"Proboha, ne!" stačila v jednom pražském obchodním centru vykřiknout maminka ještě před tím, než její syn upustil na zem vánoční kouličku. Ničeho se ale bát nemusela, koulička se k jejímu překvapení nerozbila. Byla totiž z plastu.
České obchodní řetězce totiž ručně foukané a malované ozdoby prakticky nenabízejí. Jsou pro ně příliš drahé a nakupují proto mnohem levnější výzdobu z Číny.
Kdo si tak chce vánoční stromeček ozdobit českými tradičními kouličkami, sežene je mnohem snadněji v cizině.
"Tesku nic nedodáváme. Jeho ceny jsou pod našimi výrobními náklady. Naše ozdoby jsou náročné na zpracování, takže jsou samozřejmě dražší a prodávají se například v německém obchodním centru Karstadt či v pařížské Galerii Lafayette, kde zákazníci tuto práci ocení," říká Regina Jáklová, vedoucí provozu výrobního družstva DUV, které je největším tuzemským i evropským výrobcem ručně vyráběných ozdob.
Cizinci však letos zasadili českým výrobcům těžkou ránu. Krize je totiž přiměla šetřit.
Američané objednali o polovinu méně
"Vůbec nejvíce se letos propadla poptávka z Ameriky, a to přesně o polovinu. U ostatních zemí klesla méně, takže celkově se letošní obrat sníží o dvacet až pětadvacet procent," odhaduje Zdeněk Thorovský, jednatel největšího tuzemského exportéra vánočních ozdob společnosti Ornex.
Za slabší chutí cizinců nakupovat české tradiční ozdoby podle něj může vedle krize také růst cen skla, tedy základní suroviny, který nahrává pronikání levnějších dekorací vyráběných z umělé pryskyřice či plastu.
"Nám se letos poptávka do Ameriky snížila až o osmdesát procent, což nikdo nečekal. Celkový propad ale zdaleka tak velký nebude. Export se měl sice podle původních očekávání snížit až o čtyřicet procent, nakonec to ale bude zhruba o pětinu," říká Miroslav Šorma, předseda společnosti Vánoční ozdoby, DUV - družstvo.
I přes nižší obrat však Šorma letos očekává lepší ekonomické výsledky než loni, kdy se firma kvůli silné koruně dostala do dvoumilionové ztráty.
"Letos budeme i přes nižší obrat v zisku, ale museli jsme tvrdě šetřit. Propustili jsme třetinu zaměstnanců a šetříme například i na topení, na které jsme všude nainstalovali časové spínače, aby se v dílnách netopilo zbytečně," popisuje Šorma, který v hlavní sezóně trvající od dubna do října zaměstnává 190 lidí a nyní jich má v podniku 120.
Družstvo vyrábějící ve Dvoře Králové nad Labem se snaží ubývající poptávce čelit také tím, že rozšiřuje sortiment výrobků. Úspěšně se mezi dětmi uchytila například kolekce zvířátek odkazující na místní zoologickou zahradu.
"zkoušeli jsme také nabízet ozdoby na Velikonoce a na Valentýna, ale to se neuchytilo," říká Šorma.
Podobně se s krizí vyrovnává také opavské výrobní družstvo Slezská tvorba. "Loni jsme měli šedesát zaměstnanců, teď jich máme čtyřicet," říká předseda družstva Jaroslav Veverka.
Také opavská firma rozšiřuje sortiment. Zatímco v předchozích letech její vzorkařky navrhovaly ročně 400 až 500 nových vzorů, teď jich navrhují mnohem více. Firma také začala na přáni lidí vyrábět kouličky s věnováním. Jeden kus přijde na 50 korun.
I přes tyto snahy však poptávka po českých vánočních ozdobách slábne, a to jak v cizině, kam Češi vyvážejí 95 procent produkce, tak i v Česku.
"Boom jsme zažívali na přelomu tisíciletí, od té doby obrat klesá zhruba mezi pěti až deseti procenty ročně. Pokud se to nezmění, tak hrozí, že do 15 let masovější výroba českých ozdob skončí a přesune se na východ, kde používají levnější pracovní sílu levnější materiály," říká Thorovský.