Letecký snímek vlakového neštěstí u Studénky (8. 8. 2008)

Letecký snímek vlakového neštěstí u Studénky (8. 8. 2008) | foto: Petr Žižka, MF DNES

Účet za vlakové neštěstí u Studénky: stovky milionů

  • 26
Stovky milionů korun bude stát páteční tragická nehoda ve Studénce, kde rychlíková souprava narazila do spadlé mostní konstrukce. Celkové škody na dráze dosáhnou podle prvních odhadů zhruba 136 milionů korun. Další miliony dostanou pozůstalí obětí a zranění. Kdo za nehodu může, se zatím vyšetřuje.

I když na viníka ještě nikdo neukázal, právě na jeho účet nakonec půjdou zřejmě všechny škody. "Hlavní zodpovědnost nese obvykle u staveb tohoto typu generální dodavatel," uvedl pro MF DNES pražský advokát Gabriel Achour z advokátní kanceláře Glatzová & Co.

Hlavním dodavatelem je v tomto případě společnost ODS – Dopravní stavby Ostrava. Ta si na opravu mostu najala firmu Bögl & Krýsl.

Generální ředitel ODS Tomáš Vítek v pátek na místě neštěstí uvedl, že firma je proti takovým událostem pojištěna. Na co všechno se pojištění vztahuje, ale společnost nesdělila. "Detaily o pojistce jsou naše obchodní tajemství," sdělil v pondělí MF DNES mediální zástupce firmy Dan Šabík.

Všechny články o vlakovém neštěstí u Studénky

České dráhy odhadují škody na majetku zhruba na 120 milionů korun. Po nehodě zřejmě budou muset úplně vyřadit lokomotivu a tři vagony. "Vagony i lokomotiva byly úplně zničené," řekl iDNES.cz Petr Šťáhlavský z tiskového oddělení Českých drah. Poškozeny podle něj mohou být i další vagony.

Část vlaku je na odpis
Zničené vozy byly modernizované a upravené pro provoz vlaků EuroCity. Podle Šťáhlavského je dráhy v budoucnu zřejmě nahradí zcela novými. "To vyjde řádově na 300 milionů korun," uvedl. Dráhy chtějí škody na majetku vymáhat po viníkovi nehody. Ta se ale teprve vyšetřuje.

Vedle Českých drah vznikla asi desetimilionová škoda Správě železniční dopravní cesty. Dalších šest milionů firmě Traťová strojní stanice (TSS), která se zabývá údržbou trati.

"TSS je naší dceřinou firmou, ale hospodaří samostatně," vysvětlil Šťáhlavský.

Dráhy po nehodě odškodní pozůstalé obětí i zraněné. Podle zákona má každý přímý pozůstalý, tedy manžel, manželka, děti, rodiče i partner či partnerka nárok na 240 tisíc korun. Sourozenci pak na 175 tisíc.

Jde o náhradu škody, na kterou má podle zákona nárok každý v případě, že někdo zaviní smrt jeho blízkého. Neznamená to tedy, že se pozůstalí nemohou soudit o další odškodnění.

Léčba zraněných půjde do milionů
"Tím, že poškození bez ničeho dalšího přijmou tuto částku, se nijak nevzdávají dalších zákonných nároků," uvedl pro iDNES.cz partner právní kanceláře Weinhold Legal Milan Polák.

To potvrzuje i právník Alexandr Kocián, který zastupuje pozůstalé a poškozené autobusové tragédie u Nažidel. "Jde o zákonný nárok," potvrdil.

Dráhy zároveň zaplatí náklady spojené s léčením, bolestné i materiální škody. To půjde podle Šťáhlavského do milionů. "Bude záležet na zdravotním stavu každého jedince. Odškodnění budou vyplácet České dráhy co nejrychleji, v případě pozůstalých bude naší snahou odškodnit je do dvou týdnů," dodal.

Dráhy jsou pro případ hromadných nehod pojištěny u České pojišťovny. "Máme to od začátku pod drobnohledem. Teď záleží na dalším vývoji, jak se budou hlásit poškození," uvedl mluvčí pojišťovny Václav Bálek. Žádné bližší informace nesdělil. 

. Aktéři nehody

ODS - Dopravní stavby Ostrava - hlavní dodavatel celé zakázky rekonstrukce mostu ve Studénce za 22 milionů korun. Stavbu platí Moravskoslezský kraj. Firma patří do francouzské skupiny Vinci, která v Česku vlastní ještě například Stavby silnic a železnic. Společnost je současně majitelem největšího lomu v republice v Jakubčovicích nad Odrou. V roce 2006 měla tržby 2,5 miliardy korun a zisk 123 milionů korun.

Bögl a Krýsl - Firma, která byla subdodavatelem na zakázce. Patří pod německou společnost Max Bögl Bau-Unternehmung. Podniká i v Polsku a na Slovensku a specializuje se zejména na dopravní stavby. V roce 2006 měla tržby 1,7 miliardy korun a zisk 25 milionů korun. Pramen: výroční zprávy firem


,