V roce 2021 se ve dvaceti klíčových globálních trzích spotřebovalo 98,1 milionu lahví šumivých a tichých vín bez alkoholu (dealkoholizovaná vína). Stejně jako v uplynulých letech byl i v roce 2021 mírně vyšší zájem o šumivé víno, jehož spotřeba mezi roky 2016 a 2021 vzrostla o 68 procent.
Věděli jste, že......varianty bez alkoholu se vyrábí obvykle stejným způsobem jako běžná vína včetně kvašení? Jde o kvalitní vína z hroznů z klasických vinařských regionů. Před plněním do lahví projdou procesem dealkoholizace, při kterém je z nich šetrným způsobem odebrán alkohol, ale chuť a aroma jsou z velké většiny zachovány. |
Největším trhem dealkoholizovaných šumivých vín je Německo, kde se v roce 2021 prodalo 18,9 milionu lahví. Česko se umístilo v roce 2021 na 11. příčce se spotřebou přes jeden milion lahví.
„Globálně roste počet lidí, kteří si čas od času dopřejí svůj oblíbený nápoj ve variantě bez alkoholu. Vzhledem k tomu, že Německo je lídrem ve spotřebě klasických šumivých vín, je zde také vysoké procento těch, kteří sáhnou po variantě šumivého vína bez alkoholu,“ vysvětluje prezident Vinařské unie Ondřeje Beránka
Celosvětově vzrostla i spotřeba tichého (nešumivého) vína bez alkoholu, v letech 2016 až 2021 činil růst 145 procent. Největším trhem je USA s roční spotřebou 10,2 milionu lahví. V Česku a na sousedních trzích je kategorie tichých vín prozatím velmi malá.
Podle IWSR by měla poptávka po tichých i šumivých vínech bez alkoholu dále růst, do roku 2026 přibližně o devět procent ročně. Rychlejší tempo růstu se očekává v kategorii tichých dealkoholizovaných vín.
Na trend reaguje i společnost Bohemia Sekt, která začala v Česku budovat kategorii šumivých vín bez alkoholu v roce 2007. Ve svém portfoliu má nyní pětici dealkoholizovaných vín. Kromě produktu Bohemia Sektu bez alkoholu ve bílé a rosé má od loňského roku ve své nabídce i nealkoholickou variantu vína Mionetto italské sesterské společnosti. Nyní přibyla dvojice dealkoholizovaných tichých vín proslulého španělského vinařství Freixenet.
Vína se pije méně, vinaři ve Francii chtějí od vlády kompenzace za zničení zásob |
„Zájem o nealkoholické varianty šumivého vína dál roste. Dřív byla variantou hlavně pro řidiče a ženy v těhotenství, dnes ji vyhledávají ale i ti, kteří mají rádi klasické víno, jen občas chtějí vyzkoušet něco jiného. Proto dál rozšiřujeme nabídku o nové atraktivní varianty, aby spotřebitelé měli možnost volby,“ říká Martin Fousek, marketingový ředitel společnosti BOHEMIA SEKT.
Zkoušeli jste už někdy nealkoholickou variantu vína?
Podle prezidenta Vinařské unie Ondřeje Beránka se šumivé víno konzumuje hlavně při oslavách a svátečních příležitostech, nealkoholické varianty tichého víno si spotřebitelé otevřou spíše jako doplněk k pokrmům.