ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: ČTK

Chyb strojvedoucích ubylo. Pomohly přísnější tresty i úpravy na tratích

  • 2
Zvyšující se počty projetí návěstidel a z nich vyplývajících hrozeb nehod se vloni podařilo zastavit. Naopak se počet těchto přestupků meziročně snížil z 183 případů na 136 projetí na stůj. Důvodem je podle Drážního úřadu zavedení takzvaných žlutých karet a přísnějších trestů, ale i úpravy problémových míst na železnici.

„Chceme věřit tomu, že Damoklův meč v podobě žluté karty, tedy odebrání licence, strojvedoucí zarazil a začali si dávat lepší pozor,“ uvedl ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář.

Úřad nově může strojvedoucí v první fázi varovat, následně je za opakovaná projetí potrestat finančně a případně i odebrat licenci pro řízení vlaků až na půl roku.

O trestu rozhodují komise, které posuzují nebezpečnost každé takovéto mimořádné události, například zda strojvedoucí jen nestihl dobrzdit a návěstidlo projel jen o několik metrů. Sedm strojvedoucích tak bylo vloni kvůli opakovaným projetím pokutováno a čtyřem z nich Drážní úřad pozastavil platnost licence strojvedoucího.

Zároveň se Drážní úřad zaměřil i na místa, kde strojvedoucí návěstidla projížděli opakovaně. Konkrétně podle Koláře šlo o dvě lokality, v pražské Libni a v Poříčanech.

„V Poříčanech se projetí za poslední dva roky stalo desetkrát,“ uvedl Kolář. Správa železnic proto v místě doplnila pro snazší orientaci strojvedoucích takzvanou předvěst a v Libni bylo upraveno zabezpečovací zařízení.

Zatímco počet projetí na stůj vloni klesl, nehod na přejezdech neubylo. V těchto případech je ale zpravidla viníkem řidič automobilu, uvedl Drážní úřad. Ten zároveň rozhoduje o úpravách a rušení železničních přejezdů. Lepšího zabezpečení, tedy například dovybavení závorami nebo alespoň výstražným světlem, se vloni dočkalo 137 přejezdů. To je meziročně o 39 méně. Obdobně klesl i počet málo využívaných přejezdů, kterých bylo vloni zrušeno pět desítek. V roce 2022 to přitom bylo o 19 více.