Červený je lepší. Takto bude vypadat opravený vagon. Ilustrační foto

Červený je lepší. Takto bude vypadat opravený vagon. Ilustrační foto | foto: MF DNES

Chcete pohodlí? Nastupte do červeného vagonu

  • 28
Jízdenka bude stát stejně. Jenže cestující, který nastoupí do zeleného vagonu, bude mít menší komfort než ten, který nastoupí do červeného. České dráhy se rozhodly barevně odlišit kvalitnější vagony určené pro dálkovou přepravu.

České dráhy se rozhodly obnovit vagony na mezinárodních tratích a zhruba čtyřicet jich nechaly zrenovovat. Nebudou mít tradiční zeleno-šedý nátěr, ale budou červeno-šedé. Už dříve volily červeno-šedý nátěr pro nově dodávané vozy od Siemensu.

"Rozhodnutí vycházelo z toho, že tyto vozy budou určené pro mezinárodní vlaky EuroCity, mají klimatizaci a jsou konstruované na rychlost 160 km/h," vysvětluje Radek Joklík z tiskového oddělení drah.

Zakázku v hodnotě přes půl miliardy korun na rekonstrukci čtyřiceti vagonů, které už byly jednou opravovány zhruba před deseti lety, vyhrála slovenská firma ŽOS Trnava.

Opravu poloviny vagonů si slovenská firma objednala u plzeňské společnosti Movo, která už dříve vagony pro České dráhy modernizovala. "V Trnavě dělají vozy druhé třídy s kupé, u nás se dělají velkoprostorové a taky první třída," uvedl generální ředitel plzeňského podniku Jan Lukeš.

Klimatizace i lepší toalety
A zdaleka to nebude jediná věc, kterou se budou lišit. Uvnitř čeká klimatizace nebo třeba nová vakuová WC, ze kterých odpad nepadá přímo na koleje. Budou v nich i lepší sedačky a lépe těsnící okna. "Chceme, aby cestující na první pohled poznal, který vagon mu nabídne pohodlnější svezení," říká Radek Joklík z Českých drah.

Opravené vagony by se měly i svou barvou přiřadit k současné flotile několika desítek moderních červených vagonů, které jezdí především na trasách do Německa a Rakouska. Budou se však objevovat častěji, a to i na hlavních tratích na Slovensko.

Prototyp opraveného červeného vagonu už se testuje na zkušebním okruhu u Kolína. Opravu dráhy volí proto, že cena je oproti nákupu nového vozu zhruba čtvrtinová.

Není to jediná novinka, kterou České dráhy na letošní rok chystají. Připravují také nákup zhruba stovky starších vagonů z ciziny, které však cestujícím poskytnou mnohem více pohodlí než většina těch, kterými jezdí nyní.

Osud dalších vagonů není jasný
České dráhy však nenechaly modernizovat všechny vagony ze série rekonstruované před deseti lety.

Zatím ani není jisté, zda se ty zbývající nějaké zásadnější opravy vůbec dočkají. "Uvažujeme u nich třeba o přečalounění sedáků, ale vše se odvíjí od finančních prostředků," říká Joklík. Výměna stávajících potahů za nové by podle jeho vyjádření mohla stát 250 až 350 tisíc korun za jeden vagon.

Všechny vagony, které projdou opravou v Trnavě a Plzni, by chtěly dráhy do pravidelného provozu nasadit od poloviny prosince, kdy začíná platit nový jízdní řád.

Spolu s nimi by na české koleje mohla vyjet i část starších vozů ze zahraničí, jejichž koupi dráhy také plánují. Nejčastěji zmiňovanou variantou je nákup stovky vagonů z Německa, definitivní rozhodnutí zatím nepadlo.