Zvýšil se především leasing osobních vozů. Ilustrační foto

Zvýšil se především leasing osobních vozů. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Zájem Čechů o leasing prudce klesl

  • 7
V Česku se v minulém roce výrazně snížil objem poskytnutých leasingů. Členové České leasingové a finanční asociace jich letos poskytli o desítky procent méně.

Splátkové firmy loni poskytly leasing na movité věci za 44,2 miliardy korun, což je o 53 procent méně než v roce 2008.

Mezi movité věci patří například leasing silničních vozidel nebo leasing strojů a zařízení. Ten zahrnuje například pronájem výrobních linek, zdravotnického vybavení, elektroniky, kancelářské a výpočetní techniky.

Zájem se propadl především u leasingu na nákladní a lehká užitková auta, naproti tomu zájem o půjčky na osobní auta rostl. Důvodem byla úprava odpočtu DPH. Od poloviny loňského roku si firmy mohou daň odečíst i u osobních aut, což dříve nešlo.

Leasing nemovitostí se propadl o 72,2 procenta na 3,21 miliardy Kč. Mezi typy budov, které se pronajímají, patří průmyslová sídla, prodejny, hotely a zábavní zařízení. Hlavními klienty, kteří mají o leasing zájem, zůstávají developeři.

Raději pronájem

Stále více se přitom zvyšoval podíl operativního leasingu, který dosáhl téměř 27 procent na celkovém leasingu movitých věcí. Operativní leasing znamená pronájem věci, zpravidla na několik let. Zákazník hradí rozdíl mezi pořizovací a zůstatkovou hodnotou, zároveň nenese žádná rizika spojená s používáním předmětu.

Druhý typ leasingu se nazývá finanční. V daném případě klient splácí celou hodnotu věci, která poté přejde do jeho vlastnictví.

Přechod k operativnímu leasingu má své logické odůvodnění. "V době krize o něj projevují zájem především ti zákazníci, kteří nechtějí věci přímo kupovat," vysvětluje americká analytička Sylvia Wayne.

Podobný názor má předseda představenstva ČLFA Martin Kofroň. "Lidé začínají používat operativní leasing namísto finančního, a to hlavně u aut," říká pro iDNES.cz. Rostoucí zájem o "pronájem" podle něj souvisí se zahraničními trendy, kde se jedná o primární typ leasingu.

Za zhoršením situace stojí v první řadě hospodářská recese. Na trhu vládne nejistota, spotřebitelé nechtějí zbytečně utrácet a poskytovatelé se bojí nespolehlivých klientů.

Podle Martina Kofroně nebude situace jiná ani letos. Až do poloviny roku 2011 očekává stagnaci, teprve potom lze počítat s obratem k lepšímu.