Wolfgang Bernhard - (c) profimedia.cz/AFP

Wolfgang Bernhard - (c) profimedia.cz/AFP - Čtyřiatřicetiletý Wolfgang Bernhard má Volkswagenu pomoci ořezat náklady. | foto: Profimedia.cz

VW najal ´řezníka´ z Mercedesu

Automobilový koncern Volkswagen se rozhodl přijmout do vedení nového muže, jemuž bude časem podléhat i mladoboleslavská Škoda. Bude mít nevděčný úkol: snižovat v koncernu náklady a zvrátit pokles zisků.

Čtyřiačtyřicetiletý Wolfgang Bernhard, výkonný šéf amerického Chrysleru, nastoupí nejpozději od února do představenstva VW. Kvůli střetu s odbory mu letos na poslední chvíli unikl prestižní post šéfa Mercedesu, který patří do stejné skupiny jako Chrysler. Důvodem byly právě střety kolem citlivých úsporných opatření, kterých se německé odbory bály.

Akcionáři Bernharda vítají
Nápad přetáhnout Bernharda původně znepokojil i odboráře Volkswagenu, ale nakonec jeho nástup posvětili. Drobní vlastníci akcií VW, znepokojeni slabým prodejem nového golfu a několikerým snížením letošního plánu zisků, zprávu o nástupu nové krve uvítali a akcie VWuž přibraly deset procent.

"Bernhard přichází s pověstí člověka, který je úspěšný ve snižování nákladů a který byl u omlazení sortimentu," uvedl Keith Hayes, automobilový analytik vlivné americké investiční banky Goldman Sachs, která vylepšila své doporučení ohledně akcií VW.

Volkswagen letošní cíle nesplní
Nástup Bernharda podle její zprávy svědčí o tom, že si VW uvědomuje nutnost "zásadní restrukturalizace." To tuší i odbory, jimž management VW v poslední době předložil několik znepokojivých návrhů ohledně zmrazení mezd či výrazného propouštění.

 "Musíme čelit skutečnosti, že skupina VW, a hlavně značka Volkswagen, letos nesplní své vlastní cíle," uvedl nejvyšší šéf odborů automobilky Klaus Volkert.

Šéfové Volkswagenu kvůli poklesu zisků pod očekávanou úroveň odsouhlasili plán uspořit letos miliardu eur navíc. Největší evropská automobilka ztrácí pozice v USA a v Číně, vývozy mimo Evropu jsou poškozeny silným kurzem eura k dolaru a v Evropě se Volkswagen potýká s všeobecným poklesem prodeje nových aut.

Golf selhal
V Německu měl být letos velkým hitem nový Golf, za rok se ho mělo prodat 600 tisíc. Realita? Do konce srpna to bylo jen 310 tisíc. V pololetí VW varoval před poklesem zisku o třetinu na 383 milionů eur. Vedení podniku navrhuje zmrazení mezd na dva roky, zatímco odbory chtějí zvýšení o čtyři procenta a garance pracovních míst, na což management nechce přistoupit.

Co čeká Škodu?
Mladoboleslavská Škoda je nyní v koncernu VW za premianta - prodej aut i tržby letos v pololetí rostly a zisk za prvních šest měsíců vzrostl proti loňsku z jedné na dvě miliardy. Nervózní atmosféra z Německa se však přenáší i do Boleslavi.

"Měli jsme zasedání světové rady odborů a o problémech jsme hovořili," uvádí šéf škodováckých odborů Jaroslav Povšík, který má před sebou jednání o mzdách v největší české firmě pro příští rok.

"Určitě to bude obtížnější," soudí Povšík, byť od odstupujícího šéfa Škody a nového předsedy dozorčí rady má veřejný příslib, že mzdy porostou. Povšík však chce vyjednat vyšší zvýšení platů, než kolik činí inflace.

Vývoj v Německu by jí mohl pomoct
Škoda má s novou octavií za úkol zvýšit v dohledné době produkci z nynějších zhruba 450 tisíc ročně na půl milionu a časem ještě výš. Od října tento úkol přešel na nového šéfa Škody Detlefa Wittiga, který se do Boleslavi vrátil z angažmá pro značku VW.

Podle analytiků sledujících vývoj ve Volkswagenu však napjaté dění v Německu nemůže nyní Škodu nějak ohrozit, spíš naopak. Čeští dělníci pracují za zhruba třikrát menší peníze než němečtí, a tak snaha po úsporách v rámci koncernu se jim může hodit.

"Továrny, které má koncern VW v Česku, na Slovensku nebo v Maďarsku, jsou rozhodně více ziskové než ty německé, čili zde existuje šance a a nemělo by smysl je nějak omezovat," míní Jürgen Pieper z frankfurtské brokerské firmy Metzler Equity Research.