Ministr dopravy Dan Ťok s ministerstvem pro místní rozvoj a právní analýzou drah nesouhlasí.

Ministr dopravy Dan Ťok s ministerstvem pro místní rozvoj a právní analýzou drah nesouhlasí. | foto: ČTK

Dráhy se kvůli zákonu nemohou účastnit veřejných zakázek, Ťok to popírá

  • 45
Státní železniční dopravce České dráhy se kvůli novému zákonu o veřejných zakázkách nemůže podle ministerstva pro místní rozvoj i právní analýzy drah účastnit tendrů. Podle ministra dopravy Dana Ťoka se ovšem dráhy do soutěží hlásit mohou, protože to, že je vlastní stát, je známo.

Dráhy mají akcie v jiné podobě, než vyžaduje zákon. Podle ministerstva pro místní rozvoj (MMR) je nutno zvážit změnu zákona, podle ministerstva dopravy může být řešením novela, nebo metodické upřesnění MMR. Ohrozit by to mohlo podle analýzy dopravce například účast drah v soutěžích na rychlíkové tratě. Uvedl to server Lidovky.cz.

Co prohlašuje Ťok

Vyjádření ministra dopravy ze 17. listopadu k dopisu premiéra ohledně Českých drah a soutěží dle zákona o veřejných zakázkách

„Z ustanovení zákona o veřejných zakázkách vyplývá, že pokud má zadavatel pochybnosti o transparentním vlastníkovi společnosti soutěžící ve veřejné zakázce, tak ji může vyloučit v případě, že nemá zaknihované akcie.

Všem občanům ČR je známo, že ČD a.s. jsou vlastněny státem, a jestli si pan Birke a pan premiér této skutečnosti doposud nevšimli, tak to mohou jednoduše zjistit pohledem do obchodního rejstříku. Proto není žádný důvod ČD vylučovat a spekulovat o jejich vyloučení.

Touto záležitostí se v létě tohoto roku zabývalo představenstvo ČD a odložilo celou kauzu s tím, že s tímto ustanovením zákona o veřejných zakázkách nemají ČD žádný problém. Pokud to dnes někdo opět otevírá a představenstvo ČD mělo v létě nesprávnou právní analýzu, tak budu požadovat, aby za tuto chybu rezignoval člen představenstva odpovědný za legislativu pan Ludvik Urban, který je nominantem ČSSD.

Pokud by někdo chtěl zákon vykládat tak absurdně, že je nejasné vlastnictví u ČD, měli by pan Birke a pan premiér bít na poplach také u dalších státních firem, kde je stát jediný akcionář. Například v rezortu MPO vedeném ČSSD má akcie na jméno ČEPS a.s. nebo OTE as.“

Zdroj: ministerstvo dopravy

Podle zákona o veřejných zakázkách, který platí od října, by měli být z tendrů vyloučeni uchazeči, kteří nemají výlučně zaknihované akcie. České dráhy ale mají akcie v listinné podobě a podle zákona o Českých drahách je zaknihovat nemohou. Externí právní analýza pro dráhy podle serveru uvádí, že by kvůli tomu mohly například napadnout soutěže na provoz vlaků na tratích konkurenti Českých drah.

Výjimku kvůli podobě akcií v zákoně o zakázkách mají pouze firmy ve vlastnictví obcí či měst, ale ne státní podniky, jako jsou České dráhy. „Zákon podle našeho názoru stanoví jednoznačné pravidlo: vítězem veřejné zakázky se nemůže stát akciová společnost, která nemá výlučně zaknihované akcie. Pokud tedy existuje rozpor mezi zákonem o ČD a zákonem o zadávání veřejných zakázek, pak je nutno zvážit změnu zákona,“ sdělil serveru mluvčí MMR Vilém Frček.

Podle něj bylo vyloučení nezaknihovaných akcií z tendrů do zákona včleněno při projednávání ve vládě a České dráhy ani ministerstvo dopravy o výjimku nepožádaly.

„Spojíme se i s dalšími, kterým může tato nešťastná formulace uškodit a budeme iniciovat další kroky. Možností je metodické upřesnění ministerstva pro místní rozvoj nebo rychlá novela zákona o veřejných zakázkách,“ řekl serveru ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Podle předsedy dozorčí rady ČD Milana Ferance není nový zákon pro dráhy akutním problémem, protože soutěže na železniční tratě nezačnou dříve než za rok.

,