Rekonstruované vozy by měly mít klasický zeleno-bílý nátěr.

Rekonstruované vozy by měly mít klasický zeleno-bílý nátěr. | foto: České dráhy

Dráhy testují první rekonstruovaný vagon z Německa

  • 81
Už na konci roku by mohlo být cestování českými rychlíky pohodlnější. České dráhy v těchto dnech testují první rekonstruovaný vagon z Německa, jimiž by rády nahradily i třicet let staré vozy dálkových rychlíků, zejména z Prahy na Moravu.

Záměr na nákup stovky starších vozů druhé třídy ze zahraničí představila firma už na jaře, zaplatit chtěla zhruba jednu a čtvrt miliardy korun. V takovém případě by jeden vagon vyšel na 12,5 milionu korun, což je přibližně čtvrtina toho, co stojí úplně nový vůz.

Nyní se k aktuální částce nechce vyjadřovat s tím, že jednání s německými dráhami stále probíhají.

České dráhy modernizovaly německý vagon

Pokud vše půjde hladce, dorazí do Česka první vagony už na konci roku. Zvenku budou téměř k nerozeznání od starých vozů, protože dostanou klasický zeleno-bílý nátěr. "Červená barva je určena pouze pro vozy s klimatizací," vysvětluje David Šťáhlavský z tiskového oddělení drah nový způsob barvení vagonů.

Právě chybějící klimatizace je nejvýraznějším nedostatkem německých vozů. Cestujícím bude muset stačit podle vyjádření drah "účinné větrání".

Rekonstruovaná toaleta
Další změny by měly přinést oproti současným vagonům zlepšení. Na cestující čekají čalouněné sedačky, nejvýše pět míst v kupé a rekonstruovaná toaleta. Ta už nebude fungovat na klasickém principu, kdy její obsah putuje přímo na koleje, ale bude uzavřená.

Dráhy testují nový vagon z Německa

Vagon pojme šedesát sedících pasažérů, další čtyři budou moci využít sklopné sedačky v chodbičkách. V několika kupé jsou také elektrické zásuvky, jejichž absence je například ve druhé třídě pendolina často kritizována.

Cestující na dálkových trasách čeká během letošního roku další změna: na koleje postupně vyrazí 40 modernizovaných vozů pro mezinárodní spoje, jejichž rekonstrukce probíhá v Trnavě. Ty budou mít na rozdíl od německých vagonů i klimatizaci.

České dráhy modernizovaly německý vagon

12 miliard na útraty
Dráhy zatím odmítají prozradit, z čeho budou případný nákup německých vagonů financovat. V úvahu připadá využití balíku 12 miliard korun, které drahám dal stát za převod kolejí a další infrastruktury pod Správu železniční dopravní cesty.

Z této částky se určitě budou financovat nové lokomotivy z plzeňské Škody Transportation, které minulý týden vyjely na zkušební trať. "Dohromady koupíme dvacet kusů, většina z nich by měla být v provozu během příštího roku," řekl Jan Paroubek, ředitel odboru kolejových vozidel.

České dráhy modernizovaly německý vagon

Za dvacítku lokomotiv zaplatí dráhy Škodovce přes 2,6 miliardy korun. Další miliardy by z "peněz za koleje" mohly jít do nových příměstských souprav či modernizovaných motorových vlaků. "O konkrétním využití ale ještě není rozhodnuto," upozornil mluvčí drah Ondřej Kubala.

Dráhy v minulých dnech řešily také chystané uzavření továrny Siemensu v Praze-Zličíně. Firma pro ně sice v současné době nic nevyrábí, ale v minulých letech dodala několik desítek vagonů pro mezinárodní vlaky a nyní musí zajišťovat servis. "Máme přislíbeno, že poté, co Siemens na Zličíně skončí, bude provádět potřebné opravy třeba v Rakousku nebo v Německu," upřesnil Kubala.

České dráhy modernizovaly německý vagon

Tyto vagony však byly jedinou zakázkou, kterou Siemens dělal pro České dráhy. Právě nedostatek objednávek z Česka byl jedním z důvodů, proč Siemens odchází.

Firma by ráda továrnu odprodala jiné firmě, která by v ní zachovala výrobu. Vzhledem k tomu, že závod je přizpůsoben právě výrobě kolejových vozidel, mohla by být vážným zájemcem i plzeňská Škoda Transportation. "Situaci kolem Siemensu sledujeme, ale zatím se k ničemu nebudeme vyjadřovat," uvedla mluvčí firmy Radka Pistoriusová.

České dráhy modernizovaly německý vagon

Přestože ještě není podepsána smlouva mezi českými a německými drahami, na zkušebním okruhu v Cerhenicích se už testuje prototyp rekonstruovaných vozů.

"S výsledky jsme zatím velmi spokojeni, pokud dojde k dohodě, mohli by se těmito vagony svézt cestující už na konci letošního roku," uvedl mluvčí firmy Ondřej Kubala.
Dráhy by rády nasadily modernizované vagony na dálkové vnitrostátní vlaky, především ve směru z Prahy na Moravu.