Flotila finského leteckého dopravce Finnair

Flotila finského leteckého dopravce Finnair | foto: AP

Komu chybí letecká strava. Finnair nabízí pokrmy z paluby v supermarketu

  • 6
Aby finský letecký dopravce Finnair znovu zaměstnal svou cateringovou odnož, rozhodl se nabízet leteckou stravu v supermarketech. Hotová jídla jako například masové kuličky ze soba nebo hovězí teriyaki chce prodávat pod názvem „Chuť Finnairu“. Nejde však o první leteckou společnost, která se krizi letectví snaží překonat aktivně. Některé prodávají pyžama nebo dokonce i barové vozíky.

Těm, kterým chybí létání v době pandemie, bude Finnair nabízet ochutnávku leteckých zážitků, píše agentura AP. Pilotní projekt dopravce spouští ve čtvrtek v jednom ze supermarketů nedaleko Helsinek.

„Myslím, že každý v dnešní době touží po dálavách. My tuto touhu můžeme alespoň trochu uspokojit,“ komentoval vedoucí prodejny Kimmo Sivonen. Pro místní deník uvedl, že pokrmy budou obsahovat méně soli a koření než ty, které aerolinka nabízela ve vzduchu, neboť chuťové pohárky jsou ve vysoké nadmořské výšce méně citlivé než za normálních okolností.

Za deset až třináct eur si zájemci budou moct koupit třeba sivena severního, hovězí teriyaki v japonském stylu nebo masové kuličky ze soba. Prodej jídel s sebou ve Finsku od jara vzrostl, protože většina lidí nyní pracuje z domova.

Kreativní aerolinky mají úspěch

Důvodem netradičního projektu finských aerolinek jsou i zaměstnanecké stavy. Podle viceprezidentky cateringové odnože společnosti Mariky Nieminenové se Finnair snaží expandovat do oblasti stravovacích služeb už od jara, neboť stejně jako většina světových leteckých dopravců i Finnair dočasně propustil vekou část svých zaměstnanců – až sedm tisíc lidí. 

„Hodně našich zaměstnanců je dočasně propuštěno. Nyní se snažíme zaměstnat je jiným způsobem,“ vysvětluje Nieminenová a dodává, že zářijový provoz společnosti byl o 91 procent menší v porovnání s minulým rokem. 

Vyhlídkový let aerolinek Qantas

Otázkou je, zdali finský bude projekt úspěšný, nicméně leteckým dopravcům se už od začátku pandemie vyplatily daleko kurióznější nápady. Například australské aerolinie Qantas nabídly v září tisíc barových vozíků naplněných láhvemi vína, svačinami a sladkostmi – v takové stavu, v jakém je pasažéři mohli vídat na palubách letadlech. Větší vozíky Qantas nabízely za tisíc dolarů, menší za zhruba 685 dolarů. Všechny se vyprodaly během dvou hodin. 

Australský dopravce navíc svým zákazníkům nabízí vyhlídkové lety nad ledovec nebo nad horu Uluru a prodává i pyžama, které za normálních okolností rozdává pasažérům první třídy. Leteckou stravu se snaží prodávat na zemi i Thajské Aerolinky anebo hongkongský dopravce Cathay Pacific.