Cestující mezi Rokycany a Plzní se dosud při cestě vlakem dívali do lesa. Teď místo toho vidí beton.
Protihlukové stěny vyrůstají při modernizaci železnice i na místech, kde byste je příliš nečekali. Například u Klabavy to vypadá, že stovky metrů stěn chrání před rámusem nanejvýš srnky a houbaře.
Ministerstvo zdravotnictví sice před časem zmírnilo normy na hluk, přesto velký boom protihlukových stěn pokračuje. Staví se dál na místech, kde nikdo nebydlí.
Jízda po české železnici tak v poslední době čím dál častěji připomíná svezení betonovým tunelem, což často nelibě nesou i cestující zvyklí koukat se ve vlaku z okna. V Česku vzniklo přes dvě stě kilometrů protihlukových stěn podél železnic, celkový účet za ně přesáhl už tři miliardy korun.
Fotogalerie |
V případě železnice u Rokycan může stěna působit ještě kuriózněji: železnice tu křižuje dálnici D5, z které jde prakticky nepřetržitý hluk a žádné stěny kolem ní nejsou.
Projektanti i Správa železniční dopravní cesty se odvolávají na platné normy a odmítají, že by se stavěly stěny i na zbytečných místech.
„Nestavíme zdi, protože nás to baví. Na konkrétním příkladu u obce Klabava, kdy obec je vzdálená zhruba 550 metrů, bylo akustickou studií prokázáno, že bez instalované stěny by nebyly dodrženy limity pro noční dobu,“ vysvětlil mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský.