V Česku se loni vyrobilo téměř tři čtvrtě milionu párů lyží. Většina produkce nese známé a renomované cizí značky. Ilustrační foto.

V Česku se loni vyrobilo téměř tři čtvrtě milionu párů lyží. Většina produkce nese známé a renomované cizí značky. Ilustrační foto.

Z Česka se stává lyžařská velmoc

  • 11
Češi s lyžemi dobyli nejen sportovní svět, ale i evropské trhy. Head, Rossignol, Fischer. Myslíte, že lyže těchto značek jsou vyráběné jen v alpských zemích? I když se tím výrobci často právě nechlubí, řada z nich je vyrobená v Česku.

Právě Česko se za poslední rok stalo jedním z největších výrobců lyží v Evropě.

Některé modely či doplňky se tu i vyvíjejí. Je to zdánlivě nenápadný byznys, ale výroba lyží zaměstnává v Česku více než pět set lidí. Za rok se tu vyrobí téměř stejně párů lyží jako třeba aut.

Lyžařskou výrobní velmocí zůstává v Evropě Rakousko, kde se podle odhadů vyrobí ročně kolem milionu lyží. Česko mu však šlape na paty. Loňský rok se tu vyrobilo dohromady bezmála 700 tisíc párů lyží či snowboardů. Většina jde na export, odhady prodejů na tuzemském trhu mluví o 100 – 120 tisících prodaných párů lyží ročně.

V Česku jsou dvě srovnatelně velké továrny na lyže: novoměstský Sporten, který kromě své značky vyrábí i pro řadu světových lyžařských koncernů. Vlastní závod má také koncern Head v Českých Budějovicích. Lyžařské doplňky v Česku vyvíjí Blizzard. K tomu tu jsou také někteří výrobci snowboardů, například LTB Snowboards. Ti prakticky vše vyvážejí.

Výroba lyží míří na východ
Česko se stalo velmocí ve výrobě zboží pro zimní sporty v posledních letech. Může za to nejen levnější pracovní síla, ale také tradice i poloha. Ze západních zemí se výroba často přesouvala i do Číny. Jiní producenti se přestěhovali jen v rámci Evropy na východ: třeba do Rumunska, Ruska nebo Bulharska.

"Přežijí jenom silné firmy a určitě bude muset každá redukovat svou výrobu se všemi doprovodnými jevy," míní ředitel Sportenu Ján Hudák. Loni zaznamenal například Sporten rekordní výrobu 330 tisíc párů lyží. Nově se také v Novém Městě začaly vyrábět lyže značky Kneissl.

"Čím dál více firem jde s výrobou na východ, ceny se proto velmi snižují," podotkl Tomáš Sgalitzer, šéf zastoupení Blizzardu v Česku. Ví, o čem mluví: sám nechává doplňky pro firmu vyrábět v Asii. To, jak tyto doplňky nesoucí značku Blizzard budou vypadat, vymýšlejí Češi v Praze. Firma sem přestěhovala jejich vývoj pro celý evropský trh.

"Blizzard odsud řídí svoji expanzi na východoevropské trhy," dodal Sgalitzer. V Humpolci už vzniká logistické centrum Blizzardu pro celou střední a východní Evropu. Na tyto trhy jde už třetina výroby, která je zatím soustředěna hlavně v Rakousku.

Vývojem v tuzemsku se zabývá pět lidí. Přesun na východ souvisí i s tím, že z lyží se čím dál více stává spotřební zboží, které lidé častěji mění. Největší kapacitu na výrobu lyží má v Česku Head v Českých Budějovicích. Loni tu vyrobili 380 tisíc párů lyží, kapacita firmy je 450 tisíc.

Rok 2007 bude těžký pro všechny
Letos firma čeká těžký rok. A není sama. Teplá zima totiž zamíchá s prodeji a objednávkami od obchodníků. Teplá zima výrobce lyží děsí Po úspěšných letech zaznamenali výrobci a prodejci lyží v Česku propad prodeje o více než třetinu a letos může být ještě hůře. Výrobci to pocítí oproti obchodníkům později.

"Pokud se prodeje nezlepší, obchodníci si toho tolik neobjednají," vysvětlil Sgalitzer. Špatnou sezonu potvrzuje i šéf Sportenu Ján Hudák.

"Obchodníci nemají na platby, objednávky klesly," říká Hudák. Řadě obchodníků i po slevách zůstanou plné sklady. Se snížením výroby počítá i Head.

"Extrémně teplá zima samozřejmě ovlivní výrobu, ale dopady nebudou dramatické. Nakolik se tato skutečnost projeví na poklesu obratu, budeme moci přesněji odhadnout až na konci února 2007," uvedl jednatel a ředitel Erwin Martiner.

Krátký závan zimy v lednu potvrdil, jak lidé kupují lyže podle počasí. Když je venku spíše jaro, do obchodů se nehrnou. Když napadne i v nížinách, tržby jdou nahoru. "Během jednoho dne nám stouply prodeje na dvojnásobek," dodal Sgalitzer.

Slabé prodeje přinutily obchodníky i výrobce výrazně zlevnit. Slevy na lyže letos přišly dříve než obvykle, navíc jsou razantnější.

"Šli jsme dolů až o sedmdesát procent. Tolik jsme ještě nikdy nezlevňovali," podotkl Sgalitzer.