Zlatopramen se bude vařit v Rusku

V Česku se vypije nejvíc piva na obyvatele na světě. Podle představitelů společnosti Drinks Union je už spotřeba taková, že zkrátka nemá kam růst. "Další zvýšení si lze představit jen stěží," říká Jiří Štesl ze společnosti. Šanci ale firma má na zahraničních trzích.

"I přesto, že spotřeba piva v České republice stagnuje, podařilo se nám prodat i utržit víc," zhodnotil minulý rok manažer exportu Miloš Kuba.

Do Německa vyvážet, v Rusko vařit
Firma loni prodala 936 tisíc hektolitrů piva a oproti roku 2003 si polepšila o pět procent. Na 1,1 miliardy korun se zvýšily i tržby, a to dokonce o osm procent. "Jedním z hlavních důvodů, který vedl ke zlepšení prodejů je vývoz," dodal Štesl s tím, že export firma vylepšila o třicet procent a vyvezla přes 230 tisíc hektolitrů piva.

Mezi nejvýznamnější odběratele patří Německo. Německý trh je pro české výrobce zvlášť významný, protože patří k největším na světě a je blízko. V posledních pěti letech nicméně i tady spotřeba stagnuje nebo klesá.

Po vstupu do EU, kdy padly celní bariéry, se ale otevřely i země bývalého východního bloku, především Polsko a společnost se snaží prorazit i u ruských pivařů.

"V Rusku je situace jiná, tady ochranná opatření pořád existují. Proto je pro nás výhodnější licenční výroba," uvedl Miloš Kuba.

Zlatopramen v Rusku uvaří 100 hektolitrů
Společnost na ruský trh vstoupila díky pivovaru Efes Pilsner. Ten po téměř ročních přípravách začal i v této zemi vařit český Zlatopramen.

Pivovar Efes by měl letos vyrobit 15 milionů hektolitrů piva, z toho v Rusku sedm milionů. Pro srovnání v České republice se za rok vypije 16 milionů hektolitrů, uvedl Kuba s tím, že Efes patří mezi deset největších světových výrobců piva.

Zlatopramen se bude v Rusku vařit v množství více než sto tisíc hektolitrů ročně. Vše ale bude nejvíc záležet na kvalitě. "V žádném případě bychom nešli nikam dál, pokud by to mělo pozměnit charakter našeho piva," ujistil generální ředitel Milan Hagan.

Zlatopramen není jediný
Licenčně v Rusku vyrábí také například Plzeňský Prazdroj, Pivovary Staropramen nebo pivovar Lobkowicz.

Nejúspěšnějším pivem skupiny, která je v současné chvíli pátá na českém trhu, je Zlatopramen 11. Společnost pro své věrné zákazníky ale už představila i klasický ležák. - více zde

,