Dozorčí rada by měla schvalovala platy a odměny představenstva i top managementu. Ilustrační foto.

Dozorčí rada by měla schvalovala platy a odměny představenstva i top managementu. Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

V dozorčích radách státních firem nemají sedět úředníci, ukázal audit

  • 9
Vysvědčení pro členy dozorčích rad státních podniků je hotové. Hlavní výtky: nezkušenost s řízením velkých celků, nesmyslně krátká zasedání a stanovy, které radě nedovolují kontrolovat platy vedení. K personálním změnám dojde po volbách, boření trafik není ale jisté.

Kde našel auditor personální slabiny? "Není jich moc, 95 procent členů splňuje zákonem předepsanou kvalifikaci," říká Vratislav Kulhánek, bývalý šéf Škoda Auto a majitel poradenské firmy Industrial Advisors. Slabé články mezi 84 prověřovanými radními prý prozradí jen zadavateli, ministru financí Eduardu Janotovi.

Spokojen byl s fungováním jedenáctičlenné rady ČEZ. I díky tomu, že firma podléhá přísnějším pravidlům, protože je na burze. I zde má ale Kulhánek výhrady: sedí tam jen dva lidé, kteří mají zkušenost se řízením velkých celků. Jde zřejmě o Miloše Kebrdleho, bývalého šéfa Středočeské plynárenské a Jana Demjanoviče, ředitele dceřinky ČEZ Severočeské doly.

Zbytek jsou úředníci či odborníci. "Nemohli získat zkušenosti s hodnocením rizik ve firmě," vysvětluje auditor.

Podobný problém je i v ČEPS - jediný Tomáš Hüner, předseda osmičlenné rady, někdy šéfoval, konkrétně Severomoravské energetice. Kulhánek proto navrhuje, aby místo úředníků stát za sebe do dozorčích rad poslat kvalifikované externisty.

Doporučení auditora

* dozorčí rada (DR) má navrhovat a schvalovat platy představenstva
* člen DR nemá být státní úředník, ale externista se zkušeností z oboru a s řízením firmy
* plat členů DR se má odvíjet od platů představenstva (řadový člen má mít 10 % toho co šéf firmy) + žádné benefity
* člen představenstva, který je členem vedení = 1 funkce, 1 odměna
* funkční období zkrátit na 3 roky
* schůzí DR má být méně a delší
* počty členů DR se mají snížit na 6-9
* v DR by se měly zformovat 4 výbory: pro odměňování, nominační, pro audit a pro řízení rizik
* Auditem prošly (polo)státní firmy: ČEZ, ČSA, ČD, ČEPRO, ČEZ, ČD Cargo, Letiště Praha, Mero a Lesy ČR.

Lídr ODS Petr Nečas je pro kombinaci: najmutí specialisty zvenčí tam, kde je třeba odborná zkušenost a dosazení vysoce postaveného úředníka bez nároku na odměnu. "Jeho výhoda je, že ho můžete odvolat z funkce," myslí si. Sociální demokraté se k otázce nevyjádřili.

Desetina přeplácených

Dozorčí rada by měla schvalovala platy a odměny představenstva i top managementu. Ve všech devíti firmách jde víceméně o tytéž lidi, a funkce člena představenstva a člena vedení by tak měla splynout a zůstat jedna odměna.

Od výše platu výkonného šéfa by se pak odvíjely platy členů rady. Pokud má tedy například Petr Žaluda základní plat 430 tisíc Kč, měl by řadový člen mít desetinu a předseda rady dvacet až třicet procent. Podle Kulhánka je v současné době přeplácena zhruba desetina radních.

Benefity jako služební auta či mobilní telefony by radním měly škrtnout. Jedinou výhodou by mělo být pojištění odpovědnosti za způsobenou škodu, což dnes má jen polovina prověřovaných firem.

Práci pro radu by podle doporučení auditu měli řadoví členové věnovat 15 dní v roce, šéfové rady 40 dní. "Trvání schůzí současných dozorčích rad je mírně řečeno sporné. Pokud takové zasedání trvá půl hodiny nebo hodinu, tak je to o ničem," myslí si Kulhánek. Nejdéle prý trvají schůze v ČEZ a v Českých drahách.

"Na druhou stranu dvanáct zasedání do roka je hloupost, stačí čtyřikrát," dodává poradce. Mezitím by měly zasedat specializované výbory, které ale zatím ve státních firmách s výjimkou ČEZ chybí.

Zkrátit by se mělo funkční období radních z dnešních až pěti na tři roky - kvůli možnosti pružnější obměny. Navíc je to i v souladu s novými pravidly pro odměňování ve státních firmách - 30% odměny člena orgánu se má vyplácet až po třech letech, podle výkonu firmy.

Některé z prověřovaných rad mají příliš vysoký počet členů. Optimum je dle auditora šest až devět. Nejvýrazněji se vymyká Mero, provozovatel státních ropovodů, s 15 členy, oproti tomu problematická ČSA si vystačí s šesti.

Ministr financí chce zavést nová pravidla pro dozorčí rady spolu se zásadami odměňování na řádných i mimořádných valných hromadách nejdříve v červnu. Jestli to bude skutečné bourání trafik, bude záležet na vůli nové vlády. "Dal bych se na modlení, kdyby to tak bylo. Proto naše hodnocení vzniklo," říká skepticky Kulhánek.