Blacklisty v ČR nefungují, firmy se po zfušovaných zakázkách hlásí znovu

  1:00aktualizováno  5. dubna 14:35
Společnosti, se kterými má státní správa špatné zkušenosti, se do veřejných soutěží stále vracejí. Zákon o veřejných zakázkách vyloučení problematických firem umožňuje, v praxi však blacklisty narážejí na zdlouhavá řízení na Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Navíc společnosti, které pochybily v zahraničí, v ČR vyloučit nelze.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Zdeněk Němec, MAFRA

Když před dvěma roky skončila oprava povrchu silnice I/23 u Řípce na Táborsku, našli silničáři na nově položeném povrchu silnice první třídy patnáct centimetrů hluboké trhliny a řadu dalších nedostatků. Kvůli nim se dodnes vleče reklamační řízení s firmou Robstav, která měla opravu vozovky na starosti.

Ještě větší komplikace způsobilo tuzemským silničářům oznámení portugalské stavební společnosti Mota Engil Central Europe, která se na sklonku roku 2016 rozhodla odejít z rozestavěné silnice I/11 u Třince, nebo neschopnost česko-italsko-kazašského konsorcia včas dokončit modernizaci dálničního úseku D1 na Vysočině.

Všechny tyto příklady mají jedno společné. Stavební firmy, které je měly na starosti, se dostaly na neoficiální blacklist Ředitelství silnic a­ dálnic (ŘSD).

Přestože zákon o veřejných zakázkách teoreticky umožňuje problematické firmy vylučovat z veřejných soutěží už více než dva roky, fakticky se tyto společnosti do soutěží na opravy a stavby silnic a dálnic stále hlásí. Například zmíněný Robstav se v současnosti uchází o ­pětici staveb silnic prvních tříd.

„Opakovaně jsme je vyloučili a­ oni opakovaně podávali stížnosti k ÚOHS,“ řekl MF DNES mluvčí státní investorské organizace Jan Rýdl. Po půl roce řízení se však Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) nedostal dále než k problematice formálního posouzení stížnosti na vyloučení Robstavu například z tendrů na rekonstrukci silnice I/6 u Bochova, kterou ŘSD raději kompletně zrušilo, nebo soutěže na opravu silnice I/19 mezi jihočeskými Mirovicemi a Plíškovicemi, ve které ŘSD vybralo konkurenční společnost Porr.

Podle Robstavu ale k vyloučení jeho firmy nemá ŘSD právo. Konkrétně zmiňovaná zakázka u Řípce byla zadána ještě před platností  zákona, který vyloučení firem kvůli závažným pochybením umožňuje. „Zakázka „I/23 Řípec - hr. okr. JH“ byla provedena na základě předchozí právní úpravy, která tuto možnost vyloučení nepřipouštěla. Proto postup ŘSD není možný, jedná se o nepřípustnou retroaktivitu,“ řekl MF DNES majitel firmy Radek Kozák.

Podle něj byl Robstav ochoten trhliny v novém povrchu silnice opravit. Další nedostatky v podobě použití asfaltové směsi s jinou hrubostí kameniva ale technicky nebylo možné napravit jinak, než dohodou na poskytnutí slevy z ceny díla. Na to ale podle něj ŘSD nepřistoupilo, což byl začátek vzájemných pří.

Konečné rozhodnutí chybí

Řadu sporů, ve kterých figurovala tato společnost, ale i jiné, potvrdil mluvčí antimonopolního úřadu Martin Švanda. V žádném však doposud nepadlo rozhodnutí, které by definitivně určilo, zda zadavatel konkrétní firmu vyloučil ze soutěží právem.

Nejblíže k rozuzlení se dostal spor o stavbu I/39 z jihočeských Volar do Chlumu, ve kterém antimonopolní úřad rozhodnutí silničářů nejdříve kvůli údajným administrativním pochybením zrušil a společnost Robstav tím opět vrátil do hry. Silničáři však následně uspěli s odvoláním u předsedy úřadu Petra Rafaje a spor se tak opět vrátil na začátek.

„Nyní je tedy opětovně vedeno prvostupňové řízení, ve kterém už se bude rozhodovat přímo o meritu, tedy o otázce, zda v tomto konkrétním případě jsou negativní zkušenosti zadavatele z minulosti legitimním důvodem pro vyloučení dodavatele Robstav ze soutěže o zakázku,“ doplnil Švanda.

S neoficiálními seznamy nespolehlivých dodavatelů je Ředitelství silnic a dálnic mezi státními investory v dopravě průkopníkem. Na železnici totiž takový problém s nekvalitou stavebních prací nemají.

„Do tendrů na realizaci investičních akcí se naštěstí ‚problémové‘ firmy nehlásí, mimo jiné i z důvodu relativně přísně nastavených kvalifikačních požadavků v rámci zadávacích podmínek,“ uvedl mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Marek Illiaš.

Dalším důvodem může být i rozdíl v cenách, za které se v předchozích letech na silnicích i železnici stavělo. V roce 2017, kdy nedostatek stavebních zakázek vrcholil, vítězily v zakázkách na stavby silnic nabídky o čtvrtinu až polovinu lacinější, než na kolik stavbu ocenil projektant. U železnice však takovýto propad nikdy nenastal, maximálně se stavělo o čtvrtinu levněji.

Podle odborníků už přitom ceny pod sedmdesát procent projektového odhadu představují riziko, protože firmy mohou upřednostnit vlastní ziskovost například před dodržením technologických standardů.

Přestože se ceny opět začínají blížit odhadům projektantů, obavy z­ nekvalitně odvedených prací však nevymizely. Nejnověji se pod drobnohled dostala stavba jihočeské dálnice D3 z Hodějovic do Třebonína, kterou staví italská společnost Salini Impregilo. Tu nedávno kvůli skluzu při výstavbě na stavbě 13 kilometrů dlouhého úseku dálnice D1 Z Litavské Lúčky do Dubné Skály vyloučilo sousední Slovensko.

„Chtěl bych stavební firmě popřát, ať se jí daří mnohem lépe než v sousední zemi, a budu tlačit na ŘSD, aby stavbu pečlivě kontrolovalo,“ řekl u příležitosti poklepání na základní kámen jihočeské dálnice ministr dopravy Dan Ťok.

Jinou cestu ani resort dopravy nemá. Český zákon totiž neumožňuje využívat špatných zkušeností z cizích zemí.

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

Cena dat Čechy neodradila, loni jich spotřebovali dvojnásobek

Ilustrační snímek

Spotřeba dat v mobilních sítích loni v Česku vzrostla na dvojnásobek. Uživatelé přenesli v mobilních sítích 368...

VIDEO: V 90. letech to byl hit, teď hrozí zánik. Takto dnes hrají bingo

Hra bingo je součástí balíčku, u kterého plánuje ministerstvo financí navýšit...

Miliony lidí sledovaly v 90. letech každý týden televizní hru Bingo. V roce 2019 si ho mohou lidé zahrát už jen v...

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

Najdete na iDNES.cz