Tesco

Tesco | foto: Tesco

V Česku loni nejvíc prodávalo Tesco a Ahold

  • 12
Nejúspěšnějšími řetězci v Česku jsou Tesco a Ahold, který provozuje obchody Albert a Hypernova. Podle společností Incoma Research a časopisu Moderní obchod tyto řetězce loni prodaly zboží za 42 miliard korun. Velkoobchod Makro se umístil až těsně za nimi. Utržil 39,3 miliardy.

V žebříčku největších obchodů podle tržeb Top 50 se v první pětce umístil ještě Kaufland a Globus.

Tesco si připsalo ještě jeden úspěch - jeho tržby rostly vůbec nejrychleji ze všech obchodů. Následovala Billa, které výrazně pomohlo začlenění bývalých prodejen Delvita do její sítě.

Na Slovensku je vítěz stejný jako v Česku. I zde zabodovala společnost Tesco, i když s nižšími tržbami, které dosáhly 37,25 SK. Druhou příčku obsadilo Metro. Ahold skončil na Slovensku pátý. Pětici nejlepších doplňuje ještě Billa a Kaufland.

Tesco letáky

Navštěvujete rádi prodejny Tesco? Všechny aktuální letáky Tesco a nejlepší nabídky z nich vždy najdete na AkčníCeny.cz.

Padesát nejsilnějších obchodníků na Slovensku vykázalo o 13,7 procenta vyšší růst. Tržba tak vzrostly na 183 miliard korun.

Tržby rostly o 39 miliard
Češi mají stále chuť nakupovat. Tržby nejúspěšnějších deseti obchodů se zvedly o 30 miliard. Dařilo se i zbylým obchodům. Zbytek žebříčku TOP 50 celkově vzrostl o 9 miliard korun. Celkově tak tržby padesáti obchodů vzrostly o 39 miliard na 406,2 miliardy korun.

Na českém trhu je ještě místo pro další růst. Hlavním tahounem mají být v příštích letech diskonty. Ostatní firmy moc optimistické být nemohou. Trh se nejspíš zastaví, je možné, že dokonce mírně klesne. To čeká zřejmě především supermarkety. Incoma Research s tímto výsledkem počítá do roku 2010.

Navrátí se malé samoobsluhy
Češi v posledních letech míří častěji než do velkých supermarketů k menším specializovaným prodejcům, kteří nabízejí čerstvější potraviny. „Raději si pro maso dojdou k řezníkovi než do hypermarketu,“ uvedl Zdeněk Skála ze společnosti Incoma Research.

Dá se tedy mluvit o jakémsi návratu malých samoobsluh. Vedle často citované společnosti Žabka, plánuje „zmenšení“ také Tesco s obchody Expres.

Zvyšuje se také podíl českých firem na celkových tržbách. Důvodem jsou například velkoobchodní aktivity v tabákovém zboží. V čele těchto firem stojí Geco Tabák nebo Peal. Úspěšné jsou i společnosti distribuující elektroniku.

Podle Zdeňka Skály se tvář českého obchodu neustále mění. „Zatímco na vrcholu žebříčku probíhá bouřlivá koncentrace mezinárodních řetězců, což ještě několik let potrvá, v nižších patrech dochází k tiché, ale zásadní proměně struktury formátů a typů firem ve prospěch specializovaných konceptů,“ uvedl.

Incoma Research přinesla také průzkum mobility nakupujících. Podle něj Češi pro nákup vyrážejí nejčastěji autem, a to více než 60 procent z nich. Tyto typy lidí prý vybírají místo nakupování především podle ceny a sortimentu.

Top 50 obchodů v České republice a na Slovensku
Top 50 obchodů v České republice a na Slovensku
Pořadí Firma ČR Tržby (mld.Kč) Firma SK Tržby (mld.SK)
1. Ahold 42,0* Tesco 37,25
2. Tesco 42,0* Metro 17,60
3. Makro 39,3 Billa 13,30
4. Kaufland 35,0* Kaufland 10,80**
5. Globus 23,0 Ahold 8,00**
6. Penny Market 18,6 Nay 6,03
7. Geco Tabak 17,7 CBA 5,29
8. Lidl 16,5* Lidl 4,90**
9. Plus Discount 13,5* GS Tabak Barczi 4,80
10. Billa 13,0* Baumax 4,70
* Odhad Incoma Research ** Odhad Terno (SK)
,