Boj ČSA s Emirates: zima v teple přijde z Prahy levněji než z Vídně

  1:30aktualizováno  1:30
Návrat Českých aerolinií na trh dálkových letenek přinesl podstatné zlevnění spojení do tradičních zemí na dovolenou v teple během zimních měsíců. Ceny spadly až o pětinu a spolupráce ČSA a Etihad Airways urychlila i cestu do některých destinací.
Boeing 737 společnosti ČSA

Boeing 737 společnosti ČSA | foto: ČSA

Dobu zkracují rychlejší přestupy než u konkurence. Lidé poletí letadlem ČSA do Abú Zabí, kde přestoupí dál do strojů Etihad Airways.

Porovnávali jsme nabídku letenek na listopad do destinací v Asii, Africe a Austrálii, kam začnou ČSA od konce září létát. Výsledek: ČSA patří většinou k nejrychlejším a překvapivě drží krok i s nejlevnějšími nabídkami.

"Vítězem tohoto boje je už teď zákazník, ceny klesly," říká Josef Trejbal z Letušky. Dá se navíc čekat, že by ceny mohly ještě spadnout.

ČSA po zavedení spojení do rezervačních systémů minulý týden ještě dál zlevnily, což přinutilo ke korekci cen hlavně Emirates, které za rok svého působení získaly na letech z Prahy do Asie a Austrálie dominantní podíl. Ceně se ale přizpůsobují i další dopravci.

Emirates vítězí cenou, ale prohrávají dlouhými přestupy

Na první pohled vycházejí Emirates většinou levněji. Nízká cena je ale často vykoupena dlouhými přestupy: například u letů do Bangkoku jsou nejlevnější tarify o dva tisíce korun níže než u ČSA, ale počkáte si při cestě tam v Dubaji 23 hodin na další letadlo. Pro řadu lidí ne příliš povedený začátek dovolené.

Podobné to je i u dalších destinací. Emirates sice nabízejí i rychlejší přestupy, ale za vyšší tarify. Spojením ČSA a Etihadu vzniká nejrychlejší spojení z Prahy například do australského Melbourne. Lidé na cestě stráví například jen 21 hodin a 55 minut.

ČSA v první vlně nabídnou spojení s Etihadem do devíti destinací, z toho tři jsou na Arabském poloostrově. Naprosto mimo je jen nabídka letů do Pekingu: ČSA tu jsou až dvakrát dražší než jiní dopravci, navíc let je o hodně delší.  Podle mluvčí ČSA Hany Hejskové mají další destinace postupně přibývat.

Pro Emirates nejsou ale ČSA až takovou konkurencí. Emirates létají každý den, ČSA začínají na čtyřech rotacích týdně. Celková nabídka sedaček je neporovnatelná. Emirates od ledna nasadí s největší pravděpodobností Boeing 777-300 s 364 místy, ČSA létají do Abú Zabí s Airbusem 319 se 135 místy. Emirates tak týdně nabídnou pětkrát více míst.

Navíc je otázkou, jak jsou současné tarify pro ČSA ziskové, Emirates od ledna ještě lépe přilákají movitou klientelu nasazením letadla s první třídou. Proti ČSA mluví i menší letadlo do Abú Zabí, které neposkytuje například možnost individuální palubní zábavy. Nevýhodou je také menší počet letů, kdy se musíte přizpůsobit letovému řádu. Například z Colomba můžete do Prahy letět jen jednou týdně.

"Je nutné pro tato spojení nalákat nejen cestující požadující pro svojí soukromou cestu nejlevnější letenku, ale i obchodní cestující, kteří jsou ochotni za flexibilitu letenky nebovětší pohodlí zaplatit větší částku," míní Roman Fritschka z OK Tours.

Díky poklesu cen jsou lety z Prahy do vybraných destinací už levnější než například z Vídně. Kam až mohou ceny klesnout, ukazuje nabídka letů z Mnichova, kde je konkurence stále ještě vyšší a tím pádem většinou i nižší ceny.

Autor:

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Češi usilovně třídí, recyklaci PET lahví však bojkotuje „rukávek“

Smršťovací fólie na PET lahvích obsahuje chlor. Proto bez odstranění takzvaného...

Češi patří v Evropě v třídění PET lahví mezi lepší spotřebitele, zpět se těchto lahví vybere osm z deseti. Některé...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Další z rubriky

Kdo opraví fasádu Fantovy budovy. SŽDC vypsala výběrové řízení

Fantova kavárna na Hlavním nádraží v Praze už prošla rozsáhlou rekonstrukcí.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) v pátek zahájila výběrové řízení na zhotovitele, který opraví fasádu a střechu...

Špatné letadlo, hodiny bez jídla, ztracené kufry. Běžný let se změnil v utrpení

Letadla společnosti Alaska Airlines.

Měla to být běžná cesta letadlem napříč územím USA z Bostonu do Los Angeles, která za normálních podmínek nepřesáhne...

Vláda neví, zda použít miliardy od Evropské investiční banky. Dopravě by pomohly

Ilustrační snímek

Resort dopravy zbrzdil čerpání úvěru od Evropské investiční banky (EIB) na výstavbu nových silnic a železnic, chce si...

Najdete na iDNES.cz