Ťok přizval k dostavbě rychlodráhy na letiště Korejce. Zájem potvrdili

  11:21aktualizováno  11:21
Ministr dopravy Dan Ťok začal jednat o dokončení rychlodráhy na pražské letiště. Při návštěvě Jižní Koreje v rozhovoru se svým protějškem přizval do chystaného tendru místní firmy. Korejci o stavění železnic v Česku mají zájem. Projekt rychlodráhy se připravuje a odkládá už dvacet let. Ťok chce tendr vypsat do tří let.

Vizualizace: Mezi Prahou a Kladnem by měla vyrůst rychlodráha. | foto: Správa železniční dopravní cesty

„Vyzval jsem jihokorejské kolegy, aby se přihlásili do plánovaného tendru na výstavbu dráhy na pražské letiště. Máme zájem, aby se konečně dostavělo spojení, které umožní dostat se z letiště do centra za méně než dvacet minut,“ uvedl ministr ve čtvrtek v Soulu po setkání s korejským protějškem Suh Seoung-hwanem.

Projekt rychlodráhy dlouho blokovaly mimo jiné vysoké finanční požadavky Prahy 6, z nichž nedávno městská část ustoupila. „Rozběhnout roky zamrzlý projekt by mělo pomoci i nedávné jednání s Prahou 6, ze kterého vzešla shoda na ekonomicky vhodném řešení,“ řekl mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.

Nyní se na modernizaci železničního spojení centra města s letištěm zpracovává studie proveditelnosti. „Na podzim by měla být vybrána stavební varianta a zhruba do tří let by tak mohly být vypsány tendry první části modernizace této trati,“ dodal mluvčí.

Fotogalerie

O rychlodráze se v Česku mluví už dvacet let. Bývalí ministři dopravy si s ní nevěděli rady a na její dokončení příliš netlačili. Projekt se neustále odsouval nebo dokonce rušil.

Dopravní expert Petr Šlégr za hlavní problém považuje dřívější odpor Prahy 6 i vedení metropole za primátora Pavla Béma, který prosazoval prodloužení metra A. „Obyvatelé Prahy 6 byli strašeni, že železnice bude mít velmi negativní dopad do života obyvatel této městské části, což není pravda,“ říká Šlégr. Z toho důvodu se také projekt nedotáhl po investiční stránce. Ministři dopravy měli navíc jiné priority.

V současnosti se už podle Šlégra veřejnost tak negativně k dokončení projektu nestaví. Vlaky by na území Prahy měly jezdit rychlostí do 80 kilometrů za hodinu, za městem by mohly zrychlit na zhruba 120 km/h.

„Rychlost a úspěšnost výstavby dopravní infrastruktury u nás v současnosti limitují kapacity i odborné kompetence českých projekčních firem, které kontrolují tento trh. Proto je každé zapojení zahraničních dodavatelů ve smyslu otevření podmínek ve vypisovaných tendrech žádoucí. Korejci v minulosti postavili na železnici celou řadou zajímavých projektů v obtížných podmínkách včetně seismicky aktivních oblastí, takže zkušenosti určitě mají,“ říká Šlégr.

Korejci mají zájem i o stavbu dráhy Berlín-Praha-Budapešť

Ministr Ťok by chtěl využít zkušeností jihokorejských firem i při výstavbě dalších železničních projektů v Česku. Například má zájem o vybudování moderního a rychlého spojení mezi Berlínem, Prahou, Vídní a Budapeští.

Podle ministra Ťoka je velikou inspirací pro ČR také jihokorejský odbavovací a informační dopravní systém. V Jižní Koreji existuje jedna karta pro metro, autobusy, železnici, taxíky a placení mýtného po celé zemi.

„Korejců je pětkrát víc než Čechů a dokázali vybudovat funkční systém elektronické jízdenky, kterou dnes využívají všichni. I přes všechny počáteční problémy tu zprovoznili systém sloužící lidem a ne pár vyvoleným, kteří si na jedné červené kartičce namastili kapsy,“ uvedl v tiskové zprávě Ťok.

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Soumrak hotovosti. V Česku je Apple Pay a stát rozdá platební terminály

V Česku už funguje Apple Pay. Jak ho aktivujete?

Vstup platební služby Apple Pay může Česko přiblížit ekonomice bez hotovosti. Službu, která umožňuje propojení platební...

Konec kšeftů. Stát se rozhodl, že si dálnice bude opravovat sám

Ilustrační snímek

Během následujících deseti let postupně zmizí z dálnic sypače a pluhy soukromých firem. Stát se totiž rozhodl, že...

Další z rubriky

Největšímu letadlu na světě odzvonilo, Airbus ohlásil konec výroby

Airbus A380 je letadlo se dvěma palubami. Podobné uspořádání má i legendární...

Evropská společnost Airbus ve čtvrtek ohlásila konec výroby letounu A380 superjumbo. Největší stroj pro osobní přepravu...

Konec kšeftů. Stát se rozhodl, že si dálnice bude opravovat sám

Ilustrační snímek

Během následujících deseti let postupně zmizí z dálnic sypače a pluhy soukromých firem. Stát se totiž rozhodl, že...

Aerolinky upravují rezervační systémy. Přidávají nové možnosti při volbě pohlaví

Ilustrační snímek

Cestující, kteří se necítí ani jako muži ani jako ženy, si u amerických leteckých společností budou moci vybrat z více...

Najdete na iDNES.cz