Většina firemních webů se převlékne do dvou let

  • 2
Převážná část internetových stránek českých firem nevydrží beze změn déle než dva roky. Výzkum společnosti TNS Factum a Asociace.biz ukázal, že společnosti nejčastěji sahají po redesignu svých webů jednou za dva roky. S touto frekvencí mění své stránky téměř 37 procent velkých a středních podniků.

Další přibližně čtvrtina firem obměňuje design stránek jednou za půl roku nebo minimálně jedenkrát za rok.

Na časté změny firemních stránek může mít vliv i posilující role pracovníků marketingu.

„Zatímco v roce 1997 rozhodovalo o internetu v podniku většinou IT, v současnosti o internetových řešeních rozhoduje nebo spolurozhoduje marketing v 84 procentech případů,“ říká prezident Asociace.biz Michal Svätý.

Internet také posiluje svou úlohu v marketingových rozpočtech firem. On-line kampaně nebo internetovou reklamu nasazuje 43 procent oslovených firem. Zhruba třetina z nich investuje do internetové kampaně do sto tisíc korun ročně.

„Obecně hraje roli velikost firmy a pak také obor. Je-li podnik například z oboru spotřebního zboží, investuje více,“ říká Petr Pojer z TNS Factum.

Výsledky zde ovšem poněkud zkresluje fakt, že bezmála čtyři manažeři z deseti buď nevěděli, kolik firma do propagace na webu investuje, nebo ponechali otázku zcela bez odpovědi.

„Pokrokově se k internetu staví střední firmy do 250 zaměstnanců. Právě u nich je podíl on-line prodeje na celkovém obratu nejvyšší,“ dodává Pojer.

Obchod na webu se rozjíždí
Zhruba každá třetí česká společnost používá své internetové stránky pro on-line prodej svých výrobků nebo služeb. Zhruba pětina se k on-line prodeji teprve chystá.

„Největší část firem orientuje své aktivity v oblasti on-line prodeje na vztah B2C, tedy mezi firmou a individuálními zákazníky. Takovýchto společností jsou mezi těmi, které provozují prodej na internetu, zhruba dvě pětiny,“ dodává zpráva TNS Factum.

Kolem 28 procent prodává na webu formou B2B, tedy firemním zákazníkům. Necelá třetina pak obě formy byznysu kombinuje.

„V sektoru B2B je využívání internetu podmínkou pro úspěšné fungování v globálním i regionálním konkurenčním prostředí. Naštěstí je stále řidší výskyt případů, kdy firma deklaruje, že internet využívá, což ale v mnoha případech znamenalo zřízení e-mailové schránky na freemailech a její občasné vybírání,“ komentuje obchodní ředitel společnosti Kompass Daniel Totušek.

Podle něj existovaly v minulosti i případy, kdy top-management firem dostával e-maily vytištěné sekretářkou na stůl, aby je mohl zpracovávat jako klasickou poštu.

Podle statistických údajů z celosvětové databáze Kompass má své www stránky zřízeno přes 80 procent českých firem. Podle Totuška se průměr vypočítaný ze 75 vyspělých zemí pohybuje kolem 38 procent.

„České prostředí je tedy v tomto ohledu na více než dobré úrovni,“ uzavírá Totušek.