Výrobní hala Boeingu v americkém Everettu

Výrobní hala Boeingu v americkém Everettu | foto: Boeing

Boeing vyrábí letadla v hale větší než je Disneyland. Už padesát let

  • 39
Co se děje pod střechou nejobjemnější budovy světa? Montují se tu letadla typu Boeing. Z velké části ručně, jako před padesáti lety, a za pomocí montážních linek. Desetitisíce zaměstnanců tam momentálně pracují na nejnovějším modelu letounu 777X. Ten by se měl na trhu objevit nejpozději v roce 2020.

Severně od Seattlu v továrně, která by svou rozlohou překryla čtyřiatřicetihektarový Disneyland, se již padesát let formuje portfólio letadel typu Boeing. Díly, které jsou k výrobě letounů používány, sem dodavatelé dovážejí z celého světa.

„V jedné části haly čekají mohutné trupy na montáž křídel, ve druhé stojí čtyři 787 připravené na instalaci podvozku,“ píše CNN, které se do haly vydalo na exkluzivní prohlídku.

Rozlehlý areál kolem továrny plní funkci pečlivě organizovaného městečka. Jeho součástí je i protipožární stanice, lékařské centrum i více než tucet restaurací. Nechybí ani posilovna.

„Halou se díky 36 tisícům pracovníků nese nepřetržitý bzučící zvuk,“ popisuje CNN. Tito zaměstnanci zrovna dokončili interiér Boeingu 747. Z velké části ručně, stejně jako před 50 lety.

„Jedná se o šest milionů částí spojených v jednu,“ říká Mike Murray ze společnosti Boeing o letadlu, které se proslavilo jako prostorný osobní letoun. Dnes se využívá jako nákladní dopravce. „Aerolinky dnes preferují menší a levnější letadla s nižší spotřebou paliva,“ informuje CNN.

Letouny zítřka, snad bez zpoždění

„Vždycky se snažíme postavit zítřejší letoun. Stále přicházíme s novými způsoby. Týmy se scházejí každý týden a diskutují spolu o tom, co by mohly udělat jinak,“ tvrdí Murray.

Momentálně se chystají na montáž modelu 777X, kterému je věnována rozsáhlá část továrny. První letadla jsou shromážděna na montážní lince, která se pohybuje rychlostí jednoho a půl palce za minutu (necelé čtyři centimetry).

„Pohybující se linka pomáhá zvyšovat efektivitu. Identifikuje se tak více odpadu ve výrobním systému,“ konstatuje Murray. Společnost Boeing doufá, že bude schopna rychle reagovat na jakýkoli potencionální problém ve výrobním procesu a vyhne se tak významnému zpoždění při uvádění modelu 777X na trh.

Jeho první dodávka se očekává v roce 2020 a už nyní má společnost více než 300 objednávek. Se zpožděním výroby už Boeing zkušenost má. První komerční let letounu 787, který se v hale rovněž vyrábí, se v roce 2011 uskutečnil s ročním zpožděním.