Dráhy zmodernizují vagony na dálkové spoje. Ilustrační foto.

Dráhy zmodernizují vagony na dálkové spoje. Ilustrační foto. | foto: České dráhy

Dráhy opraví 58 vozů Euro a InterCity. Lepší vlaky dostanou klimatizaci

  • 67
Při cestování mezinárodními vlaky Českých drah by se vám na konci příštího roku už nemělo stávat, že se v letních parnech budete potit ve vagonu bez klimatizace.

Státem vlastněný dopravce nechá zmodernizovat 58 vagonů, které nasazuje na dálkové spoje Euro a InterCity – zejména ve směru na Slovensko, do Rakouska a do Maďarska. Za kompletní opravu zaplatí formou zpětného leasingu celkem 2,183 miliardy korun.

Po odečtení příjmu 650 milionů za prodej vagonů leasingové společnosti tak vychází cena na 26,5 milionu korun na jeden vůz.

Samotná oprava bez započtení nákladů na leasing pak bude stát podle drah ještě o deset milionů korun méně. Podle mluvčího firmy Petra Šťáhlavského ale musel dopravce zvolit dražší formu zpětného leasingu, protože by jinak na opravu neměl dost volných peněz. Vagony zrekonstruuje slovenská společnost ŽOS Trnava. Tu vlastní dvě další slovenské firmy, jejichž představenstvu předsedá Miroslav Náhlik. Zda je i jejich majitelem, nelze podle slovenského obchodního rejstříku dohledat.

Nové toalety i zásuvky

Trnavská firma, která měla v roce 2008 (poslední dostupná účetní závěrka, pozn. red.) tržby ve výši 4,5 miliardy slovenských korun (cca 3,6 českých), opravovala pro České dráhy vagony už před dvěma lety. Při stejné formě financování vyšel jeden vůz na 18 milionů korun. Dráhy však upozorňují, že nyní vozy projdou zásadnější opravou.

"Vedle dosazení klimatizace a nových toalet projde omlazovací kúrou také interiér vozů. Novinkou pak bude audiovizuální informační systém, i ve vozech druhé třídy pak budou instalovány elektrické zásuvky,“ vyjmenovává Antonín Blažek, náměstek šéfa drah pro osobní dopravu.

Komfort cestování se na čas sníží

Podle mluvčího drah by vagony, které v 90. letech už jednou rekonstrukcí prošly, měly jezdit dalších 15 až 20 let. Protože jsou na dálkových vlacích využívány i nyní, musí cestující počítat s tím, že po dobu jejich rekonstrukce je dráhy budou nahrazovat jinými vozy.

Komfort cestování se tak zřejmě sníží. Dráhy totiž nemají tolik kvalitnějších vagonů, aby mohly ty opravované na všech spojích nahradit vozy s odpovídajícím pohodlím. "Při větším počtu vozů v opravách se tak může stát, že jako náhradní pojedou klasické vozy typu B,“ připustil Šťáhlavský.

Řada B znamená v železničářském názvosloví vagon s osmi místy v kupé a zpravidla také s koženkovými potahy sedaček vyrobený v 70. nebo 80. letech. Všech 58 vozů by mělo být zmodernizováno do konce příštího roku.