Nová pobočka AAA Auto v Liberci

Nová pobočka AAA Auto v Liberci | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Cena ojetin vzrostla za pandemie o více než třetinu. Nyní stojí v průměru 179 tisíc

  • 3
Ceny ojetých aut od vypuknutí pandemie vzrostly o 37,8 procenta. V Česku se tak cena průměrného ojetého vozidla zvýšila ze 129 tisíc v prvním čtvrteltí 2019 na 179 tisíc. Vyplývá to z dat největšího tuzemského prodejce ojetin, společnosti Aures Holdings provozující síť autobazarů AAA Auto. Důvodem je nedostatek nových aut, který tlačí na cenu ojetin. Ty se tak prodávají lépe než před pandemií.

Prodeje ojetých vozů táhne několik faktorů. Především jde o nedostatek nových vozidel v souvislosti s dozvuky covidové pandemie a válkou na Ukrajině. Druhým faktorem je odklon části veřejnosti od hromadné dopravy, což je rovněž důsledek covidových opatření a v poslední řadě obava z elektromobility. „Řada lidí si tak ještě pořizuje vozidlo s klasickým spalovacím motorem před tím, než bude nutné je vyměnit bezemisní,“ uvedla generální ředitelka Aures Holdings Karolína Topolová. 

Za první tři měsíce letošního roku prodala skupina Aures Holdings, do které patří mimo jiné síť autobazarů AAA Auto v Česku, na Slovensku, Polsku a Německu zhruba 22 tisíc aut. Z toho 12 tisíc připadalo na domácí trh. To podle Topolové představuje nejvyšší prodeje za třicetiletou historii společnosti. 

Ze zemí, kde Aures Holdings působí, se ceny ojetin v Česku zvyšují druhým nejvyšším tempem. Vůbec největší cenový skok zaznamenalo Maďarsko, kde se za tři poslední roky zvýšily ceny ojetin o 46,6 procenta, uvedl provozní ředitel společnosti Petr Vaněček. 

Neplatí přitom, že by si většina lidí pořizovala kvalitnější a mladší zánovní vozy. Průměrné stáří prodávaných a taky nakupovaných ojetin v Česku povyskočilo meziročně z 9,7 roku na 10,3 roku. O něco starší auta (10,7 roku v průměru) se prodávají na Slovensku a v Polsku je průměrné stáří prodávané ojetiny 12,9 roku. 

Právě v Polsku se totiž projevuje nedostatek vozidel nejtíživěji. „Polsko bylo vždy více závislé na trzích ze západní Evropy. Nyní ale kupci ze západní Evropy přeplácejí polské dovozce,“ vysvětlil Vaněček. 

Původně společnost podle Topolové předpokládala, že v letošním roce se už společně s ukončováním covidových omezení bude situace na trhu s novými a druhotně i ojetými vozidly vracet k normálu. Kvůli válce na Ukrajině to ale na uklidnění situace, kdy se na nové vozidlo čeká i 18 měsíců, nevypadá.  Nyní věří, že se převis poptávky nad nabídkou vozidel začne vyrovnávat nejdříve v posledním čtvrtletí příštího roku.