Na automatické sněhové řetězy mají patent Češi, zatím se však řeší chyby

  • 75
Pohodlí automatických sněhových řetězů si řidiči letos ještě neužijí. Společnost IPG z Vrbna pod Pradědem na Bruntálsku, která novinku vyvinula a nechala si ji patentovat, vynález letos ještě na trh nedodá. U verze pro osobní vozy dělá problém elektronika, verze pro kamiony se teprve testuje.

Informace o vynálezu malé firmy se na veřejnost dostala zhruba před rokem. V té době už měla vyvinuté dálkově ovládané zařízení pro osobní vozy a chystal se jej uvést na trh. Při testech ale začala selhávat elektronika. Systém má výpadky pravděpodobně vinou odstředivé síly.

„Někdy se otevřelo jen jedno kolo, jindy žádné. Nemohli jsme garantovat spolehlivost. Je to škoda,“ vysvětlil zpoždění majitel firmy Petr Gross. Dodal, že nyní se pracuje na odstranění této závady a věří, že na příští zimu už bude vše doladěno a připraveno.

VIDEO: Český vynález - automatické sněhové řetězy

Zároveň Gross a jeho tým testuje podobné zařízení, které bude určené pro kamiony či autobusy. „Máme dvě provedení. Jedna verze na zadní, druhá na přední kola,“ řekl. Dodal, že materiál byl kvůli odlehčení doplněn o karbonová vlákna. Ve verzi pro kamiony je elektronika spolehlivá.

Řetězy pro osobní vozy má už Gross patentované ve většině zemí Evropy. Předpokládá, že za zařízení na dvě kola osobního vozu zájemce zaplatí 12 tisíc korun. „Zájem je velký. Stále se ozývají lidé i z Kanady, USA či záchranná služba z Grónska,“ řekl už dříve.

Nasazení řetězů je otázkou minuty

Řetězy pro osobní i nákladní vozy mají podle Grosse společnou snadnou montáž. Před zimou musejí řidiči na kola namontovat adaptér, který tam zůstává po celou sezonu. Na něj pak s pomocí bajonetu nasadí samotné řetězy. „Nasazení řetězů je otázkou minuty. Zvládne to kdokoliv, aniž by se u toho zašpinil,“ řekl.

Pak už jen stačí v kabině stisknout tlačítko dálkového ovládání a ze zařízení se vysunou čtyři ramena, která obejmou pneumatiky. Jsou vybavena protiskluzovými hřeby pro jízdu na ledě. Mají i žebra, která usnadňují jízdu ve sněhu.

V okamžiku, kdy nutnost použití řetězů pomine, řidič pomocí dálkového ovládání zase ramena stáhne zpět. Zařízení se skládá ze 40 plastových součástek. K tomu jsou pak elektrické rozvody, kabeláž a baterie. Na novince pracuje Gros se svými zaměstnanci pět let. Impulzem byla situace, kdy byl sám nucen při cestě na obchodní jednání nasazovat klasické sněhové řetězy. „Byl jsme v obleku, celý špinavý. Říkal jsem si, že musí existovat něco pohodlnějšího,“ vzpomínal podnikatel.

,