Volkswagen, VW

Volkswagen, VW | foto: Profimedia.cz

Volkswagen dá zaměstnancům čtyři roky prázdnin

  • 13
Šéfové největší evropské automobilky Volkswagen si uvolnili ruce k obrovskému propouštění. Dotáhnou-li svůj plán do konce, udělají zřejmě rekord v tom, kolika lidí se německá firma dokáže kvůli drahé pracovní síle zbavit.

Volkswagen se dohodl s odborovým svazem IG Metall, že přes 13 tisíc zaměstnanců koncernu bude moci odejít do předčasného důchodu ve věku 58 a půl roku.

Potom budou smět odpočívat doma a budou dostávat skoro stejně vysoký čistý příjem jako do nynějška. A to až do svých 62 let, kdy budou mít nárok na normální státní penzi.

Automobilka ušetří - bude jim vyplácet jen 65 procent normální mzdy. Dalších dvacet procent platu zaměstnancům budou tvořit příspěvky od státu.

Propouštění může být opravdu razantní. "Deset tisíc lidí je minimum. Ale může to být až 30 tisíc," řekl deníku Financial Times nejmenovaný zdroj z vedení koncernu, do něhož patří i česká Škoda Auto.

Celý plán má přinést velké úspory a vyvést značku VW ze ztrát, kvůli nimž slábne pozice nynějšího šéfa firmy Bernda Pischetsriedera.

Volkswagen stejně jako americké automobilky nevydělává peníze hlavně proto, že dělníkům hodně platí a garantuje jim velké sociální výhody. Pro Volkswagen v západním Německu pracuje 103 tisíc lidí.

Podle dva roky staré dohody s odbory bylo propouštění ve Volkswagenu v podstatě nemožné. Jedinou možností, jak na lidech ušetřit, byly právě předčasné odchody do důchodu kombinované s vysokým odstupným za "dobrovolný" odchod.

V Německu je nyní opět přes pět milionů nezaměstnaných a jedním z hlavních politických témat je, jak udržet v zemi tradiční průmyslová odvětví.

Jenže poslat lidi dříve do penze není řešení, jaké nová kancléřka Angela Merkelová podporuje. Její vláda kvůli rozpočtu prosazuje pozdější odchod do řádného důchodu - místo v 65 na 67 let do roku 2029. Předčasné důchody by se měly spíše zpřísňovat.

Odchodné v Česku? Výjimka
Zlatý padák, jaký dojednaly svým lidem německé odbory, by pro mnoho Čechů byl požehnáním. V Česku je půl milionu nezaměstnaných, ztoho skoro 130 tisíc starších padesáti let, tedy každý čtvrtý.

V této skupině jsou často lidé, kteří jsou bez práce dlouhou dobu a ztrácejí nárok na dávky. Aby firma platila odstupné, to v Česku není příliš zvykem, navíc řada těchto starších lidí přišla o práci kvůli tomu, že podnik zkrachoval.

Velkou odezvu proto předloni vyvolal krok v tehdejší Nové huti. Když podnik koupil třetí nejbohatší muž světa Lakshmi Mittal, nabídl lidem před penzí plat na rok a půl dopředu. Dohodu přijalo 1700 zaměstnanců, Mittala to stálo 900 milionů korun, ale dlouhodobě tím výrazně ušetří.

Na západ od našich hranic není takový bonus ničím výjimečným. Velké firmy většinou svým dlouholetým zaměstnancům platí jednorázový příspěvek za roky odsloužené v důchodu, případně jim ještě v důchodu přispívají z penzijního připojištění.

I proto jsou tamní zaměstnanci dražší než ti v nových členských zemích Unie, kde je něco takového nezvyklé.

Drazí zaměstnanci jsou problémem pro všechny velké západní automobilky. Sečtou-li se úsporné plány oznámené jen v posledních měsících, výrobci aut se chtějí v západní Evropě nebo v USA zbavit více než sta tisíc dělníků.

Česko z toho zatím mělo prospěch. Škoda Auto, dcera Volkswagenu, za posledních deset let nabrala deset tisíc lidí. "Propouštění se týká VW, nikoliv Škody," ujišťuje mluvčí mladoboleslavské automobilky Evžen Krauskopf.

Škoda výrobu rozšiřuje
Škoda teď rozbíhá rozšířenou továrnu ve východočeských Kvasinách, kde se bude dělat vedle superbu také nový model roomster. Kvůli tomu Škoda loni nabírala přes dva tisíce lidí.

Zatímco v Německu se propouští, kvůli rozšíření v Kvasinách museli šéfové Škody objíždět kraj a lákat lidi do práce.

Totéž dělala kolínská automobilka TPCA, která lovila zaměstnance až na severní Moravě. A totéž pravděpodobně čeká korejský Hyundai a jeho dodavatele, kteří dohromady slibují zaměstnat na Ostravsku až 10 tisíc lidí.

Když se ke Škodě a k TPCA přičte více než stovka českých továren na autodíly a k tomu další příbuzná odvětví, pak auta v Česku zaměstnávají až 200 tisíc lidí, odhadl už loni šéf Sdružení pro automobilový průmysl Antonín Šípek.

Ale pokud chtějí Češi dotáhnout životní úroveň Západu, pak automobilový průmysl nemůže růst donekonečna. V Německu se platy vyšplhaly na v přepočtu 80 tisíc korun.

"Budeme potřebovat více kvalifikovaných lidí, ale ne víc dělníků," řekl v lednu pro MF DNES šéf Škody Auto Detlef Wittig. - více zde

Sice chce zvednout výrobu škodovek z dnešního půlmilionu až na milion, ale spoléhá hlavně na otevření nových továren v Rusku, v Číně, v Indii nebo v Kazachstánu. Plány v Rusku, kde se mají vyrábět jak volkswageny, tak škodovky, německé odboráře nyní hodně rozčilují.