Naklápěcí vlak s číselným označením 610 přezdívaný bavorské pendolino. Pro

Naklápěcí vlak s číselným označením 610 přezdívaný bavorské pendolino. Pro německé dráhy ho vyrobily firmy MAN a DUEWAG, nyní jezdí například na trase Hof - Řezno. | foto: BahnfischCreative Commons

„Bavorské pendolino“ míří do Česka. Arriva s ním bude jezdit do Kralup

  • 33
Naklápěcí vlak s číselným označením 610 přezdívaný bavorské pendolino, který má posílit vozidlový park společnosti Arriva, dorazí do Česka ve čtvrtek. Po nezbytných zkouškách jej chce dopravce nasadit na trať mezi Prahou a Kralupami nad Vltavou.

Na této lince už firma od konce září provozuje pravidelné spojení staršími jednotkami 628 původně také od německých drah. Tuzemští cestující by se s novinkou na české železnici mohli svézt během několika týdnů.

Schvalovací proces by tentokráte měl být jednodušší, než u předchozího typu, pro který se dopravci zhruba rok nedařilo získat povolení. "Zatím máme signály, že tu pro to nejsou žádné věcné bariéry," uvedl ředitel železniční divize tuzemské Arrivy Jaroslav Richter s tím, že soupravy jsou provozovány v Německu, musí se jen prověřit, jak dokážou komunikovat s tuzemským zabezpečovacím zařízením.

Naklápěcí jednotky 610, které pro německé dráhy vyrobily firmy MAN a DUEWAG, nyní jezdí například na trase Hof - Řezno. V Česku by tyto dieselové stroje z devadesátých let podle Arrivy mohly mít šanci na úspěch v budoucích tendrech na rychlíkové spojení, které nedávno slíbilo vypsat ministerstvo dopravy. Šanci mají mít zejména na trasách mezi Libercem a Pardubicemi, Libercem a Ústím nad Labem a Plzní a Mostem, které z velké části nevedou po elektrifikovaných tratích.

K dispozici má firma až dvacet souprav

Kromě rychlíkových tratí předpokládá společnost jejich využití i v příměstské dopravě. V této souvislosti mluví o trase Praha - Benešov. Ta měla být druhým spojením z Prahy, které měl dopravce v úmyslu během letošního roku začít provozovat. Podmínkou pro nasazení těchto vlaků na dalších trasách v ČR je ale podle Richtera domluva se Středočeským krajem a Prahou na dotacích na provoz. V současnosti dopravce jezdí bez dotací i na spojení Praha - Kralupy.

Během zkušebního provozu bude v Česku zatím jediná souprava 610. Dceřiná firma německých drah DB Regio má ale k dispozici dvacítku těchto souprav, se kterými do budoucna už nepočítá. Teoreticky by se tak všech dvacet jednotek mohlo najít uplatnění na české železnici, dodal Richter.

Souprava dorazí do ČR přes Cheb, během zkušebního provozu bude garážovaná s největší pravděpodobností v Plzni, kde by se rovněž měla odbývat nezbytná měření. Přesný program zkoušek dopravce dojedná se Správou železniční dopravní cesty (SŽDC) a Výzkumným ústavem železničním (VUZ) během dneška a středy.

Nové bavorské vlaky budou z Česka

Na bavorské koleje naopak zamíří do tří let nové vlakové soupravy z Česka. Dodá je tam plzeňská Škoda Transportation. Půjde o šest šestivozových dvoupatrových soupravu s maximální rychlostí 189 km/h.

Designová studie vlakových souprav Škody Transportation pro německé dráhy Deutsche Bahn.

Designová studie vlakových souprav Škody Transportation pro německé dráhy Deutsche Bahn.

Soupravy typu push-pull (mohou být taženy nebo tlačeny) budou složeny z řídicího vozu na jedné straně, pěti vložených vozů a z lokomotivy řady 109E (Emil Zátopek) v novém designu určeném speciálně pro DB Regio. Kapacita vozů je 705 míst k sezení (více čtěte zde).

,