American Airlines je největší letecký dopravce na světě podle počtu letadel ve flotile. Za nedostatkem paliva je především fakt, že je málo cisteren, které palivo na letiště dopravují, a také málo řidičů těchto nákladních aut, uvedl server CNBC. V některých případech se ale nedostává ani paliva, i když je cisterna s řidičem k dispozici. Znamená to další problém, s kterým se letecká doprava v USA potýká po těžkostech, které jí loni způsobila pandemie a propad zájmu o cestování letadlem.
Daň z kerosinu zdraží letenky jen o stokoruny. Lidi do vlaků nenažene |
„Zpoždění při zásobování základen American Airlines leteckým palivem zpočátku ovlivnilo zejména města na západě USA, ale teď už je hlášeno prakticky z celé země. Očekáváme, že zpoždění v dodávkách bude pokračovat do poloviny srpna,“ uvedl šéf leteckého provozu v American Airlines John Dudley. Pilotům to sdělil v oběžníku, z něhož cituje CNBC. Management jako jednu z možností zvažuje i to, že letadla s sebou budou brát palivo navíc, které pak vyloží na letištích, která pociťují akutní nedostatek.
Zatím jen malé dopady
„Vzhledem k tomu, že naše země se nadále potýká s mnoha problémy, začněme spolupracovat jako tým, abych fungovali spolehlivě, bezpečně a co možná nejefektivněji,“ napsal Dudley. Nedostatek leteckého paliva kvůli zpoždění v dodávkách ale má podle něj na jednotlivé lety zatím jen minimální dopady. Žádný let kvůli tomu zatím nebylo nutné zrušit. „Náš tým situaci i nadále nepřetržitě sleduje, abychom minimalizovali dopady na naše zákazníky,“ uvedla společnost American Airlines.
Qatar Airways byly označeny za nejlepší leteckou společnost roku |
Mluvčí konkurenční letecké společnosti Delta Air Lines řekl, že firma také zaznamenala zpoždění v dodávkách leteckého paliva na některá menší letiště na západě USA, ale že firma v důsledku toho žádné problémy nepociťuje. Problémy kvůli tomu zatím nemá ani společnost Southwest Airlines, ale pokud by taková situace nastala, i tyto aerolinky by si pomohly tím, že začnou brát s sebou více paliva a to pak budou nechávat na letištích, kde je největší nedostatek.
„Byli jsme a stále jsme v kontaktu s federálními úřady a s provozovateli produktovodů, abychom ty kapacitní problémy s leteckým palivem vyřešili,“ uvedla organizace Airlines for America, která zastupuje většinu největších leteckých společností v USA. O tom, kolik paliva stroj před odletem načerpá, rozhoduje kapitán letadla.
„Chceme se ujistit, že bude zachována nezbytná míra bezpečnosti, a také že nenecháme cestující v potížích,“ poznamenal mluvčí organizace Allied Pilots Association Dennis Tajer. Tato organizace hájí zájmy zhruba 15 000 pilotů American Airlines.
Potíže s dodávkami leteckého paliva se objevují v době letní turistické sezony, kdy je poptávka po kerosinu a dalších pohonných hmotách vyšší než v jiných částech roku. Šéfové amerických leteckých společností tvrdí, že poptávka po cestování už je blízko úrovni roku 2019, tedy před pandemií, a možná i vyšší.