Autobus Van Hool, který jezdí v německém Hamburku.

Autobus Van Hool, který jezdí v německém Hamburku. | foto: Wikipedia

Ropid v Praze otestuje dvoukloubový autobus. Pro studenty ze Suchdola

  • 56
Po hlavním městě by mohly jezdit nezvykle dlouhé autobusy s dvěma klouby. Ropid je chce na jaře testovat na trase z Dejvic do Suchdola, kam jezdí tisíce studentů na zemědělskou univerzitu. Nový autobus by měl ulevit přeplněným spojům. Podle odborníka by bylo lepší postavit tramvajovou trať.

Z Dejvické sice už nyní jezdí do Suchdola běžné kloubové autobusy, ve špičkách ale nárazově nezvládají nápor studentů. Spoje využívají i obyvatelé sedmitisícové čtvrti. Dopravce tak čas od času musí linku posílit, kvůli davům přeplňujícím nástupní ostrůvek u metra se dokonce od 9. prosince přemístila zastávka.

Dvoukloubový autobus chce vyzkoušet organizace Ropid, která koordinuje dopravu v Praze a jejím okolí. "Zatím pracujeme na tom, jak a odkud ho půjčit," potvrdil šéf Ropidu Pavel Procházka s tím, že by měl do Prahy dorazit pravděpodobně v prvním pololetí příštího roku.

V současné době podle něj nelze na linku poslat víc spojů a zkrátit intervaly - na trasu se prý jednoduše nevejdou. "To, co tam dnes je z pohledu běžné autobusové dopravy, je na hraně, nebo spíš už za hranou," vysvětlil Procházka.

Odkud a za jakých podmínek si Praha případně autobusy půjčí, zatím není jasné. Neví se ani to, za kolik a od koho by je v případě schválení nakupovala. "Budeme oslovovat některé výrobce a dopravce, kteří by byli schopni nám jej zapůjčit. Cena je pak vždy věc jednání a výběrového řízení," uvedl šéf Ropidu.

Dvoukloubové autobusy se hojně využívají například v Brazílii, v Evropě jezdí v Nizozemsku. V Česku by byly novinkou. Ve srovnání s běžnými autobusy je vyšší jejich pořizovací cena i náklady na provoz - ty jsou podle typu zhruba o 75 procent vyšší.

Podle odborníka na pražskou MHD z Ústavu dopravního inženýrství Vladimíra Návrata vyvolává nasazování dvoukloubových autobusů řadu otázek, které by musely Ropid s hlavním městem řešit.

"Testovat je, to je v pořádku. Jenže, případné nasazení jednoho autobusu nic nespraví. A tady začne celá řada otázek jednak technických, a pak dopravně-ekonomických," řekl Návrat.

Odborník: Lepší je prodloužit tramvajovou trať

Technická otázka, zda autobusový obr o délce kolem 25 metrů všude na trase projede, se vyřeší právě testováním. Zbytek jsou pak už podle odborníka počty.

"Budou jiné, než zbytek vozového parku, na kolik tedy vyjde údržba? Co s nimi bude mimo špičku? Jejich provoz je dražší než u běžných nebo kloubových autobusů, nevyplatí se tedy, aby jezdily takříkajíc poloprázdné. Jejich větší počet výrazně zvedne náklady," vyjmenoval Návrat.

Plusem dvoukloubových autobusů je, že dokážou nahradit dva spoje, ušetří se tak za jednoho řidiče. "Jenže vždy záleží na tom, kde a jak je jejich nasazování vymyšleno," řekl.

Pokud by se město a Ropid rozhodlo po testech začít autobusy nakupovat, bylo by to podle Návrata právě na trase do Suchdola nešťastné řešení. "Město tady zaspalo, mělo by dostavět tramvajovou trať. Náklady na stavbu trati jsou sice vysoké, ale následný provoz je levnější než u autobusů. Tramvaj by mohla jet po svém tělese a nestála by v kolonách aut," dodal.

Připomněl tak fakt, že dopravu do Suchdola by výrazně zlepšilo už to, kdyby se autobusy nezdržovaly ve frontách osobních aut.

Nad nápadem pořídit dvoukloubové autobusy se podivují i diskutéři na odborně zaměřeném fóru K-report. Považují ho za drahý sen dopravních fandů z Ropidu. Sami by spíše zkrátili interval stávajících linek. "Pokud někdo tvrdí, že interval pod dvě minuty nejde, lže. U Nemocnice Krč je souhrnný interval autobusů dokonce pod dvacet sekund," namítá třeba uživatel s přezdívkou Pavhob.