GE zabrušuje do letectví pro miliardáře. Vyrobilo nadzvukový motor

  • 63
Společnost General Electric, u nás známá především díky své bankovní divizi, v pondělí oznámila dokončení vývoje motoru pro komerční nadzvukový letoun Aerion Supersonic AS2. Ten by podle plánu měl začít pravidelně létat v roce 2025.

„Místo toho, aby se letadla zrychlovala, zvětšila se, jsou pohodlnější a doletí dál,“ citovala ředitele komerční letecké divize General Electric (GE) agentura Bloomberg. Teď je podle něj načase začít letadla znovu zrychlovat.

Motor nazvaný Affinity (angl. přitažlivost) budou používat letadla Aerion Supersonic AS2, které vyvíjí startup amerického miliardáře Roberta Basse. Ten se o navrácení nadzvukových letadel do komerčního provozu snaží již přes deset let.

Nadzvukově jen nad vodou

V plánech má letoun AS2 místo pro dvanáct pasažérů. Ty bude letadlo přepravovat rychlostí zhruba 1715 km/h – pokud zrovna poletí nad mořem. Jinak bude mnohem pomalejší. Většina států totiž nadzvukový let nad pevninou povoluje jen vojenským letounům.

Toto opatření státy zavedly kvůli aerodynamickému třesku. Jde o jev, který se objeví při překonání rychlosti zvuku. Letadlo před sebou tlačí vzduch a zvukové vlny, a protože se pohybuje rychleji než ony, „protrhne je“.

Zvuk, který takto vznikne, se dá přirovnat k hlasitému výstřelu nebo malé explozi. Je nejen velmi nepříjemný, ale za určitých podmínek může způsobit i hmotné škody (například rozbít okna).

Protože bude AS2 nad pevninou zpomalovat pod hranici 1 mach, neměl by vyžadovat výjimku ze současné legislativy. Podle agentury Reuters byly právě zvukové regulace v minulosti hlavní překážkou návratu komerčního nadzvukového letectví.

Snaha vyhnout se chybám Concordu

Kromě potíží s regulacemi a nechvalně proslulé havárie letounu Concorde na letišti Charlese de Gaulla zastavila nadzvukové létaní i vysoká cena. Letenka v Concordu v roce 2000 stála kolem 10 000 dolarů, to v tehdejším přepočtu bylo přibližně 350 tisíc korun.

Nadzvuková letadla se vracejí. První mají začít létat za sedm let

Nadzvukové motory navíc podle odhadů spotřebují na stejné trase třikrát až čtyřikrát více paliva než konvenční letoun. Kromě ohromných provozních nákladů to také zvýší ekologickou stopu letu. Předseda představenstva firmy Aerion Tom Vice ale podle magazínu Forbes tvrdí, že bude AS2 o 20–50 % ekologicky úspornější než současná konvenční letadla.

Problémy s vysokou cenou se snaží AS2 eliminovat tím, že je už od začátku avizován jako luxusní letadlo. Luxus se však příliš neslučuje s velkou hlasitostí letu. Jak hlučný AS2 nakonec bude, se však dozvíme nejdříve za dva roky, kdy proběhnou první testovací lety.