...

Na Tinderu jsem se nestačila divit, popisuje redaktorka seznamování

Seznamovací aplikace využívá devětapadesát procent Čechů. A to už je dost na to, aby nám dokázaly pěkně zamíchat...

Překvapivé simulace: Roušky a respirátory chrání lépe, než byste řekli

Jak pomáhá ochrana obličeje zastavit šíření epidemie? Lépe, než by se na první pohled zdálo. Lidé totiž často...