V roce 2003 ministerstvo dopravy schválilo na silnici Březhrad -Opatovice takzvaný investiční záměr, který říká jak, kdy a za kolik se silnice postaví. Podle dokumentu měla silnice stát miliardu a 67 milionů korun. Stavbaři ji měli zprovoznit v roce 2008. Ve skutečnosti se náklady vyšplhaly na miliardu 800 milionů a stavět se začala až letos.
Silnice do HradceBřezhrad - Opatovice Původní cena: 1 067 milionů Nová cena: 1 798 milionů Zvýšení ceny: 69% Dokončení: léto 2012 Zpoždění proti plánu: 4 roky Délka silnice: 3,2 km Zhotovitel: Skanska, |
Na odložení termínu o čtyři roky a zvýšení ceny o 69 procent upozornila zpráva Nejvyššího kontrolního úřadu.
Ředitelství silnic a dálnic namítá, že po započtení inflace se cena zase tolik nezvýšila.
"Při přepočítání stavebních nákladů na srovnatelnou cenovou úroveň nedošlo k navýšení o 69 %, ale o 11,9%," uvedla Nina Ledvinová z oddělení komunikace Ředitelství silnic a dálnic. Nárůst podle ní způsobil nedostatek velkého množství násypových materiálů, se kterým se při zpracování investičního záměru nepočítalo a "složité zakládání mostních objektů pro obtížné geologické problémy".
Existuje ale i jiné vysvětlení, proč firmy Skanska, Eurovia CS, Strabag budou za novou silnici inkasovat podstatně víc.
Je to chobotnice, tvrdí odborníci
Podle odborníků z Ekologického právního servisu, kteří se věnují analýze cen českých dálnic, jde o typické schéma. "Myslím, že jsme i z pohledu zvenčí pochopili systém této chobotnice. Víme, proč se staví bez rozumné koncepce," řekl Martin Fadrný z Ekologického právního servisu.
V praxi to podle něj funguje tak, že Ředitelství silnic a dálnic připraví investiční záměr, v němž podhodnotí náklady. "Nemáme odposlechy, neříkám, že jde o tento konkrétní případ. Ředitelství silnic a dálnic společně s firmami, které to mají stavět, se snaží náklady dávat nižší, aby suma vypadala rozumně. Jakmile se dostane do harmonogramu výstavby, což je v podstatě rozpočet, tak už všichni tak nějak počítají s tím, že se cena bude zvyšovat," řekl Fadrný.
"Odmítáme to, je to jen jejich tvrzení," uvedla mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková.
Zvýšení ceny se odehrálo nejenom v případě silnice u Opatovic, ale i při stavbě dálnice D8 či D11. Dvacet šest kilometrů dlouhý úsek dálnice D11 Libice - Chýšťměl měl podle investičního záměru stát 5,3 miliardy bez DPH, nakonec se cena vyšplhala na 6,6 miliardy. V případě stavby dálnice D8 se podle podle Ekologického právního servisu zvýšila cena dokonce o 133 procent.