Ťok přizval k dostavbě rychlodráhy na letiště Korejce. Zájem potvrdili

  11:21aktualizováno  11:21
Ministr dopravy Dan Ťok začal jednat o dokončení rychlodráhy na pražské letiště. Při návštěvě Jižní Koreje v rozhovoru se svým protějškem přizval do chystaného tendru místní firmy. Korejci o stavění železnic v Česku mají zájem. Projekt rychlodráhy se připravuje a odkládá už dvacet let. Ťok chce tendr vypsat do tří let.

Vizualizace: Mezi Prahou a Kladnem by měla vyrůst rychlodráha. | foto: Správa železniční dopravní cesty

„Vyzval jsem jihokorejské kolegy, aby se přihlásili do plánovaného tendru na výstavbu dráhy na pražské letiště. Máme zájem, aby se konečně dostavělo spojení, které umožní dostat se z letiště do centra za méně než dvacet minut,“ uvedl ministr ve čtvrtek v Soulu po setkání s korejským protějškem Suh Seoung-hwanem.

Projekt rychlodráhy dlouho blokovaly mimo jiné vysoké finanční požadavky Prahy 6, z nichž nedávno městská část ustoupila. „Rozběhnout roky zamrzlý projekt by mělo pomoci i nedávné jednání s Prahou 6, ze kterého vzešla shoda na ekonomicky vhodném řešení,“ řekl mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.

Nyní se na modernizaci železničního spojení centra města s letištěm zpracovává studie proveditelnosti. „Na podzim by měla být vybrána stavební varianta a zhruba do tří let by tak mohly být vypsány tendry první části modernizace této trati,“ dodal mluvčí.

Fotogalerie

O rychlodráze se v Česku mluví už dvacet let. Bývalí ministři dopravy si s ní nevěděli rady a na její dokončení příliš netlačili. Projekt se neustále odsouval nebo dokonce rušil.

Dopravní expert Petr Šlégr za hlavní problém považuje dřívější odpor Prahy 6 i vedení metropole za primátora Pavla Béma, který prosazoval prodloužení metra A. „Obyvatelé Prahy 6 byli strašeni, že železnice bude mít velmi negativní dopad do života obyvatel této městské části, což není pravda,“ říká Šlégr. Z toho důvodu se také projekt nedotáhl po investiční stránce. Ministři dopravy měli navíc jiné priority.

V současnosti se už podle Šlégra veřejnost tak negativně k dokončení projektu nestaví. Vlaky by na území Prahy měly jezdit rychlostí do 80 kilometrů za hodinu, za městem by mohly zrychlit na zhruba 120 km/h.

„Rychlost a úspěšnost výstavby dopravní infrastruktury u nás v současnosti limitují kapacity i odborné kompetence českých projekčních firem, které kontrolují tento trh. Proto je každé zapojení zahraničních dodavatelů ve smyslu otevření podmínek ve vypisovaných tendrech žádoucí. Korejci v minulosti postavili na železnici celou řadou zajímavých projektů v obtížných podmínkách včetně seismicky aktivních oblastí, takže zkušenosti určitě mají,“ říká Šlégr.

Korejci mají zájem i o stavbu dráhy Berlín-Praha-Budapešť

Ministr Ťok by chtěl využít zkušeností jihokorejských firem i při výstavbě dalších železničních projektů v Česku. Například má zájem o vybudování moderního a rychlého spojení mezi Berlínem, Prahou, Vídní a Budapeští.

Podle ministra Ťoka je velikou inspirací pro ČR také jihokorejský odbavovací a informační dopravní systém. V Jižní Koreji existuje jedna karta pro metro, autobusy, železnici, taxíky a placení mýtného po celé zemi.

„Korejců je pětkrát víc než Čechů a dokázali vybudovat funkční systém elektronické jízdenky, kterou dnes využívají všichni. I přes všechny počáteční problémy tu zprovoznili systém sloužící lidem a ne pár vyvoleným, kteří si na jedné červené kartičce namastili kapsy,“ uvedl v tiskové zprávě Ťok.

Nejčtenější

Propuštění zaměstnanci Deutsche Bank se míjeli s krejčími obleků pro své šéfy

Krejčí Alex Riley, vlevo, a Ian Fielding-Calcutt nesou kufry mimo budovu...

Největší německá investiční banka Deutsche Bank zahájila ohlášenou restrukturalizaci, v rámci které propustí celkem 18...

Slovenský Volkswagen požádal zaměstnance, aby vrátili část odměn

Ilustrační snímek

Bývalí zaměstnanci slovenské divize německého Volkswagenu musí automobilce vrátit část odměn vyplacených za loňský rok....

Letištní halu v Düsseldorfu zaplavily kufry, cestující museli odletět bez nich

Na letišti v německém Düsseldorfu zůstalo kvůli poruše přepravního systému 2...

Stovky cestujících, kteří odlétali ve středu ráno z letiště v německém Düsseldorfu, potkala nečekaná komplikace. Kvůli...

Zima přichází z Německa. Nepomáhá ani Trumpova obchodní válka

Německá kancléřka Angela Merkelová

Je to trochu schizofrenní situace. Zatímco poslední „tvrdá“ statistická data z klíčových evropských ekonomik nejsou...

Rozkazy od Pamely přímo do ucha. Tak se pracuje ve skladu Albertu

V distribučním centru Albert v Březhradě u Hradce Králové využívají technologii...

Po distribučním centru Albert v Březhradě u Hradce Králové se pohybují lidé se sluchátky s mikrofonem. Po skladu se...

Další z rubriky

Nové vlaky Leo Express hledají jméno. Jezdit začnou koncem příštího roku

Jednotky budou mít nový design, černo-žluté barvy se však společnost nadále...

Soukromý dopravce odtajnil začátkem měsíce design nových elektrických vlaků z Číny. O jménech tří jednotek, které do...

Poletíte z Francie letadlem? Pak zaplatíte ekologickou daň, plánuje vláda

Airbus A319 Air France v Praze.

Francie má nový plán, jak vyplnit mezeru ve veřejných výdajích. Francouzská ministryně dopravy Elisabeth Borne v úterý...

Sucho ochromilo říční dopravu. Lépe jen tak nebude, možná za deset let

V Ústí nad Labem bylo kvůli přetrvávajícímu suchu vidět dno Labe. Nedostatek...

Ministerstvo pro místní rozvoj a resort dopravy se definitivně rozhodly vzdát se evropských dotací pro projekty...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz