Ťok přizval k dostavbě rychlodráhy na letiště Korejce. Zájem potvrdili

  11:21aktualizováno  11:21
Ministr dopravy Dan Ťok začal jednat o dokončení rychlodráhy na pražské letiště. Při návštěvě Jižní Koreje v rozhovoru se svým protějškem přizval do chystaného tendru místní firmy. Korejci o stavění železnic v Česku mají zájem. Projekt rychlodráhy se připravuje a odkládá už dvacet let. Ťok chce tendr vypsat do tří let.

Vizualizace: Mezi Prahou a Kladnem by měla vyrůst rychlodráha. | foto: Správa železniční dopravní cesty

„Vyzval jsem jihokorejské kolegy, aby se přihlásili do plánovaného tendru na výstavbu dráhy na pražské letiště. Máme zájem, aby se konečně dostavělo spojení, které umožní dostat se z letiště do centra za méně než dvacet minut,“ uvedl ministr ve čtvrtek v Soulu po setkání s korejským protějškem Suh Seoung-hwanem.

Projekt rychlodráhy dlouho blokovaly mimo jiné vysoké finanční požadavky Prahy 6, z nichž nedávno městská část ustoupila. „Rozběhnout roky zamrzlý projekt by mělo pomoci i nedávné jednání s Prahou 6, ze kterého vzešla shoda na ekonomicky vhodném řešení,“ řekl mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.

Nyní se na modernizaci železničního spojení centra města s letištěm zpracovává studie proveditelnosti. „Na podzim by měla být vybrána stavební varianta a zhruba do tří let by tak mohly být vypsány tendry první části modernizace této trati,“ dodal mluvčí.

Fotogalerie

O rychlodráze se v Česku mluví už dvacet let. Bývalí ministři dopravy si s ní nevěděli rady a na její dokončení příliš netlačili. Projekt se neustále odsouval nebo dokonce rušil.

Dopravní expert Petr Šlégr za hlavní problém považuje dřívější odpor Prahy 6 i vedení metropole za primátora Pavla Béma, který prosazoval prodloužení metra A. „Obyvatelé Prahy 6 byli strašeni, že železnice bude mít velmi negativní dopad do života obyvatel této městské části, což není pravda,“ říká Šlégr. Z toho důvodu se také projekt nedotáhl po investiční stránce. Ministři dopravy měli navíc jiné priority.

V současnosti se už podle Šlégra veřejnost tak negativně k dokončení projektu nestaví. Vlaky by na území Prahy měly jezdit rychlostí do 80 kilometrů za hodinu, za městem by mohly zrychlit na zhruba 120 km/h.

„Rychlost a úspěšnost výstavby dopravní infrastruktury u nás v současnosti limitují kapacity i odborné kompetence českých projekčních firem, které kontrolují tento trh. Proto je každé zapojení zahraničních dodavatelů ve smyslu otevření podmínek ve vypisovaných tendrech žádoucí. Korejci v minulosti postavili na železnici celou řadou zajímavých projektů v obtížných podmínkách včetně seismicky aktivních oblastí, takže zkušenosti určitě mají,“ říká Šlégr.

Korejci mají zájem i o stavbu dráhy Berlín-Praha-Budapešť

Ministr Ťok by chtěl využít zkušeností jihokorejských firem i při výstavbě dalších železničních projektů v Česku. Například má zájem o vybudování moderního a rychlého spojení mezi Berlínem, Prahou, Vídní a Budapeští.

Podle ministra Ťoka je velikou inspirací pro ČR také jihokorejský odbavovací a informační dopravní systém. V Jižní Koreji existuje jedna karta pro metro, autobusy, železnici, taxíky a placení mýtného po celé zemi.

„Korejců je pětkrát víc než Čechů a dokázali vybudovat funkční systém elektronické jízdenky, kterou dnes využívají všichni. I přes všechny počáteční problémy tu zprovoznili systém sloužící lidem a ne pár vyvoleným, kteří si na jedné červené kartičce namastili kapsy,“ uvedl v tiskové zprávě Ťok.

  • Nejčtenější

Multimilionářem přes noc. Šťastlivec vyhrál ve sportce čtvrt miliardy korun

Ve Sportce ve středečním losování padla druhá nejvyšší výhra v historii této hry. Sázející ze Středočeského kraje...

Granko slaví 40 let. Jak dnes vypadá holčička z obalu?

Před čtyřiceti lety přivedla maminka Veroniku Fojtů do ateliéru, kde vznikla fotka na obal krabice kakaa. Tehdy...

Premium

Hra o 80 tisíc: kolik peněz navíc mohou rodiče získat a jak to udělat

Rodičovský příspěvek se od ledna zvýší ze současných 220 tisíc korun až na celkových 300 tisíc. MF DNES přináší návod –...

V mýtu je zapsána ani ne polovina aut, kolony na hranicích mohou mít až 40 km

Až čtyřicet kilometrů dlouhé kolony a desítky hodin čekání zřejmě potkají šoféry přijíždějící začátkem prosince ze...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Člověk vítězí nad strojem. Trupy boeingů budou opět stavět lidé místo robotů

Po šesti letech vývoje a zavádění nových strojů do výroby se Boeing rozhodl vrátit ke staré osvědčené metodě - lidským...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Zabít nudu, nastřelit se. Na drogách jsou i školáci z dobrých rodin

Ritalin, deset tablet. Kdo se přidá?“ ptá se čtrnáctiletý školák na sociální síti ostatních kamarádů. Netrvá to ani pět...

  • Další z rubriky

Ministr Kremlík se zbavuje odpovědnosti za mýto. Práce převedl na silničáře

Ministr dopravy Vladimír Kremlík se snaží zbavit zodpovědnosti za další kroky v problematické kauze českého mýta....

Konec stratéga dopravní výstavby? Ministr prověřuje jeho efektivitu

Vedení dálnic, rozhodnutí o přesunu brněnského hlavního nádraží nebo vyhodnocení ekonomického smyslu stavby vodního...

Dvourychlostní železnice v Česku. Regionální tratě dostanou méně peněz

Stále intenzivnější diskuse o omezování exhalací oxidu uhličitého umožňují tuzemské železnici získávat z evropských...

Byznys třída v letadlech by měla být zakázána, říká šéf Wizz Airu

Šéf nízkonákladové letecké společnosti Wizz Air Jozsef Varadi prohlásil, že byznys třída by měla být v letadlech...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz