Diskuse k článku

Odborníci analyzují černé skříňky z boeingu. Mohlo jít o technický problém

Boeing 737 MAX 8 letecké společnosti Ethiopian Airlines havaroval v neděli 10. března krátce po startu z Addis Abeby. Na palubě stroje, který měl namířeno do keňské metropole Nairobi, bylo 157 lidí ze 35 zemí. Francouzský úřad pro bezpečnost civilního letectví stáhl data z černých skříněk, která ukazují na podobnost s havárií, která se stala v říjnu 2018.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

I50v45a 86V82a79l10č17í25k20o33v62á 3970109989

https://www.youtube.com/watch?v=TlinocVHpzk

0/0
18.3.2019 11:58

J87a78n 29B72l84a77n51a 3436945494

Zatím je jisté jedno, spadla dvě nová letadla a problémy při startu mělo několik dalších.............. to asi již náhoda není

+4/0
18.3.2019 8:23

D59a33n38i12e47l 93N84o42s36k96a 9750288605936

No, možná čidla a celý systém fungovaly správně, jen holt pouze v "certifikačním režimu"...

+3/0
18.3.2019 5:43
Foto

P50a54v62e38l 26M55a83r66t78i27n35e45k 9555835871893

Kdyz to vidim, tedy tu diskusi mistni vysetrovaci komise, tak mam jasno. Staci posunout motory dozadu a je to, mozna je o neco zmensit. Teziste se vyvazi, nehody zadne nebudou, vsichni budou spokojeni. Teda, doufam, ze nekdo z Boeningu tuhle diskusi cte, protoze na takovou ptakovinu neprisli sami. No ty blaho..................;-D

+3/−1
18.3.2019 0:12

R16e17n49e 47S32t55o71š14e77k 2269470306714

Nemas o tom jasno, bohuzel, originalni motor byl ok. Oni na tu ptakovinu samozrejme prisli az po zmene motoru, ale pres to nejel vlak, novy motor a konec. Upravy jen nutne, motor, nasledne uchyceni, vysla jim z toho i zmena polohy vysouvajiciho podvozku, ovladani bude davat pozor na angle of attack a jedem.

Bohuzel automat dostal (zarucene v tom prvnim pripade) spatna data a trval na padu letadla. Na tu ptakovinu take prisli sami, ale zrejme nemeli dost casu prijit s fixem. Mozna to neni tak jednoduche a ani par mesicu neni dost na to casu. Verim tomu, ze dobre vedeli, o co jde a dali tomu co mohli.

+2/−3
18.3.2019 3:08

J13a33n 68R28y35c32h39l25i22k 9266488641923

Pan martínek zapomněl použít /s tag. Nic si z toho nedělejte, u technických otázek nepochopí sarkasmus každý hned napoprvé.

0/0
18.3.2019 14:24

M54o21j76m11i48r 11P53e46ř89i68n78a 6228710936

Tak tohle by mohlo Boeing položit.

+1/−3
17.3.2019 23:55

R82o58m60a10n 18P63o94l74á93č65e27k 5306609585

Sice z trochu jiného soudku, ale výsledek totožný....Norma pro zastávku MHD vs. norma pro vozidla MHD... Když se jednoho krásného dne postavila nová trat, tak tam nesměl jeden typ vozu, protože by tam drhnul o obrubník... kouzlo je v tom, že obě strany splnovaly normu...:-P

+7/0
17.3.2019 23:27

R73o92m90a10n 81N39o11v60a37k 6759761462756

Dle informaci, ktere jsem cetl jinde, Boeing vyda opravu softwaru v prubehu tydne a bude po FAA pozadovat, aby mohli letadla Max 7 a Max 8 opet vzletnout...chudaci pokusni kralici, kteri do toho letadla vlezou

+4/−2
17.3.2019 23:13

R34o22m63a89n 16P62o38l55á66č60e25k 5406119965

Jj slibuje max 10 dnů, ale to prý sliboval i po havárii Lion Air...Rv

0/0
17.3.2019 23:28

M78i26c20h83a27l 49M93i72l96l76e77r 9396412919322

pokud byla chyba v SW a nedostatek instrukci v manualu, je nadeje, ze to skutecne brzo vyresi. V tom pripade zadni chudaci. Ale samozrejme by pomohlo, kdyby exekutivni sef Bopingu se zucastnil inauguracniho letu.

-

Kdyz v listopadu 2010 doslo k vybuchu a pozaru v motoru A380 patriciho Qantasu (let 32) kratce po odletu ze Singapore, byly odstaveny vsechny A380 s timto motorem (Rolls Royce Trent 900). Pricina byla identifikovana jako unavova trhlina na hadici potrubi uvnitr motoru, zpusobena spatnym vyrobnim postupem. Po zjisteni a naprave= kompletni vymene motoru, byly A380 uvedeny do provozu.

Na palube prvniho A380 Qantasu, ktery po vynucene pauze a vymene motoru odstartoval ze Sydney na tradicni lince QF 1 pres Singapore do Londyna, byl mj. generalni reditel Qantasu.

detaily pripadu:

https://cs.wikipedia.org/wiki/Let_Qantas_32

+3/0
18.3.2019 6:40

M30i84c32h70a86l 70M61i39l74l20e66r 9316122169412

oprava; exekutivni sef Boeingu

0/0
18.3.2019 6:41

R74o69m80a41n 31O43l26á90c59h 6958802612

A víte, co to znamená? Že my Evropané jsme zase o krok před nimi!

0/0
17.3.2019 22:45
Foto

J25a86r22o76s30l45a33v 45H75a92l69u24z36a 2266864449738

Při nástupu do letadla?

+1/0
18.3.2019 6:34

P60e27t91r 65L64u12k17e58š 6103701

Článek obsahuje pozoruhodné pasáže. Nad "poklesem vztlaku pod křídly" pociťuji jisté rozpaky. Ke vzniku vztlaku se musí cosi dít pod křídlem i nad křídlem. Definici i s obrázky najdete v každém leteckém slabikáři.

Se zájmem sleduji práci místního vyšetřovacího týmu, nicméně počkám na závěrečnou zprávu kompetentní komise.

+17/0
17.3.2019 22:35

R88e13n92e 72S73t15o18š46e52k 2629430456854

Tezce podcenili snimace, jejich spolehlivost a jejich troubleshoot, vstupni data pro MCAS.

Vstupni data jsou rozporuplna, piloti nebyli zretelne informovani, ze automaticka stabilizace muze a nemusi fungovat v jeho prospech. Dva prusvihy v jednom, pak opravdu jeden snimac selze a pruser je tu, pokud software se snazi furt neco resit i v techto podminkach.

Predstavuji si miting, kde manager tlaci na novy motor, a konstrukter v opozici s tim ma problem , nechce se mi verit, ze by s timto konstrukteri prirozene souhlasili. To jsou naproste zaklady , aerodynamika, teziste, tvar a simulace, chovani v nejakych podminkach a pak po tomto navrhu a overeni prijde stejne zmena motoru. To je prece nocni mura.

+4/−3
17.3.2019 22:08

J78i70ř65í 80B10r66e15z14o56l81u27b98s78k88ý 8957609834150

Můžu poprosit o rozbor toho těžiště? Je mimo limity MAC? Opravdu to letadlo nedoznalo jiných změn (třeba délky?), které by těžiště držely v rámci limitů?

+1/0
17.3.2019 22:25

P28a30v74e44l 41Z82a30j94í18č27e79k 8444810396240

cetl jsem nekde na netu ze diky predsunutym motorum (coz je vizualne zrejme) pridali automatickou stabilizaci na vyskovce a to cidlo je cidlo uhlu nabehu proto se to stava u vzletu kdy system nespravne reaguje... ale je to jen z neofiko webu... a velmi zhruba

+2/0
17.3.2019 22:31

J41i22ř93í 98B30r17e91z94o65l42u31b74s73k94ý 8257229844670

Četl jste na netu, gratulace. Úplná blbost.

Velká letadla se nestabilizují výškovkou (předpokládám, že myslíte trim tabs), ale stabilizátorem.

Jakou mají mít předsunuté motory souvislost s nějakou stabilizací? I pokud bychom předpokládali, že celé letadlo zůstalo stejné (což nezůstalo), tak se posune těžiště dopředu, tedy nepochybně ještě dál od neutrálního bodu, což ještě zvětší cg margin, což zvětší stabilitu. Nevím, proč tomu věříte, ale absolutně jste nepochopil, proč to MCAS namontovali...

+2/−1
17.3.2019 22:39

P57a25v25e20l 43Z38a81j60í14č57e86k 8344210106860

naprosto nemyslim trim a tohle letadlo se pri vyssich uhlech nabehu stabilizuje mcas plovouci vyskovkou. a je to dano nestabilitou kterou vytvareji motory ktere byly posunute v pred a nahoru. tou nestabilitou myslim klopny moment kdy jde nos nahoru coz pri vyssim uhlu nabehu v zavislosti na ryclosti a tlaku dela problem.

0/0
17.3.2019 23:25

J83i46ř75í 11B61r63e96z35o35l18u12b20s17k56ý 8987919154930

To není možné toto...

Nestabilita u letadel je jasně definovaná, není to moment. Jinak alespoň něco, ano. Ten moment je problém. Nestabilita ne, to letadlo je stabilní a musí být stabilní. Jinak by spadli asi všichni, ne jenom ti dva.

MCAS ovládá stabilizátor, proto se vypíná přes STAB TRIM CUTOUT, a proto je alternativa GRASP AND HOLD

+2/0
17.3.2019 23:32

P76a33v24e98l 30Z78a64j26í68č13e43k 8174410306300

provas teda plovoucim horizontalni stabilizator;-) mimochodem se tomu rika podelna nestabilita... a timto se odmitam handrkovat o prepinacich protoze na to nemam typove zkousky

0/0
17.3.2019 23:45

J86i88ř58í 49B21r33e13z59o88l88u12b41s28k74ý 8147149644810

"plovoucim horizontalni stabilizator" tomu tak snad nikdo nikdy neřekl...

A o té nestabilitě bych se hádal, stejně by při pádu přepadl dopředu a časem by se srovnal, sice by na tom potřeboval obrovské množství místa, ale nezačalo by to předvádět to, co umí FBW stíhačky

0/0
17.3.2019 23:56

P39a44v75e72l 84Z25a96j45í45č93e93k 8914280766810

https://www.youtube.com/watch?v=TlinocVHpzk

+1/0
17.3.2019 23:32

J89i29ř66í 50B52r92e70z72o73l34u19b28s47k46ý 8507649974770

Ano, 17:34. MCAS would be there to pitch trim forward to move the stabilizer to a nose down position...

0/0
17.3.2019 23:37

I35v12a 84V53a24l14č42í51k74o87v18á 3650969709

Pokud to víte, měl jste místo peskování laiků napsat tento odkaz s vysvětlením a bylo by vyřešeno.:-/

0/0
18.3.2019 11:57

R34e58n38e 54S47t63o22š87e68k 2719120486744

Ne. Zmenili teziste, letadlo melo tendenco jit nosem nahoru pri stoupani, motory jsou i silnejsi, to byla i jejich prvni uvaha, ze to piloti nebudou ocekavat. Teziste neni dobry, horsi, horsejsi, nevyhovujici, kriticke, stupnice v lidskem rozmeru neexistuji, muze to klidne znamenat , dobry, pozir a hned vyvrtka. Tady se bavime o dynamickem systemu, ne kvalite jidla.

+1/0
17.3.2019 22:32

J96i59ř97í 93B39r95e23z91o73l96u45b15s61k18ý 8107289814630

Takže vůbec nevíte co říkáte...

0/−1
17.3.2019 22:35

J17i37ř48í 92B87r18e95z26o43l65u46b43s22k50ý 8747399444910

Posunete těžiště dopředu, zvětšíte "stacic margin", posunete CG blíž k přednímu limitu, snížíte %MAC a tohle všechno v rozporu s fyzikou způsobí nestabilitu. Přesto, že se těžiště posunulo dál od neutrálního bodu.

To jako vážně? Těžiště se mi změní, i když se cestující zvedne ze sedadla a jde dozadu na záchod...a nikdo kvůli tomu nepadá.

0/0
17.3.2019 22:42

R76e93n77e 69S82t77o60š61e91k 2489840556214

Pri startu kazdy sedi na prdeli a pripoutany btw., znova pripominam, ze se tu bavime o startu a stoupani. Ale v tomto pripade to az zas tak neovlivnuje, bavime se o silnem motoru , ktery zvedne letadlo, ne o par kilech co se rozhodne jit pri startu na zachod.

0/0
17.3.2019 22:47

J69i85ř17í 94B20r35e13z70o89l96u23b61s57k54ý 8407839934390

A bavíme se tu teda o momentu, který je ten problém. A mimochodem už předchozí verze B737 byly známé tím, že motory zvedaly nos, nebo tady matláme něco o nestabilitě (proboha proč?) a posunutém těžišti?

0/0
17.3.2019 22:51

R32e72n18e 50S87t85o47š54e69k 2429350256564

Protoze to je namiste dulezite, a oni to i resili s MCAS.

0/0
17.3.2019 23:00

J41i87ř53í 76B56r15e55z64o13l40u30b85s95k64ý 8177359324290

Já myslím moment jakožto vektorovou fyzikální veličinu. Ne časový okamžik...

0/0
17.3.2019 23:05

R77e96n19e 61S81t13o28š96e31k 2569650656704

Ten "moment a tu fyzikalni velicinu" jim oznamovali zkusebni piloti a simulator pri vzletu.

0/0
17.3.2019 23:08

J45a74n 50R80y73c13h77l83i77k 9486748291413

Když se jich zvedne víc, padají někdy i všichni najednou. Podívejte se třeba jak letí L-410, když se cestující neočekávaně přesunou dopředu (Bandundu Filair let L-410 crash).

0/0
18.3.2019 14:40

O86n64d91ř30e39j 29F46r23a57n27c 4479781158

Ještě tak znát význam cizích slov, co? Třeba troubleshoot, chtrolíne...

0/0
17.3.2019 22:51

R49e58n59e 82S97t98o46š69e84k 2219550836434

Troubleshoot pocitacoveho systemu na vadna data kolego.

0/0
17.3.2019 23:03

T31o54m44á98š 58K43o42t50í26k 9626143113276

"automatický bezpečnostní systém opakovaně poslal letoun do střemhlavého letu" 8-o8-o8-o To je vážně možné?

+6/0
17.3.2019 21:59
Foto

L46u28k56á87š 57N12o11v67o62t29n33ý 6936497758818

No jo, novinka :-/ Namontovali do MAXe větší motory a tím se jim změnilo těžiště letadla a stalo se nestabilním a tak vymysleli systém, který letadlo automaticky vyrovnává. Někdy se stane, že natočí čumák dolů, protože má pocit, že by jinak přepadlo a rozbije se o zem, protože to do země napálí při plném výkonu motorů.

+2/−2
17.3.2019 22:03

R70e12n53e 46S45t94o96š91e77k 2579670136464

Ale ono to mozna fungovalo, az na to , ze v tom Lion letadle meli snimac k nicemu, a pak nastal retezec udalosti, ktery byl vpodstate predvidatelny. Nepouceni pilotu, varovani o rozporuplnych udajich snimacu, nespolehlive snimace. Zase, jako vzdy to je takovy retezec udalosti. Zrejme to testli ne moc kvalitne a bez moznosti selhani. Tak jako kdyz delas program , tak musis udelat troubleshoot vsech moznych idiotskych vstupu, protoze nahoda je blbec neboto muze byt i umysl. Jsou scenare, kdy jako programator musis vyhodit error, vadna data, pratele koncim, pokut zacnes mavat a predstavovat defaultni hodnoty v kritickych situacich , nastanou scenare, kdy nekoho poradne dopalis. Ten error , v jejich pripade, dva senzory - rozdilna data, by mel znamenat rozsvitit cervenou zarovku pred pilotem s udajem o tom, ze letadlo se muze snazit reagovat na vadna data.

+4/0
17.3.2019 22:19

J64i33ř94í 54B81r80e61z28o22l96u63b52s81k75ý 8677359214150

A co s tím má co dělat těžiště? Chcete tvrdit, že MAXy celou dobu lítají s těžištěm mimo limity MAC? A s tou nestabilitou tvrdíte, že MAX, když pilot pustí řízení, okamžitě zvětšuje výchylky a neuklidní se?

+4/0
17.3.2019 22:22

R18e67n59e 78S24t19o67š64e31k 2489360786404

Ne! Jen pri startu, ten motor muze zmenit vyrazneji uhel vzletu a pruser je tu. Nevim proc zde hodnotite prispevky, kdyz nerozumite tomu zakladu, proc tu vlastne ten MCAS je.

0/0
17.3.2019 22:25

J88i97ř64í 12B39r34e77z22o68l23u62b57s14k89ý 8927639294390

Úhel vzletu...a kdo tomu nerozumí, že.

Všichni motají něco o tom, že motory změnily těžiště. Já chci vědět ten důvod, proč to vůbec má být problém. Protože problém není v těžišti, problém je v tom momentu. K tomu všichni přidají něco o tom, že to letadlo je nestabilní, ale zase mi nikdo není schopný říct, proč by to tak mělo být. Jo aha, on totiž nikdo neví, jak se ta nestabilita vlastně definuje, že...

+2/−1
17.3.2019 22:28

I66v66a 51V59a44l85č84í19k84o86v27á 3590239919

https://www.seattletimes.com/business/boeing-aerospace/failed-certification-faa-missed-safety-issues-in-the-737-max-system-implicated-in-the-lion-air-crash/

0/0
17.3.2019 22:35

R43e66n73e 53S27t72o38š11e42k 2929490546954

Sorry, ja ceske terminy neznam, ten puvodni motor mel tvar cigara, v prumeru byl mense, existuje norma koli muze byt od zeme, nevim ted presne 17", s tim cigarem to bylo vpohode, pak dali jiny motor a museli useknout spodek, aby byli od zeme v norme. Pak to cele prekopali a posunuli ten vetsi motor, aby byl v normalnim kulatem tvaru v limitu nad zemi, dokonce ho soupli i trochu dopredu na kridle.

Proboha letadlo se navrhuje jako system, nemuzes pak neco zmenit. Jak jsem uvedl, to je nocni mura konstruktera. Oni si trvali na tom, ze to budou kontrolovat, ale jak rikam, v pripade Lion je "dostal" uplne jednoduchy scenar, vadne cidlo, rozporuplna data.

+1/0
17.3.2019 22:38

J30i19ř29í 73B10r11e19z68o22l87u39b63s77k26ý 8297489904930

Dobře, takže máme motor, který má velký průměr fanu a nevejde se mi pod křídlo. Jak mi pomůže zploštit ten motor, když ten fan je pořád stejně velký? A předpokládám, že je kulatý, protože se točí. Šišatý by asi nefungoval.

A i kdyby, posunu motor dopředu, posunu těžiště. V čem je problém?

+1/0
17.3.2019 22:45

R19e98n70e 24S47t25o49š46e55k 2119650336584

Uplne jednoduse, na tu posledni verzi motoru vetsiho prumeru, zmenili drzaky tech motoru, posunuli je dopredu a nahoru. Prebudovali to misto v kridle.

+1/0
17.3.2019 22:57

J19i89ř88í 64B10r65e23z26o57l14u32b31s77k44ý 8897489554180

Dobře a co má být? Co se má stát tak strašného s tím těžištěm? Které není problém posunout, naprosto vůbec žádná problém. Proč by tam montovali nějaký složitý a problémový systém.

0/0
17.3.2019 23:03

R61e51n97e 40S54t35o16š70e14k 2349630556184

Co strasneho se ma stat? Jako vazne? Letadlo jim zvedalo nemistne nos nahoru pri vzletu. Ten system tam dali AZ po zjisteni, ze je mene ovladatelne pri startu a prave kvuli tomu.

0/0
17.3.2019 23:06

J13i87ř38í 29B72r88e61z29o82l77u77b60s94k47ý 8927689794580

A to zvedání způsobilo těžiště? To myslíte vážně? Těžiště posunuté víc dopředu mi zvedne nos? Navíc to letadlo se nakládá, vozí různě lidí, nákladu, paliva, těžiště je pokaždé někde jinde.

0/0
17.3.2019 23:09

Najdete na iDNES.cz